Full version: penstemoner
Leia
Stämmer det att man kan odla penstemoner i enbart sand eller grus? Behövs ingen jord alls? Ingen gödning? Och alldrig vattning?
kerstin z5-6
Ja -du kan odla penstemoner i grovsand+ grus i upphöjd bädd -gärna direkt ovanpå lerjod + 40-50 cm grus

Ja-du ska visserligen vattna i etableringsstadiet dvs säsong ett -tills de tagit sig -sen behöver de inte vattnas

Ja, många penstemoner dör om du gödslar dem som små-som man ju gör med andra perenner som står i småbyttor ett tag innan utplantering...

De behöver ytterst sällan mer gödning än vad som finns i gruset

Det ska inte vara " krossgrus" det är näringsfattigt-

Jag testar nu rosor i grus coolgleam.gif
Leia
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-08-2007, 09:28) *
Ja -du kan odla penstemoner i grovsand+ grus i upphöjd bädd -gärna direkt ovanpå lerjod + 40-50 cm grus

Går rötterna så djupt att de går ner i jorden under? Varför jag undrar är pga att jag håller på i min "sandrabatt" och underst i den är det markmatta.....
kerstin z5-6
de gör gärna det -å andra sidan har jag P direkt planterade i grus ovanpå matta med -och det går bra -år 3 kanske de behöver en skvätt flytande näring på våren i så fall..

Om sand" ska den vara mycket grov minst som saltflingor -inte badstrandssand

Vill man göra som du dvs duk -+ grus -och ev odla annat än penstemoner där, tex mindre vedartade saker , andra perenner osv
Lägg ett tjockt lager brunnen naturgödsel på duken -fyll på 40 cm grus blandning-blanda inte ! -sen kan du odla nästan vad du vill

och det är mycket lättskött -ogräset kan lyftas bort..och är mkt mindre frekvent än i jordrabatter
Leia
Tack! wub.gif Tänk vad med kunskap du besitter! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon