Effy
Hej svejs!
Ny här och ganska ny med rosor. Och genast får jag problem...
Har två buskar på landet med rosa rosor (vet inte vilken sort), men nu här de börjat "ruttna" på nåt sätt...

Det började i bladen, sen blev knopparna mörkare och mörkare och slog inte ut...
Så jag undrar, skulle det hjälpa att jag flyttar de till ett annat ställe med ny, förbättrad jord? Och ska jag då klippa ner dem?

Tack på förhand för hjälp! blink.gif
kerstin z5-6
Bor du där det regnat mycket ? ser ut som regnskador på bilden
Effy
Jodå, visst regnar det, men de andra rosorna som finns har klarat det utan problem och dessutom började det tidigare i sommar, innan de värsta regnen satte igång. Dessutom står de på sluttande mark, jag tror inte det blir så väldigt blött i jorden... Eller?
kerstin z5-6
Vilken ros är det -vissa blir jättefula av regn , medan andra klarar sig bra
ok ser att du inte vet .. >Har bladen svarta fläckar eller är barken skadad ,mörk ?
Om inte avvakta -de tar sig nog nu när vädret blir bättre
Effy

Så ser de ut nu. Bladen och allt utom blomknopparna är fina. Men som synes, knopparna ruttnar bort. Möglar?
Suck!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som regnskador, många rosor får mögliga blommor och knoppar när det kommer regn och de ser ut sådär när det torkar upp, bara att klippa bort. Är det en engångsblommande ros får man hoppas på bättre väder nästa år.
kerstin z5-6
Klipp bort bara -frisk ros med -regnskada
Effy
Tack! Det ska jag göra! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon