Full version: Föröka Plymspirea
Betty
Kan man sticklinsföröka Plymspirea, trots att den har pålrot?
Eller är det lika dumt som att försöka ta sticklingar på morötter?!! biggrin.gif
Gossen Ruda
Efter en tid bildar den sidoskott som kan avskiljas från moderplantan när dom vuxit till. Men var beredd på att dom chockas och stannar i växten några år. Gillar inte att flyttas men klarar sig. Åtminstone gäller det för mina exemplar.
Lena N
Jag har flyttat plymspirea två gånger i en tidigare trädgård. Båda gångerna blev resultatet att jag hade plantor både på nya och gamla stället. tongue.gif
Eva i Skåne
Skönt att läsa Lena smile.gif .
Jag satte ett par för två år sedan, men de trivs inte där de står. För mörkt, för mycket konkurens av ogräs eller för dålig jord, inte vet jag, men jag har tänkt flytta dem i höst och det låter ju som det ska kunna gå bra.
Hasse_h
Någon som vet om det funkar att flytta plymspirea nu mitt i sommaren? Har flera plantor som sitter helt galet och skuggar min nyplanterade häck/buskage. Det gör inget om de vissnar ner, bara de kommer tillbaka nästa vår.

Någon?
Kaja Lund
Jag delade en plymspirea för två år sen ungefär vid denna tiden och gav bort till min kompis. Det hör till saken att det var hemkt jobbigt att dela den, vi fick ha två grepar och höll på att bli tokiga, men till slut gick det.

Och hennes fådda plymspirea tålde flytten alldeles utmärkt!

I fjol flyttade jag två stycken här inom tomten mitt på sommaren precis innan blomningen och det gick också bra.
Ina
Min erfarenhet är att plymspireor tål nästan vilken misshandel som helst. När jag fick mina var det mitt i sommaren och jag hade stått hemma hos kompisen och gått lös med både spade och grep. Vi slet som galningar innnan vi fick loss några bitar... wacko.gif laugh.gif

När jag fått ner dem i jorden här hemma stod dom still fram till hösten, men när våren kom satte dom full fart och har haft det sen dess!
Hasse_h
Då vet jag vad jag ska göra i helgen... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon