myy
Mina rosor når inte angiven höjd. Trivs de inte eller är de för unga?

Rosenposten uppger att de skall bli 120-150 cm, men hos mig är de (beroende på sort) snarare 10 till 50 cm. Planterade i våras. Fast även mina gamla Queen Elisabeth är PYTTESMÅ trots att bladen ser friska ut. Egentligen vill jag inte att rabattrosorna skall bli för stora, men man vill ju att de skall bli långlivade och blomrika.
Åsa, mälardalen zon 2
De är för unga ofta når inte rosorna angiven höjd förren efter några år (för min Nevada tog det uppåt 10år innan den hade en höjd på 2-3m, vilket är rosenpostens höjdangivelse).

Fast de borde ju ha vuxit och blivit högre än 10-50cm. Har de fått för lite vatten (eller för mycket)? Rosor brukar behöva ganska mycket vatten speciellt i början av säsongen men de vill ju samtidigt inte bli dränkta? Vad har de fått för gödning?
kerstin z5-6
Tålamod smile.gif vatten och vårgödning -4-5 år minst innan de uppnått max höjd-, jordmån läge utsatthet-tex för blåst gör sitt till
myy
De sista två månaderna har det ju vräkt ner i stort ett varje dag, så nog har de fått vatten...

Här är några av mina "dvärgar"
Tack för infon!!
Maria_z5
Fina "dvärgar" flirting.gif

Du är inte ensam om sådana så det var skönt sweatingbullets.gif att se och höra att det är normalt.

/Maria
kerstin z5-6
Ser ut som de tagit sig utmärkt och har högst normal storlek för år ett , då i huvudsak rotsystemet utvecklas-fö är det många rosor som inte alls blommar år ett smile.gif
AnnammA
Och sedan har ju vädret(iallafall här i Skåne) inte varit precis varmt i sommar(förutom värmeböljan i mitten på juni) och det påverkar också tillväxten.( Tyvärr tror jag också att den stora regnmängden har satt igång svartfläckssjuka och andra svampangrepp på vissa rosor; jag har sett det på mina iallafall....Förutom att en del rosenknoppar ruttnat upp av all vätan...)
Jag hoppas på att augusti skall skänka lite sommarfägring bland rosor och andra växter i trädgården!

Hälsn

AnnA
myy
Nu är ju vädret rätt OK sedan ett par dagar (fast det regnar emellanåt), men vi har inte haft någon solväder sedan i maj och kanske ett par dagar in i juni! Fördelen är väl att juliplanterade rosor inte behöver vattnas och inte flyttade perenner heller för den delen.
AnnammA
Jo, det är ju inga nyplanterade rosor som riskerat torka bort i år, iallafal...

hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon