Full version: Skötselråd
DoubleDeluxe
Hej! Jag har beställt några frön från impecta och jag skulle vilja ha några skötselråd om dom. Visst har man ju Impectas egna odlingsanvisning men jag skulle vilja ha lite mer råd, svar är mycket välkommet. smile.gif

Växterna är

- Björnbär, Rubus Fructicosus

- Macadamianöt, Macadamia ternifolia

- Indisk banan, Musa Velutina

Tack i förväg!
DoubleDeluxe
Ingen som vet? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Musa velutina kan du så i jan-feb i lucker såjord gärna sån som är uppblandad med perlit, fukta jorden lätt och sätt plastpåse över och ställ sådden varmt så jordtemperaturen ligger på runt +20-25C. Gå inte och dutta och spruta med vatten bananfrön ruttnar lätt om det blir för blött. ca 1-6månader är normalt att det tar för bananfrön att gro. När de har grott är det bara att gradvid plantera dem i törre krukor, odlas med fördel ute på sommaren(vindskyddat) och inne gärna ljust och lite svalare på vintern.

Björnbär går att så i kallbänk på hösten (måste kallstratifieras) men man kan även så i låda inomhus runt jan-feb i såjord + vatten + plast över och ställ långt in i kylskåpet i 1-2månader och ta sedan fram lådan och ställ den ljust och lite svalare eller så ställer du ut sådden i snön och låter naturen ha sin gång och fröerna gror sedan då värmen kommer. När plantorna grott och bildat små plantor kan man antingen plantera ut dem direkt i ogräsfri jord (efter att risken för frost är över) ute eller odla i kruka. Vet inte vilken zon du bor i, björnbärsplantor brukar överleva ganska långt upp problemet är bara att de längre upp fryser ner helt varje år = man får inga bär, björnbär sätter frukt på äldre ved. Vid frösådd vet man inte vilken härdighet växten kommer att få.

Macademian kan du så och odla som bananen.
DoubleDeluxe
Tack så mycket för svaret. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon