Elisabeth P
Min mamma tog små skott av en buske (hon kallar den "stjärnbuske"). Det blir mängder med små stjänliknande blommor på.
Hon satte dem i vatten och när det bildats tillräckligt med rötter så planterade hon dem i kruka. Dessa krukor står nu inne som krukväxt, men klarar de sig så tills våren kommer, eller hur bör man bäst göra confused.gif ? Klarar de sig om man planterar ut dem nu confused.gif ?
De är inte så stora än, endast mellan 10 och 30 cm men alla tre har fått nya sidoskott så fint mår de.
kerstin z5-6
För att kunna svara dej bra måste vi nog få veta mer om vilken växt det rör sig om , generellt mår uteväxter bäst ute
Elisabeth P
Tyvärr kan jag nog inte ge så mycket bättre uppgifter nu.
Sticklingen är tagen från deras sommarstuga som de precis sålt, så något kort på själva busken kan jag inte ta. Kunde vara kul med ett lite minne därifrån tänkte vi.
Busken påminner om Jasmin i storlek och växtsätt, men blommorna sitter som i klasar längst ut på grenen och varje blomma är pytteliten och stjärnformad, vit.
Hon har endast tagit tre sticklingar (en till sig själv, en till mig och en till min syster)så det känns ju inte som om man vill chansa alltför mycket.
Altenativen som finns är:
* förvara inomhus som en vanlig krukväxt
*förvara i mitt något svalare garage
* förvara ute i min pallkrage
*eller gräva ner på plats och hoppas på det bästa.

Vad tror ni blir bäst?
kerstin z5-6
all förvaring inne innebär extraljus i form av lysrör from okt -och svalt , i så fall bör det gå bra
Är sticklingen rotad och har väl fylld kruka med rötter -bör den klara skyddat läge i pallkrage med..
Elisabeth P
Tusen thanks.gif för snabbt svar.
Själv litar jag ju på dig och placerar nog min i pallkragen, men för säkerhetskull så kanske vi ska förvara på lite olika ställen så kan man ju ta fler sticklingar vid senare tillfälle (om vi nu lyckas med någon).

Jag misstog mig visst lite på blommornas utseende, de är mer lika små små klockor, men sitter i klasar längst ut och är små och vita. Tror den blommar tidig vår.

Någon som vågar sig på en gissning?
Tydligen var det min morfar som av någon andledning kallade den för stjärnbuske och den lär inte vara så vanlig.
kerstin z5-6
Enchiantus campanulatus? Klockbuske ?

detta är en rosa variant
Elisabeth P
Ja yahoo.gif den är det mycket troligt att det kan vara.

Den är i alla fall väldigt lik
kerstin z5-6
angel_not.gif den blommar på våren , -snödroppsträd-mer en buske -Halesia är en annan -vita klockor
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-08-2007, 21:36) *
angel_not.gif den blommar på våren , -snödroppsträd-mer en buske -Halesia är en annan -vita klockor

Jag gogglade lite och såg fler bilder och visst , en sådan tror jag att det är.
Om den sedan klarar min zon återstår att se. Stugan som den växte vid var i Bohuslän, men ursprungligen togs en stickling ifrån Toslanda - Göteborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon