|
[attachment=5802:DSCN4965.JPG][attachment=5796:DSCN4963.JPG][attachment=5797:DSC N4966.JPG][attachment=5798:DSCN4970.JPG] Som du ser har den växt en massa i år, lite orolig är jag nog, för den har just förlorat en gren, och det är ju lite väl tidigt för det!!Den hade torkat såg det ut som, men jag har läst att den tål lite torka, och SÅ torr har den inte varit..men den kanske håller på att göra en riktig stam ??
Alexander-VG-zon3
02-08-2007, 19:15
jätte jätte vacker ,, mina har med växt bra ca 30cm ny tillväxt . plus nu ska det bli sol och 25-30c i skuggan så det sätter fart på den. min har inte tappat blad än det gör den inte förens det börjar bli frost ute . men däremot är det torrt väldigt torrt så tappar den bladen det har min gjort .
egentligen är det inte grenar den tappar utan det är blad skaft .
lycka till med den och tack för att jag fick se den
Eva-Helene
02-08-2007, 19:17
Var inte orolig, jakarandan stammar upp sig väldigt tidigt. Den senaste jag hade behöll jag i 8 år och då hade den grenar bara i toppen. Nu står den i ett jättefönster och ser ut som en palm.
Då kommer den säkert att växa ikapp min, för 30 grader plus alla era soltimmar gör susen, och jag hoppas verkligen att ni får lite sol nu, för det är ni värda efter er blöta sommar..
Tack Eva-Helene, det var skönt att höra, för lite konstgt verkade det att alla grenar/blad ser helt perfekta ut, och så ser man helt plötsligt att den nedersta liksom torkade in till hälften och tappade alla sina småblad på den delen..men då kan jag vara lugn igen
Alexander-VG-zon3
03-08-2007, 12:21
CITAT (Eva-Helene @ 02-08-2007, 20:17)  Var inte orolig, jakarandan stammar upp sig väldigt tidigt. Den senaste jag hade behöll jag i 8 år och då hade den grenar bara i toppen. Nu står den i ett jättefönster och ser ut som en palm. så gjorde min med efter andra året så kom inga nya grenar tillbaka från stammen men toppen växer jätte bra nu . CITAT (lissa @ 03-08-2007, 03:03)  Då kommer den säkert att växa ikapp min, för 30 grader plus alla era soltimmar gör susen, och jag hoppas verkligen att ni får lite sol nu, för det är ni värda efter er blöta sommar.. hoppas med den vill växa till sig lite mer innan vintern plus att den förvedar sig mer så den står emot kylan bättre . plus så har jag den i det hetaste hörnet av trädgården så nu får den känna på riktig medelhavs hetta . hoppas verkligen att det blir som dom säger varmt å soligt . kom och tänka på en sak , kollade på min idag när jag kom hem från skolan och då så kollade jag på din bild nu och la märke till att din är ljusgrön . medan min är vin röd/röd i bladen och på dom äldre mörk grön . varför tror du det är så ? har du din soligt eller skuggigt ?
Jacarandan har stått soligt hela tden, antagligen är det därför den är ljusgrön, MEN, min Albizia har mer rödaktig stam och t om en del blad är lite rödaktiga. Den blev så när den stod i solen..tror jag. Nu står båda på ett ställe där dom står lite mer skyddade från den direkta solen mitt på dagen.. Vet du Flaxss, jag tror( men bara tror) att dom mörkgröna blev till när du hade den i ett mörkare läge, och det röda när det blev för varmt eller för soligt. Att jag tror det kommer sig av att jag såg i mitt andra forum att en del Crasas och Kaktusar kan bli rödaktiga om dom står alltför varmt och hett Nu har jag lyckats ta en bild där man ser hur grenen har torkat på halva grenen, när jag tog den såg jag att en till såg likadan ut...hoppas att man ser det bra nu bara  Jo det blev rätt bra, man ser iaf att halva grenen är ljus och torr, och resten helt friskt.. Om den klarar sig så kommer detta bli den tredje vintern jag har den, men är lika orolig jämmt när man ser bara en torr pinne ..[attachment=5896:DSCN5008.JPG]
Alexander-VG-zon3
05-08-2007, 12:02
fast min har ju alltid stått i full sol och värme . efter vintervilan så sätter jag ut den nakna pinnen direkt i söder solen sen står den där tills jag tar in den efter nån lätt frost natt . fast du har kanske bättre klimat för dom än jag så det är därför min kanske har andra färger !!??
det du har på bilden är inte en gren utan det är ett ner vissnade blad ,, och för att den vissnar ner på bladen är 1för varmt och för torrt 2att det är kyligt dvs den förbereder sig för vintern 3närings brist den fäller bladen för att ge näringen till dom nyaste 4det är ett gammalt blad som den inte har användning för .
kolla dom 4 om det är nåt av dom som du tror det kan vara
 Jag är lite konstig förstår du Flaxss, jag kallar den för gren(( för dom blir väl grenar så småningom , eller ??))) och dom pyttesmå bladen som sitter på "grenen " för blad...för vad kallar du dom där pyttebladen ?? Om du tittar på bilden så är det ju bara halva som är torr, resten grön..och från din lista skulle nog flera passa in, 1: det kan ha varit för varmt, men enl vad jag har läst så ska den tåla lite torka, och den har inte stått torr mer än någon dag 2: nej, ingen kyla eller förberedning för vintern 3:närnigsbrist...man kan aldrig veta säkert, men tror du inte att man skulle se NÅGOT på resten av växten?? 4:Gammalt blad, möjligt, för det gäller det näst lägsta bladet/grenen.. Svårt med såna här frågor när det kan vara så många anledningar.. När det händer något på en växt som är lite unik, eller en som har varit väldigt efterlängtad blir jag alltid jättenervös för att jag ska förlora den....hoppas nu bara att den inte förtsätter bladfällningen...Tack för hjälpen Flaxss o Eva Helene
Alexander-VG-zon3
05-08-2007, 23:32
nej det är blad det kommer aldrig bli en gren , det kalls blad eller parbladig .
den tål torka , men den klarar torka igenom att tappa bladen . bladen tål inte torka . lika så tål stora träd det bättre än små . små träd i kruka är känslig för torka . din likaså min är bara bebisar
2tror jag inte heller
3jo den skulle inte växa då om det va det
4är det detta så är den frisk .
skulle den tappa alla blad så kommer nytt lovar dig .
lycka till
Flaxss...jag är lite borta nu och behöver hjälp med termer..Vad är det som kommer att bli grenar så småningom?? Jag trodde att varje "pinne " som kommer från stammen var en blivande gren, för på "pinnen" sitter väl dom parbladiga bladen som alltid kommer att vara enbart blad...eller???
Alexander-VG-zon3
06-08-2007, 13:03
har tat bilder på min så ska jag förklara [attachment=5995:växter_816.jpg] första bild är ett blad , bladen ser ut så här på jakaranda det är ingen gren i mitten utan blad eller mitten nerv .allt detta vissnar ner på min på vintern lika så ska den göra det på din .
[attachment=5996:växter_818.jpg] nästa bild ser du början på en ny gren dvs det tjocka röda i mitten , du ser även blad med en mitten nerv alla dom är inte nya grenar du ser att dom är tunna och gröna .
[attachment=5997:växter_819.jpg] nästa bild ser du att den har skapat en ny gren den är tjock och har bark du ser längre bort gröna blad med en mitten nerv . dne i mitten ingen gren utan blad . ser du skillnaden ?
[attachment=5999:växter_820.jpg] sista bild ser du kronan på min . du ser att där är blad på varje sida dom som sticker ut är blad (som du tror är gren) ovanför dom ser du små små nya saker som kommer ur vecken där DET är nya grenar . har ritat upp med
hoppas detta hjälpte dig?!
Jaja mensan...tack för den förklaringen en annan sak (off topic) ..vad använder d för att få dia pilar så raka...jag gör dom för hand , och dom blir allt utom raka..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|