Full version: Knott
Mumin
Varför bits inte knott inomhus? Efter årliga resor till Västerbotten efter midsommartid, har myggen varit värsta marodörerna både inom och utomhus. Knotten däremot äter mig mer än gärna utomhus, men ej inne.
VARFÖR INTE ?
Undrar Mumin wink.gif
lolo
Hej Mumin! Det var en intressant frågavad gäller de stora knotten! Själv insåg jag ifjol under en vecka på landet i augusti att myggfönster var meningslöst mot våra "miniknott" uppe i Norrland, "sviarn" eller "svemya" som det också uttalas. De är så små att de lätt kommer igenom myggnätet och "biter" då lika gärna inomhus. Hmm...... sad.gif

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
KURT
Jag tycker att knott är mera känsliga för värme, de kanske inte trivs inomhus?
*Felix matte*
Det stämmer att knott inte bits inomhus
Min teori är att det är för mörkt inne eftersom de samlas
i fönstrena som ibland kan vara helt svartprickiga av knottbajs.
Jag har ännu aldrig hittat knott längre in i rummen.
Ingrid på Västkusten
Sviarn finns även på Västkusten,

Stönar Ingrid ( man för böta för en trädgård i lä ibland)
estet
Hej!

Våra knott vid norrbottenskusten vill heller inte bitas inomhus...

Heller inte bromsar, hästflugor, blindingar eller va de nu heter.
De flyger gärna in har jag märkt, men dör ganska fort i fönstren.
Jag mötte en blindning härom dan i dörren, han var inte intresserad av mej -vi krockade nästan istället.
"Svidon" (dialekt) de där små rackarna, det gör verkligen ont när de biter och man ser de inte heller!
tongue.gif
Pema
har under alla år märkt att så fort knot kommer in i ett rum så söker sig dom omedelbart till fönstren och är sedan där tills dom, så inomhus föredrar jag knot framför mygg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon