Elisabeth P
Inser att min stormhatt står sig i alla väder. Lika fin i såväl sol som regn och blåst. Men när jag googlat på stormhatt ser det bara ut att finnas blå, någon lila nordisk släkting hittade jag med.
Finns det inte några besläktade, liknande arter i andra färger?
Elisabeth P
Nu sökte jag även på riddarsporrar, men de står ju inte emot blåsten. Enligt mina sökresutat så ska det bara finnas blå riddarsporrar med, men jag har ju sått rosa w00t.gif och även vita ska väl finnas g.gif
dessutom står det att riddarsporrar bara är ettåriga -cry-.gif Hur blir det då med mina rosa som inte blommat i år?
Lena i Torslanda
Det finns flera olika Aconitum - stormhattar . Den du har är säkert trädgårdsstormhatt, en stadig pålitlig perenn. Norrut växer den vilda Aconitum lycoctonum, nordisk stormhatt, den är oftast lila men finns ibland att hitta i en gul variant. Det finns även klättrande stormhattar t.ex A. hemlseyanum samt många fler. Alla är ganska lätta att dra upp från frö men de kräver en köldperiod för att gro.

Det finns både perenna och ettåriga riddarsporrar - Delphinium. De finns i flera färger och är oftast då namnhybrider men den vilda arten finns bara i blått tror jag.
kerstin z5-6
Javisst finns det fler
Bicolor i två färger vit blå
den mörkt lila och den ljusare blålila höga
den rosa

Aconitum rosea
den vita A. napellus`Album

Den i mitt tycke läckra svartröda klättraren aconitum hemslyanum -finns även en blålila klättrande stormhatt

den roliga som ser ut som fåglar på gren :)Aconitum lycoctonum

kerstin z5-6
Riddare smile.gif finns perenna i alla färger från vitt över rosalila lavendel blått mörktblått osv osv ,, hur många som helst

Elisabeth P
Tack så mycket både Lena och Kerstin.
Jag har med största säkerhet sått perenn rosa riddarsporre och nu kommer jag leta efter fler färger av både riddare och stormhatt
Tusen thanks.gif
Annis1
Hej,
*knackar på försiktigt och smyger in*
jag läser och läser på detta forum och suger girigt i mig all den kunskap som ni så frikostigt delar med er av.
Men nu förstår jag INGENTING, måste ha ett GIGANTISKT hål i kunskaps-mössan.
Detta med Riddarsporrar och Stormhattar, kan någon räta ut frågetecknen ????
Vad är vad,
är blomman på de första bilderna (de rosa och lila som ser ut som lejongapsblommor) Riddarsporre
och de i nästa inlägg (de blå, rosa och vita) Stormhatt ???
Eller är jag vilse i pannkakan nu igen ???

undrar en förvirrad Annis och skrapar förläget med foten
Elisabeth P
Fråga på, det är så vi lär oss biggrin.gif

de översta är stormhatt och de nedersta riddare

Välkommen förresten
Annis1
Tack, tack,
känner mig genast mycket klokare.
Då var det ju alltså precis tvärt om mot vad jag trodde whistling.gif

Tack för välkomnandet,
nu ska jag återgå till att hoppa runt bland alla era klokheter här på forumet,
så aktiva som ni alla är så har jag att göra lääänge

tack å bock
/Annis
Tesa
Jag har förlorat i stort sett alla mina gamla trädgårdsstormhattar i år..jag fattar ingenting. Har haft ett stadigt bestånd som stått här i alla år (minst 15) men i år kommer dom inte upp...hittade ett par små, små plantor där dom stått som jag flyttat till en förhoppningsvis bättre plats. 5 meter därifrån står en sydstormhatt som är lika stor som vanligt...men.. g.gif den har en massa röda blad..Kan det vara nån sjukdom, tro...eller regnet?? Hmmm...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon