ulrikailund
Hej!

I mitt 10 m2 stora växthus så växer två vackra, blommande aubergine-plantor, av typen Ophelia, som ska ge många, små frukter. Och de blommar och blommar, men det blir ju inga frukter! Jag går och pillar på blommorna för att försöka hjälpa till med pollineringen, men ännu har inget hänt. Någon som har något tips? Idag valde jag att sätta ut plantorna utomhus för att de sak ha störra chans att träffa på lite insekter, om det nu är det som behövs!

Tacksam för hjälp!

Ulrika
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att du bor i södra sverige med tanke på nicken, kanske det är det låga antalet soltimmar som spökar, på många håll i söder har man ju bara haft hälften av de soltimmar man brukar ha under sommaren och Aubergine vill ha massa sol + varmt, och gärna såna somrar då vi har lite tropiska nätter också. Blir det för kallt och solfattigt funkar inte alltid aubergineodling så bra.

ulrikailund
Hej!

Tack för ditt svar, jag hoppas på mer sol i augusti...för det blir inga frukter, fortfarande bara fina blommor!

Ulrika i Lund (zon 1)
ingrid fuxwall
Har samma problem som författaren och undrar om man kan övervintra dessa plantor inne? så som man kan med tex. phyllis
ulrikailund
Hej igen!

Så här mot slutet av augusti så har jag faktiskt börjat få lite frukter på mina aubergivenplantor! De är små. men växer och jag hoppas att de hinner mogna innan hösten. Har ju valt att odla en sort med mycket små frukter, så det känns hoppfullt. Det är verkligen vackra plantor!

Lycka till!

Ulrika
Mu i myllan
Har just funderat på at så aubergine till våren. Blev lite ororlig när jag såg att det inte var helt enkelt. Tröstad nu och hoppas på sol nästa sommar istället. Hur stora blir de, både frukter och plantor. Tycker att växthuset är oroväckande fullt i år så jag måste banta ner mitt habegär en smula...
catlady
Min enda aubergineplanta tog också väldigt lång tid på sig att göra frukt. För 2 veckor sedan kunde man se den första, och den skördade jag igår! Två till är på tillväxt, men sedan blir det nog inte fler. Auberginen verkar ta lång tid på sig komma i blom, men frukterna växer snabbt.
ulrikailund
Hej igen!

Mina aubergineplantor har nu satt ca fem frukter per planta, men de blir ju inte så stora eftersom jag sått en sort från Bröderna Nelson som jag tror heter Ophelia, med små frukter. Den valde jag för att frukterna skulle hinna mogna. Det ser lovande ut, jag kommer nog att skörda inom en vecka eller två, men några mängder är det ju inte. Jag startade med sådden när jag sådde tomater, dvs i början av mars. Drog först upp plantorna inomhus och eftersom det var en varm vår kom de ut i växhuset redan som mycket små. Det är nog en bra idé att försöka få dem större lite fortare, kanske med extraljus inomhus. Jag tror jag ska försöka det nästa år!

Lycka till!

Ulrika i Lund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon