Netha
Vi har ca 40 - 50 gråsparvar på besök varje dag. De äter av bröd och havregryn vi ger dem.
Igår bakade jag ett långpannebröd med havregryn, grahamsgryn, rågsikt och vetemjöl... gillas högt av alla pippin.
En ensam gulsparv har vi också haft i ett par veckor, den är nästan tam, äter ur hand ibland.
Den kommer varje morgon så fort vi drar upp persiennerna eller öppnar balkongdörren och vill helst få serverat
inne på altangolvet, för då får han behålla maten för sig själv... gråsparvarna håller sig utanför. smile.gif

Idag på fm kom en flock på minst hundratalet svalor helt plötsligt, de flög runt här ett tag och sedan for de vidare.
En häftig syn och deras kvitter var så vackert. smile.gif Jag har aldrig tidigare under mina 44 år här, sett någon svala här i stan.
På em såg jag en rovfågel (örn?) den gled så vackert... flaxade två vingslag och gled sen igen.. vet inte vad det var för nån.
Vi har drygt 130 olika arter fåglar här i området... man blir så glad varje gång man ser någon ny. smile.gif

KURT
Fina bilder. Läs gärna Göran Bergengrens bok "Pilfink", den handlar visserligen inte direkt om gråsparvar. Men den innehåller många fina generella iakttagelser om fåglar.
Lars-Olof Arvids
Jättefina bilder! Roligt att du har så mycket fåglar omkring dig.

Olle
amaira
trevligt och fint!! wub.gif
Netha
Ja tänk att det är först senaste åren... sen jag blev med här på Odla.nu som jag lärt mig att fåglarna faktiskt har ett namn...
att inte alla heter bara "småfåglar" smile.gif

Ikväll har jag gått igenom mina bilder och också skrivit upp alla vi haft här alldeles intill huset eller en liten bit ifrån..´.
fick ihop till 30 olika arter varav vi har fotat 26 -27.
Sedan har vi ju en massa olika sjöfåglar i sjön härintill... inte så många vi vet namnet på... ännu. smile.gif

Bergfink
Björktrast
Blåhake
Blåmes
Buskskvätta
Domherre
Duva
Gråsiska
Gråsparv
Grönfink
Gulärla
Gök
Korp
Kråka
Lövsångare
Mindre hackspett
Nötskrika
Pilfink
Rödvingetrast
Skata
Svarthätta
Snösparv
Sparvhök
Svala
Sädesärla
Sävsparv
Talgoxe
Talltita
Tornfalk
Trädpiplärka

Kurt.. Tack för boktipset!...tror att jag letar efter den på biblioteket så småningom.
Pilfinken är i minoritet i år... tvärtemot för i fjol... då var de dominerande och gråsparven fanns bara i några enstaka exemplar.
ängsvädd
Vad gulligt att baka bröd till fåglarna smile.gif Gråsparvar är faktiskt väldigt fina. De har väl blivit färre, mer sällsynta? Vad många arter ni har. Är det bättre att mata fåglarna med bröd och havregryn istället för frön?
Mollis
Jag för också bok över mina fåglar, här kommer otroligt många sorter, bl a Steglits, stenknäck, stjärtmesar, tofsmesar och en hel drös andra. Jag har vid mitt matställe följande att bjuda: ost, äpplen, talgbollar, jordnötter, fröblandningar, det finns nåt för alla smaker.

//Mollis
Monarda
Jag tycker det börjar bli svårt att få tag på frön nu. Har en känsla av att handlarna väntar tills vintern kommer innan man fyller på frölagret. Jordnötter hittar jag ingenstans nu utan det får bli hasselnötter i stället, men det blir ju rätt dyrt i längden.

Jag har pilfinkar, gråsparvar, nötväckor, grönfinkar, gulsparvar, talgoxar och blåmesar som håller till här just nu. Och en och annan bofink.
P1010731a.jpg

Lillja
Men behöver du mata dom nu, jag brukar ta fram min fågelmatare
okt-nov o ta in den på våren, men däremot har min särbo byggt holkar
som han har satt upp fick gäster på en gång svartvitflugsnappare
vilket slit för dom o mata de små o sen brukar ju svartviten ha
flera fruar så han får ju ännu mera jobb.
Netha
Vet inte om det är bättre att mata med bröd och havregryn, men det finns inte att köpa vare sig solrosfrön,
jordnötskärnor eller talgbollar i någon affär.
Vi hade kvar en talgboll sen i vintras men den tog snabbt slut.

Vet heller inte om jag skulle behöva mata dem... tror nog att de klarat sig utan min mat...
men det är så roligt att se när de kommer i stora flockar så fort man går ut och så har grannens småttingar också kul
när de ser alla fåglar... som t.ex idag då vi hade fler än nittio st samtidigt.

Gulsparven kom också idag och satte sig några cm från mina fötter där den åt av brödet. smile.gif
amaira
Jag tror att man ska tänka sig för lite, innan man börjar sommarmata fåglarna. Främst tänka över vad det är man matar dem med.

Det är ungarna och de växande ungfåglarna som får sin start i livet på detta vis. De behöver massor med proteiner (som finns i bl.a. insekter) och andra viktiga ämnen, så som alla barn och växande varelser behöver.

De ska ju växa till starka, motståndskraftiga individer, som klarar vintern bra, och så småningom klarar det påfrestande blivande föräldraskapet bra.

Man kan faktiskt av välgärning förstöra deras förutsättningar. Att låta dem växa upp på "bukfylla" som bröd och havregryn är knappast att rekommendera. Förra årets frön har dessutom mindre näringsvärde nu, och årets frön är ännu inte skördade.
Berith
CITAT (amaira @ 05-08-2007, 09:01) *
Jag tror att man ska tänka sig för lite, innan man börjar sommarmata fåglarna. Främst tänka över vad det är man matar dem med.

Det är ungarna och de växande ungfåglarna som får sin start i livet på detta vis. De behöver massor med proteiner (som finns i bl.a. insekter) och andra viktiga ämnen, så som alla barn och växande varelser behöver.

De ska ju växa till starka, motståndskraftiga individer, som klarar vintern bra, och så småningom klarar det påfrestande blivande föräldraskapet bra.

Man kan faktiskt av välgärning förstöra deras förutsättningar. Att låta dem växa upp på "bukfylla" som bröd och havregryn är knappast att rekommendera. Förra årets frön har dessutom mindre näringsvärde nu, och årets frön är ännu inte skördade.

Det där tål att tänkas på...
Netha
De matas så klart inte hela sommaren med bröd ... havregryn fick de innan brödet bakades
och sedan fick de äta resten av det som var kvar i påsen.
Solrosfrön och jordnötskärnor kommer de att få igen så fort vi hittar och så matar vi ju inte heller dem hela dygnen runt..
de hinner nog äta en hel del annat mellan.
Så här har vi gjort i alla år... och eftersom vi har så gott om fåglar här året runt, så har de nog inte farit illa.

Monarda
Naturligtvis behöver man inte mata fåglarna på sommaren men tycker man om att ha liv och fågelkvitter omkring sig så kan man lungt göra det. Alla ni som har fördomar mot att mata fåglar på sommaren tycker jag ska läsa Niklas Aronssons fina bok 'Mata fåglar' som är utgiven av Sveriges Ornitologiska Förening. Där får man också veta näringsinnehållet i olika frösorter. Mycket bra läsning och mycket fakta om våra vanligaste fåglar. smile.gif
Biggan_
Fina bilder på dina sparvar Netha. tummenupp.gif
Själv har vi nötautomaterna uppe året om, och Coop Forum här hos oss har nötter att sälja året om.

[attachment=6016:045.jpg] [attachment=6017:052.jpg]

[attachment=6018:082.jpg] [attachment=6019:126.jpg]

[attachment=6020:133.jpg]
Netha
Åh.. har ni blåmes nu på sommaren... jag har inte sett den på länge.
Fotar du med stativ när du har fått så fina skarpa bilder? bravo.gif

En sådan nötautomat såg jag på Coop Forum idag, de hade inga nötter men väl några talgbollar.
Vi köpte såna och sparvarna var som tokiga och slogs vid den vi la på marken.
Hörde att ICA som ligger närmast oss, hade fått hem solrosfrön, kanske har de också nötter..
då köper jag en sån automat.
KURT
CITAT (Netha @ 07-08-2007, 21:10) *
En sådan nötautomat såg jag på Coop Forum idag, de hade inga nötter men väl några talgbollar.
Hörde att ICA som ligger närmast oss, hade fått hem solrosfrön, kanske har de också nötter..

Jag såg en sådan nötautomat med metall nät på ett tv-program med veterinärer. Det var en ekorre som fastnat inne i metallnätet!
Netha
CITAT (KURT @ 08-08-2007, 07:19) *
Jag såg en sådan nötautomat med metall nät på ett tv-program med veterinärer. Det var en ekorre som fastnat inne i metallnätet!

Det kan inte ha varit likadan, för i denna kan ingen ekorre komma in, den har både botten och tak. smile.gif
Biggan_
CITAT (Netha @ 07-08-2007, 22:10) *
Åh.. har ni blåmes nu på sommaren... jag har inte sett den på länge.
Fotar du med stativ när du har fått så fina skarpa bilder? bravo.gif

Jodå, vi har mängder med blåmesar, talgoxar och pilfinkar.
Nej jag fotar inte med stativ, jag använder "sportknappen" som tar bilder hela tiden man håller knappen intryckt. Då brukar det bli många misslyckade men en del lyckade bilder också. Jag har också lånat sambons objektiv som är bra när man vill komma fåglarna "nära" utan att dom blir skrämda. Bilderna har jag tagit på ca 2 meters håll.
Nötautomater har vi tre stycken i olika modeller. Inga ekorrar kan komma in i dom.
[attachment=6194:200.jpg]

[attachment=6195:199.jpg]

[attachment=6196:201.jpg]
Netha
Häromdagen då en granne kom hit med ett antal talgbollar och en påse jordötskärnor som vi hängde upp i rönnarna
kom flera talgoxar, ett par talltitor och några pilfinkar.

Vi fick också tag på massor av talgbollar på Coop i går... de letade fram ur gömmorna smile.gif

Det var så kul å se i morse då talltitan stod vid den oöppnade talgbollspåsen på balkongen... h*n lyckades till slut få hål
och smaska i sig av godiset. smile.gif

Den ensamma gulsparven fortsätter att komma in på altanen och få maten serverad för sig. wub.gif

Biggan_
Visst är det trevliga matgäster, småfåglarna. wub.gif
Netha
Javisst är de. smile.gif
Ska filma en snutt nån dag och lägga ut på You tube... kvittret som jag vaknar av varje morron vid femtiden. smile.gif

Tids nog så kommer vintern och då är det tyst. sad.gif
Biggan_
CITAT (Netha @ 11-08-2007, 21:14) *
Tids nog så kommer vintern och då är det tyst. sad.gif

Ajabaja, inte ta ut tråkigheter i förskott! nono.gif
Netha
CITAT (Biggan_ @ 11-08-2007, 21:20) *
Ajabaja, inte ta ut tråkigheter i förskott! nono.gif

Nepp! smile.gif
Netha
CITAT (Biggan_ @ 07-08-2007, 10:30) *
Fina bilder på dina sparvar Netha. tummenupp.gif
Själv har vi nötautomaterna uppe året om, och Coop Forum här hos oss har nötter att sälja året om.

[attachment=6016:045.jpg] [attachment=6017:052.jpg]

[attachment=6018:082.jpg] [attachment=6019:126.jpg]

[attachment=6020:133.jpg]

Häromdagen köpte vi ett Hammenhögs "kit" på Ö&B... innehöll en fröautomat, en nötautomat - 1kg solrosfrön och 1 kg jornötskärnor kostade 79 kr.
Innan dess hade vi köpt en nötautomat på Coop, den kostade 79 kr... jag gjorde återköp.
Det ser ut som butikerna nu tar in både frön och nötter...efter att vi efterlyst. smile.gif

Gulsparven kom för några dagar sedan och visade oss sina två små ungar wub.gif De är nästan lika tama som pappa/mamma.
Fortfarande kommer h*n och vill ha serverat ur hand eller inne på altan/balkong. smile.gif

PS. Talltitan... har jag idag sett... är en talgoxe... fast den har inget gult i dräkten... ännu.
Netha
Gulsparven har nog dragit vidare till sydligare nejder... inte synts till på två dagar.
Idag köpte jag ett till startkit på ÖB... så många fåglar som vi har så behövs mycket mat. smile.gif

[attachment=6867:Startkit_79_kr.jpg]
Biggan_
Det var ju prisvärt Netha! tummenupp.gif
Snart får väl affärerna hem storpack med fågelmat. Vi köper små påsar med nötter men det blir rätt dyrt. Vi köper 5-6 påsar i veckan och dom kostar drygt 20 kronor. Sedan får dom rätt mycket bröd också.
Då får du väl se om "din" gulsparv kommer tillbaka till våren. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon