Järfälla
Vilken månad och hur?

Dessa idegranar. En har jag ju chans-flyttat i våraso ch den ser förtaskig ut, men har ändå gröna skott - så jag avvaktar. Vattnar och vattnar - verkar inte hjälpa.

Nåja, har en till... Och den är antagligen aldrig beskuren och minst 10 år gammal. Många grova grenar, drygt 1 meter bred och ca 2,20 hög. Grannen har sagt till att den får bli max 2 meter (resten av livet) för att inte skugga deras altan... Den står mellan våra tomter (på min sida), precis vid altanplankets slut.

Skitsvårt! Hur löser jag detta!??! Jag måste ju tänka framåt.

Den grenar sig väl där jag beskär?

Om jag beskär till ca 1,80-1,90 och sen håller efter alla grenar som växer uppåt - hur blir det då om nåt år; blir den inte väldigt tät "i topparna"??
Eller ska jag ta ner några grenar (en tredjedel) till typ 1 meter och några till typ 1,5 och resten till 2?? Ser det mest "naturligt" ut?
Om jag kapar "a la häck" till ca 1,5 meter ser det väl lite stympat ut som solitärträd?!

Vill samtidigt att den ska bli riktigt tät så den ger bra insynskydd. Just nu är den lite gles mitt på...
Cilla
Idegran behöver inte beskäras för sin egen skull men kan underhållsbeskäras (man tar bort några av de äldsta, ofta halvkala) grenarna och man kan formklippa den.

Beskär på våren. Jag gjorde misstaget att korta in och underhållsbeskära min i augusti och det tog många år innan den beskärningen doldes och busken kom att se naturlig ut igen.

Ja, den delar sig där du beskär (oftast) men det blir kvastlik skottbildning om du skär rätt av på en gren. Håll dig till grenklykor. Vill du formbeskära använder du dig just av kvastskottsbeteendet, och då blir det kalt och tomt inuti med en formklippt grön och tät yta.

Inte alla men många idegranar har en tendens att växa mer på bredden än på höjden. ofta är det snön på vintern som lägger sig på dem och får dem att sträcka sig utåt. Din verkar vara tvärtom - grattis!

Att hålla ned den på höjden är nog inte det svåraste - skär i grenklykor så får du hyfsat resultat. Du kan också sträcka ned grenar med tältpinnar om du vill få ned den på höjden, eller binda upp grenar om du vill ha mer i mitten. En halv växtsäsong brukar räcka för att vedartade växter ska ändra växtriktning. Jag har dock själv inte provat detta på idegran, men ser ju vad snön gör. Använd brett band mot grenarna så att de inte stryper eller skaver.
Hannele
Vilken granne!
Man kan göra massa fint av idegran; bollar, japanskt...
Så här fint har de gjort i Sofiero av idegran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon