Angie
Hej!

Är nybörjare på orkidéer och har en orkidée som jag haft i 1 år ungefär och nu ser den ut så här: Se bild. undrar om detta är vanligt att orkidén får så här många krokiga rötter som står upp ur krukan?? Vad beror det på? Och bör jag nu plantera om den??

Den har en stängel med knoppar som kommer att blomma inom en snar framtid men jag har även två gamla stänglar som jag har väntat på att de ska torka men det gör ju aldrig det. Har haft dem säkert 6 mån - 1 år. Bör jag klippa av dem? Och var?

Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig.

orkide2.jpg

Tosan
Det är luftrötter, de ska visst ta upp syre till plantan och de ska sitta kvar.
Har fått lära mig att man ska plantera om orkideer när de växer ur krukan, ser inte riktigt på bilden om din har gjort det.
ängsvädd
Du ska inte klippa av stänglarna förränn de torkat helt. Det är bra att de inte torkat, då kan det komma nya blommor från dem smile.gif

Här kan du få skötselråd för Phalaenopsis:
http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...halaenopsis.htm
Maria_z5
Vilka underbara luftrötter!!

Låt dem vara och likaså stänglarna tills de torkat in och blivit bruna och fula så kommer det gå fint!

Lycka till, Maria.
Sofiia
Heh, den ser ju häftig ut! smile.gif Ibland står det att man ska klippa av stängeln vid tredje noden och ibland låta den vara. Efter ett experiment en klippte jag av stängeln vid tredje noden den andra lät jag vara, på den som jag lät vara så kom det blommor på den andra har det inte ännu iallafall kommit. Så jag kom fram till att man ska låta dem vara:) Phalaenopsisar klarar sig nog i samma kruka, varannat år på våren skall man dock byta ut komposten.
skogstroll
Ja jag har pysslat en del med orkidéodling och kommit fram till att man kan få för mycket råd ibland med ögon osv.
Har en kollega på jobbet som gör absolut ingenting och den blommar som en tok...! sweatingbullets.gif
Chamomille
Min har också rötter i luften fast inte så många och mycket. Den har stått i samma jord i norrläge i flera år och blommat om wub.gif . De flesta rötterna har torkat, fast de sitter kvar. Jag tycker om den som den är och den verkar ju trivas...Så min får vara ifred... smile.gif
Sailor Pluto
Jäklar, vilka luftrötter w00t.gif !

Du har fått bra råd tidigare i tråden, ville bara kommentera de där rötterna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon