Full version: Tornedalsroshäck
Kantarellen
Hej!

Ny i gamet men då jag inte fått svar på mina frågor så hoppas jag på er hjälp g.gif

Jag fick en massa rotskott av min mor i Tornedalen hösten -05 och våren -06 som jag plantera på rad. Tanken är att det ska bli en fin häck och en liten avskärmning mot granntomten.

Idag är många av "kvistarna" 50-100 cm höga medans några är max 50 cm och på det har det kommit upp en hel del rotskott.
Frågan är om jag ska beskära häcken så att jag får en jämnhög häck snabbare och isf, vilken månad jag bör göra det. Jag bor i Sundsvall om det 'är av betydelse.

Jag har beskurit den 1 gång och det var förra våren plus att jag skar bort torra delar som satt ytterst på grenarna.

Sedan undrar jag vad jag ska göra med endel låga grenar som lägger sig på gräsmattan, ska jag klippa bort dom?

Borde jag snickra ihop ett stöd runt hela häcken?

Ni som säkert är erfarna till skillnad från mig, tror ni att jag kan få en vacker häck av tornedalsros? JAg är bara van att se dom som ensamma buskar i norr.

En sista fråga!
Jag gav dom rejält med kogödsel i maj, minst 3 cm täcke. Ska jag fortsätta så varje vår eller är det fel att ge dom kogödsel? DOm ser ut att trivas iaf och blommade vackert i juni om än inte så rikligt men det tar väl sig med åren.

Tacksamma för alla svar! wink.gif
kerstin z5-6
Hej!
Tornedals rosen växer sådär som du beskriver -häck nja ..om du kan förlika dig mer med begreppet buskage kanske... coolgleam.gif -brukar bli väldigt fint efter några år
Fortsätt som du gjort , klipp bort torrt dött och alltför risig" ved på våren i maj
Ser du helt missriktade grenar under sommaren kapa dem med
Men -de växer smalt i botten och brett i toppen -stockbensutseende-naturligt
Detta kan ju bli en jättevacker perenn+ roshäck om du väljer tex låga nävor i marknivå

tre cm kogödsel är inte vad jag skulle kalla rikligt, var det påse gödsel är det ung samma som jord ...
Jag ger mina rosor en dm på våren smile.gif de här är inte kinkiga saker klarar sig med mindre -men fortsätt göda i maj så växer de till snabbare
Vill du ha buskaget jämnstort är det i maj du ska klippa , men så unga rosor som dina bör få ett par friår med bara ansning -innan du ser hur de vill växa och bli-de här rosorna är tåliga och klarar mkt hård beskärning senare -så det gör inget om man väntar ett par säsonger innan man formar till dem
Lycka till
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon