Full version: lite panorama
lissa
[attachment=5808:DSCN4972.JPG][attachment=5809:DSCN4976.JPG][attachment=5810:DSC
N4959.JPG][attachment=5811:DSCN4961.JPG][attachment=5812:DSCN4957.JPG]Idag fick jag in en bild som jag tycker blev rätt bra eftersom den fick in rätt stor del av dom största blommorna jag har där..
Lite lustit att det sitter fler Klematisblommor i Benjaminfikusen än vad det finns på sin egen planta. Det beror på att jag hade markisen utfälld, och då kom själva plantan i lite skugga, men alltså inte Benjaminen. Där ser man att den är en verklig soldyrkare som vill ha sol i massor..och ändå har vi ca 30 grader och en hemsk luftfuktighet som slår ner dom flesta.
Ni ser säkert själva, men berättar ändå.
I förgrunden har min Passiflora Caerula gjort sig till girland och går tvärs över terrassen, dom stora bladen Datura, brugmansia, och precis framför Klematisen ser man ( om man titar noga) några gula Mirabilis Jalapa, den krukan har jag planterat i samma kruka som Klematisen, för den krukan är verkligen STOR.. Man ser några stackars Krasseblad i luften till höger av bilden,dom hänger i en ampel..
Brugmansian ser man bäst på bilden där Caerulan nästan inte syns..men den bilden ser lite konstig ut fetersom jag var tvungen att vrida på den, och då blir mina bilder lite konstiga med fel perspektiv..och här ser man också Mirbilisen bäst..vilken underbar doft den gula har, den ser man precis över det yttersta bladet till höger på Brugmansian. Jag är inte helat säker på om det är en ängel eller en spikklubba, hoppas att det är den perenna, för den verkar inte vilja blomma i år.
På andra sidan av terrassen har jag just invigt en hylla som jag köpte på IKEA och som passar perfekt i min kaktushörna, kostade bara 14€ och var monterad på en kvart..
Höga kaktusar högst upp, sen dom mindre, sen alla bebisar som inte vill ha för stark sol, sen lökväxter på lökförstoring,och direkt på golvet krukorna med förvarade lökar, verkligen praktiskt..
vindspel
Så jätte lummigt och härligt du har det. Vad använder du för krukor, t.es ler-, glaserade, självvattnande??
Tack för de fina bilderna thanks.gif
Alba
Åh vilken fin oas du har. Så lummigt och grönt.
kerstin z5-6
Hej -så mysigt du har ! Jättegrönt och fint trots hettan-Minns du fröna du skickade?-jag har flera små träd nu smile.gif
Tack för dem !
K
Krolliljan
Så härligt det ser ut.!!
Alexander-VG-zon3
jätte mysigt och fina växter .
lissa
[attachment=5833:DSCN4919.JPG]Tack till alla som har gjort en komentar, det är ju alltid roligt när man ser att andra uppskattar bilderna. ..Men sånt är farligt, för ibland bara fortsätter man att sätta in foton tongue.gif
Kerstin, jag vill minnas att du fick flera sorters frön...vilka har grott ? eller är det bara en sort som har kommit?? sad.gif
Vindspel...jag har faktiskt alla sorter utom glaserade, men 95% plast och resterande självbevattnande. Jäg försöker byta ut alla gamla till självbevattning vartefter.
I år gjorde jag ett experiment..jag lade en massa vulkanstenar i botten, sen satte jag ner ett rör som gick ner till botten, och sen jord. Jag fick nämligen för mig att rötterna skulle må bra av att få mer luft, och att det lättare skulle dunsta från botten om det blev alltför vått på botten. Jag har inte sett sååå stor skillnad ännu,men jag tror att dom trivs bravo.gif

Ja nu när jg ändå är här sätter jag in en bild till...och det får bli på den största Asarinan jag har. Tycker att den ser fin ut...trots vita flygare. Vet inte riktigt om den står där den bör, för efter vad jag har sett så säger en del sol, och andra lite skuggigt, så nu får den lite av varje, men mest sol...Tack igen, till alla på odla som alltid ställer upp smile.gif
stennie
Vilken härlig grönska du har !
lissa
Tack igen...med denna värme vi har nu såmåste jag nog till stor del tacka markiserna som är nästan hela dagarna nedvevade..eller var, för när jag såg att Klematisen och jordgubbarna behövde mer ljus åkte dom på halva terrazzen upp igen..
linusm
Hej, inte dumt en sommar som denna att kunna ha möjligheten att vara på varmare breddgrader.
Tezzla
Oj, vilken djungel! Häftigt! 000.gif
kerstin z5-6
Flera har grott -men det där träd/buskfröna från de som doftade så gott är allra piggast på att växa snabbt smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
WOW vilken grön oas du har, förstår att det måste vara mysigt att sitta där yes.gif / Helen
lissa
Kerstin..menar du Mirabilis Jalapa??? Mitt närminne sviker, och som jag sa har jag skickat så mycket..Men jag tror att Mirabilisen och Malva reale ( dubbelblommande stockros..tror jag) är dom enda som doftar gott så fort..Hur som helst, deet viktiga är att något har kommit upp och att du gillar det.... smile.gif

Tack igen till er alla, och eftersom ni verkar gilla det så sätter jag in ett till, den här gången från min hibiskus hörna. Det är lite svårt med ljuset där eftersom man måste ta mot söder , samma hörna delar Bouganvillan ( som är ledsen iår och blommar inte) en Fikus elastica, och en liten Aspidistra ( fredskalla??) delar giggle.gif
[attachment=5976:DSCN4988.JPG][attachment=5977:DSCN4990.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon