Full version: Dahlia
Alba
I våras planterade jag Dahliaknölar.

De hade en benägenhet att ränna iväg så jag toppade dem flera gånger. Nu är det fina knubbika plantor men inte en enda knopp.
Hur ska jag göra för att få se dem blomma.

Jag har vattnat dem med näring i varje vattning. De är placerade så de får sol på morgonen och skugga mitt på dagen och eftermiddagen.
ystadhelen
Jag har också Dahlior. Bor i zon 2-3, men de har inte heller fått knopp än.
Är precis som dina väldigt buskiga och fina, men kanske har dina fått för mycket gödning?
Har läst att (för) mycket gödning stimulerar bladtillväxt på bekostnad av blombildning.
Om dahlian är en hög sort, tror jag inte att knoppbildningen börjar förrän den har vuxit klart.
Mina ska bli 120 cm höga och är nu ca 70 cm.
Jag tror att dina kommer att blomma så småningom och Dahlior blommar ju ganska sent på säsongen.
Alexander-VG-zon3
ska du inte sätta dahliorna mer soligt ??

mina står i full sol har har fått 3blomor plus några knoppar som dom har nu detta år. plus har det varit för svalt för att mina dahlior saka ge optimal blomning . och som ystadhelen skrev blommar dom sent .
Kamilla z 7
Dahlior är en ganska sent blommamde knöl,så ha tålamod,är den dessutom toppad så kan det ta lite längre tid,men hav förtröstan den kommer att blomma,kom ihåg att den är frostkänslig,så täck mot frosten ...
Kvarnvik
[attachment=5884:_IGP1858liten.JPG]
Så här ser mina ut just nu, bor i zon 4-5 i Småland och har inter förodlat dem. Jag har andra som jag satte lite senare, de blommar inte än, men är på gång.
inglan
Har aldrig toppat mina, dåliga somrar hinner man ju med nöd och näppe njuta av deras skönhet ändå. Vet att jag lätt missar att hålla koll på temperaturen....
Men en sak jag aldrig varit med om innan är att två dahlieknölar övervintrade i jorden! Bor i zon 3 och inte var väl vintern så hård i år, men ändå. Jag blev väldigt förvånad när det dök upp dahlieblad i våras, jag hade alltså varit slarvig när jag grävt upp i höstas! wub.gif
Men de var de första som blommade nu, så det var ju lyckat att glömma av någon knöl! Fast jag vågar nog inte chansa att göra om det medvetet...

Mvh inglan smile.gif
HelenN
Mina dahlior sitter i full sol och de blommar för fullt nu! Stora rosa, gula & oranga blommor. Ochjag kan ju säga att jag har inte vattnet dem alls mycket denna sommar utan de har nästan bara fått vatten när det regnat.

Lämås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon