Lemonne

Jag fick med 3 st datura med mina pelargoner som jag beställde från odla. Jag, som inte alls är bekant med datura över huvudtaget, satte ned dem i en kruka där de glömdes bort. Nu sitter de där, de verkar inte ens ha vuxit någonting, men vad ska jag göra med dem till vintern? Antingen får de stanna här i sommarstugan och tillbringa vintern i friland, eller så får de följa med till lägenheten och bo på i kruka på en inglasad balkong över vintern. Vilket är bäst? De har ju definitivt inte blommat, så några fröer får jag ju inte. Vad ska jag göra? De trivs inte alls som det är nu!
Inga från Närke
Så här står det på sidan ”Den virtuella floran” när jag sökte på Datura.

Beskrivning. Spikklubba är en ettårig, illaluktande, högväxt ört med grov stjälk som kan bli upp till en meter hög. Stjälken är upprätt och upptill gaffelgrenad. Bladen är strödda och äggformat spetsiga med glest grovtandad kant. Spikklubba blommar från juli till september. Blommorna sitter ensamma och är väldoftande, de är bara utslagna på natten. Kronan är stor och trattlik med fem korta spetsiga flikar, den är vanligen vit men det förekommer också en varietet med violetta blommor, som brukar kallas violett spikklubba (var. tatula (L.) Torr.). Frukten är en stor, rund och grovt taggig kapsel, som är mycket typisk och som har gett arten dess svenska namn, spikklubba. Kapseln öppnas med fyra flikar och innehåller många mörka frön. Arten är mycket giftig.
Spikklubba kan knappast förväxlas med andra arter.
Utbredning. Spikklubba förekommer sällsynt som ogräs på odlad mark eller ruderatmark, vanligast i Västsverige. Arten hör ursprungligen hemma i Amerika. Första fynduppgift publicerades år 1737 (Hylander 1971).

Användning. Extrakt av spikklubba botade, enligt Hoffberg (1792), "ofta fallandesot och hjelper dem som mist förståndet".
Etymologi. Artnamnet stramonium är det italienska namnet på spikklubba som användes av Hildegardis de Pingua på 1100-talet. Svenska namnet spikklubba syftar på den stora taggiga fruktkapseln.
Lemonne
Ingen som har en aning om hur jag ska vinterförvara den?
Fenja
Datura är som det står i Virtuella Floran ettårig och ska inte vinterförvaras. Du kan spara frökapslarna, de spricker och det kommer ut en herrans massa fröer som du sår nästa år. De vill ha god jord, gott om plats och en massa gödsel så växer de, frodas och blommar.
Mvh
Fenja
sqrulan
Jag gillar inte spikklubba,men vill man ha en grön växt så kan man odla dom.

Blommorna som jag har haft på mina står ca:en dag och är inte särskilt fina,jag

förstår fortfarande inte varför jag sådde dom i vår????Kanske pga den stora

frömängden?!

Lemonne,jag skulle kasta den!
Lemonne
CITAT (sqrulan @ 07-08-2007, 01:25) *
Jag gillar inte spikklubba,men vill man ha en grön växt så kan man odla dom.

Blommorna som jag har haft på mina står ca:en dag och är inte särskilt fina,jag

förstår fortfarande inte varför jag sådde dom i vår????Kanske pga den stora

frömängden?!

Lemonne,jag skulle kasta den!

Hahaha! Tack för tipset!

Jag har fått en blomknopp nu, så vi får väl se när den slår ut om den är värd att spara... Annars hade jag ju tänkt att odla den i min lilla ört- och medicinalträdgård som jag håller på att planera...
catlady
Jag tycker att spikklubba är en fräck växt, men man får som sagt inte mycket ut av blommorna. Det är själva spikklubborna man är efter. Men det är klart, sedan sitter man där med 200 frön i höst och vet inte vad man ska göra... Det är ju så svårt att slänga!
Fenja
Det har kommit fram en massa handelssorter med trevliga blommor även om de nu inte står sig så länge. Min favorit är en ljusblå som jag haft i många år.
Mvh
Fenja
Tjoppa
Jag vet att den "ska" vara ettårig, men jag har läst på många ställen att man lätt kan övervintra dem. Då borde de väl inte vara ettåriga utan fleråriga?
Sen har jag alltid undrat hur växtbutikern kan sälja spikklubbor för 250kr när det ju är en ettårig växt (men det kanske är för att de kan leva längre?)? Jag skulle åtminstone aldrig köpa en ettårig växt för så mycket pengar. Dessutom irriterar jag mig på att de nästan alltid skriver att det är änglatrumpeter trots att namnet Datura finns där, och man ser att blommorna växer uppåt. Växtbutiker och plantskolor borde väl ändå veta det! mad.gif
Eva 33c
CITAT (Tjoppa @ 08-08-2007, 13:10) *
Jag vet att den "ska" vara ettårig, men jag har läst på många ställen att man lätt kan övervintra dem. Då borde de väl inte vara ettåriga utan fleråriga?
Sen har jag alltid undrat hur växtbutikern kan sälja spikklubbor för 250kr när det ju är en ettårig växt (men det kanske är för att de kan leva längre?)? Jag skulle åtminstone aldrig köpa en ettårig växt för så mycket pengar. Dessutom irriterar jag mig på att de nästan alltid skriver att det är änglatrumpeter trots att namnet Datura finns där, och man ser att blommorna växer uppåt. Växtbutiker och plantskolor borde väl ändå veta det! mad.gif

Förr hette ju även Änglatrumpeterna "Datura", jag gissar att detta hänger kvar och den "datura" som säljs för 250kr knakse är en änglatumpet (brugmansia) trots allt.
Vid en liten titt i Svensk Kulturväxtdatabas( skud) på datura så hittar jag två arter som betecknas som "ett till fleråriga", nämligen D. inoxia (Mexikansk spikklubba) och D. wrightii (indianspikklubba) så dessa kanske går att spara över vintern. (Det kanske finns fler arter också ). Men våran "vanliga" spikklubba D. stramonium är ettårig och ingen ide att spara. Det gäller alltså att veta vilken art av Datura man har. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon