Full version: Amerikanska blåbär
Himmelsblomma
Jag jobbar i en trädgård där det finns gamla buskar av blåbär. Det är ett gammalt försök som hushållningssällskapet haft och ingen vet vad det är för sorter. Endel buskar har små blåbär andra gigantiska och höjderna varierar från ca 1 - 2 meter. Bären på vissa sorter är riktigt goda och smakar precis som skogsblåbär. Personer här i trakten kallar dom amerikanska eller holländska blåbär...
Vi har försökt att sticklingsföröka buskarna men inte lyckats.. de vägrar att rota sig! Har hört av en tjej som jobbat här tidigare att det är omöjligt att sticklingsföröka dom...

Har någon erfarenhet om att föröka blåbär med sticklingar? Eller är det microförökning som gäller?

Tacksam för funderingar// Anna
Jan Lindgren
Hej!
Jag brukar ta örtartade sticklingar. Vissa sorter anses svårare än andra. Jag använder okalkad torv och perlite som medium. Sticker hela våren och sommaren. Rotar det sig inte använd IBA. Kommersiellt i Tyskland och Holland så använder man vedartade sticklingar, troligen vintertid. Jag var nere och spionerade lite i våras. Odlaren sa att de börjat alltmer med mikroförökning. Jag har än så länge bara erfarenhet av Putte, Emil, Oskar och Bluecrop. De är lätta. Eftersom V. angustifolium är väldigt lättrotad så kan man anta att sorter med den inkorsad är lättare än andra. Gissningsvis är sorter med små bär och sådana som smakar som svenska lättare än de andra.
MVH
Jan Lindgren
Himmelsblomma
Tack för svar!
Jag ska fortsätta att testa efter dina förslag.
Nu är det helt hysteriskt med bär på buskarna, en riktig blåbärssommar!

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon