Full version: Black peppar
tavvas
Köpte en liten planta med namn "Black peppar". Jag hittar inte något att läsa om denna kryddväxt. Jag och min kompis har olika föreställningar om hur frukten kommer att utvecklas. Kommer frukterna att bli chililika eller blir de runda i mindre storlek? Idag är de största frukterna som ett stort blåbär. Bifogar en bild på plantan.
noora
Det där är en chili av något slag. Hur frukterna blir när dom blir "stora" vet jag inte eftersom jag inte känner till sorten (det finns massor av olika sorter). Det är möjligt att de inte blir större än de är nu, men det är också möjligt att de växer. Ni lär märka inom några veckor :-)

Frukterna är mogna när de har växlat färg. Oftast blir chilifrukter röda, gula, orange eller mörkbruna när de mognar. De bruna fläckarna den har nu är förmodligen inte den slutliga färgen, utan kommer att gå bort när frukterna mognar.
Piccante
Som Noora säger definitivt en chili. Liknar min Peruwian purple men det finns många chili som har den mörkröda färgen på stam o blad och får till början mörka frukter. Man kan ju alltid googla och se om man hittar den sorten som heter black pepper. Tänk bara på att det inte heter svart peppar på svenska, för det är en annan krydda från en annan familj utan chili är en potatisväxt och släktet heter Capsicum. Kan ju googla på Capsicum annum black pepper eller något.
Gurkan
Liknar en sort jag har som heter 'Arizona'. Frukterna på den blir ca 1 cm och lite äggformade, liknar din planta väldigt mycket.

Frukterna är nästan svarta tills de är mogna och blir då starkt röd-oragea.

Mycket stark och full av frön, lämpar sig bäst som prydnadsväxt.

Det botaniska namnet på denna chili är angivet till Capsicum annum var. aviculare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon