Jan Lindgren
03-08-2007, 19:49
Hej!
Att morötter är farligt att äta för rökare är ju känt sedan länge. I senaste numret av Scientific American rapporteras att det finns ett samband mellan beta-caroten och aggressiv prostata cancer. Tur att jag inte äter grönsaker. Andra antioxidanter som finns i grönsaker saknade positiva effekter på prostata cancer.
MVH
Jan Lindgren
Eva-Helene
03-08-2007, 21:59
Hur hade dom fått fram betakarotenet och hur bedrevs forskningen? Utvanns det ur ekologiskt odlat?
Undrar om det finns nåt man inte får cancer av?
Iofs har jag ingen prostata, men tills jag fått klara besked om saken kommer det att fortätta knapras morötter här hemma.
Jan Lindgren
03-08-2007, 22:16
Hej!
Betacaroten är betacaroten oberoende om det kommer från ekologiska morötter eller ej. Kemin ändras inte av odlingssättet eller om någon läser en välsignelse över det. Forskarna var själva överraskade av resultatet. Forskarna följde 28000 män mellan 55 år och 74 år. Hela undersökningen kan läsas i maj 2007 "Cancer Epiemiology, Biomarkers and Prevention"
Var och en måste naturligtvis själva avgöra vilka risker man vill ta men prostatacancer är ett mycket obehagligt dödssätt. Vi vet inte om betacarotene orsakar cancer eller bara försvårar cancern.
MVH
Jan Lindgren
Förresten, glömde ju fråga förra gången... På vilket sätt är morötter farliga för rökare? Det har jag faktiskt aldrig hört tidigare...
ängsvädd
04-08-2007, 07:53
Det mesta är väl farligt i stora doser. Hur mycket batakaroten/morötter måste man sätta i sig per dag för att det ska finnas risk för prostatacancer? Jag läste om en man som avled av leverskador efter att under lång tid i stort sett bara levt på morötter och på så sätt överdoserat betakaroten. Hans hud var alldeles gul. Betakaroten är såvitt jag vet fettlösligt och får därför inte överdoseras.
Chamomille
04-08-2007, 08:01
Just.. Man kan få cancer av vatten om man dricker för mycket...
Vad jag kunde läsa mig till är att det krävs att man äter ca 2 kilo morötter om dagen för att risken för cancer ska öka...Och vem äter så mycket morötter?
/Elin
Chamomille
04-08-2007, 08:25
CITAT (Elin80 @ 04-08-2007, 09:02)

Vad jag kunde läsa mig till är att det krävs att man äter ca 2 kilo morötter om dagen för att risken för cancer ska öka...Och vem äter så mycket morötter?
/Elin

Då skulle jag nog behöva hjälp...
Jan Lindgren
04-08-2007, 09:35
Hej!
En reltivt gammal finsk undersökning visade att rökare som åt mycket morötter oftare fick lungcancer än andra rökare. Meningen med undersökningen var att bevisa att antioxidanter skyddade mot cancer. Det är naturligtvis rätt som Mimmi skriver att A-vitamin är fettlösligt och att det inte får överdoseras. Slutsatsen av undersökningarna som gjorts är väl egentligen att marginalen till överdosering är mycket mindre än vi tidigare trott. En liten överdosering kan ge skador på lång sikt så fortsätt att äta morötter om du gillar dem men ät inte för mycket under lång tid.
Elin, var läste du att man måste äta 2 kg om dagen för att överdosera betacarotin?
MVH
Jan Lindgren
Sailor Pluto
04-08-2007, 14:21
Precis som MimmiH skriver: Allting är väl mer eller mindre farlig i för stora doser
. Läste för flera år sedan om att man kan få cancer av svarta stringtrosor
. Efter det blev jag väldigt skeptisk till det mesta av de larm som dök upp om allt mellan himmel och jord.
Är nyfiken på var man kan läsa mer om den här morotsfrågan? Nån som har en länk att bjuda på kanske
?
Jan Lindgren
04-08-2007, 17:28
Hej!
Kolla tidigare inlägg. Forskningsrapporten finns på nätet.
MVH
Jan Lindgren
CITAT (Sailor Pluto @ 04-08-2007, 15:21)

Precis som MimmiH skriver: Allting är väl mer eller mindre farlig i för stora doser
. Läste för flera år sedan om att man kan få cancer av svarta stringtrosor
. Efter det blev jag väldigt skeptisk till det mesta av de larm som dök upp om allt mellan himmel och jord.
Är nyfiken på var man kan läsa mer om den här morotsfrågan? Nån som har en länk att bjuda på kanske
? Jaså bara svarta?
Faktum är att vi pumpas fulla med alla såna här hälsofarligheter, ena veckan får man inte äta potatis, nästa måste vi det. Men herregud inte borsta tänderna för tandkrämen är giftig!
För att inte tala om alla bantningstips där den ena metoden helt motsätter sig den andra.
Jag har läst att morötter skyddar mot lungcancer....
Chamomille
05-08-2007, 06:39
CITAT (rosita @ 05-08-2007, 07:33)

Jag har läst att morötter skyddar mot lungcancer....

GUD va bra!!! Då kan jag fortsätta å röka och äta morötter.
Jan Lindgren
05-08-2007, 18:53
Hej!
Rosita, en gång i tiden trodde man att morötter skyddade mot cancer men det var innan det gjordes stora undersökningar. Nu vet man att det inte skyddar.
Camomille, jag tycker att du ska avstå en av dina svåra laster helst rökningen. Morötter är alltid att föredra framför rökning. Väljer du att röka så var försiktig med morötterna. Det finns säkert många människor som vill ha dig i livet.
MVH
Jan Lindgren
Christa
22-08-2007, 12:07
Jag frågade Livsmedelsverket om det där med morötter som risk för något år sedan. De svarade att man måste äta stora mängder om det skulle vara skadligt. Att de goda effekterna är klart övervägande.
När min väninna fick bröstcancer sa förresten hennes proffessor att det var vetenskapligt bevisat att morötter skyddar mot cancer.
Jan Lindgren
23-08-2007, 09:37
Hej!
Det finns vad jag vet än så länge bara bevis för skadliga effekter när det gäller rökning och det helt nya resultatet om allvarlig prostatacancer. Ickerökande kvinnor kan lugnt fortsätta att äta morötter men vi gubbar bör nog vara lite försiktiga.
MVH
Jan LIndgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.