Tosan
http://www.expressen.se/nyheter/1.784620/d...a-sista-ar-ihop

Saknar ord. Inte nog med att de delas för att det inte finns nån nattjour i Åmsele, men vad händer med henne om det blir nåt mitt i natten? Hon borde få flytta med honom isf.
Eva-Helene
Jamen herreje! Frun kunde väl få flytta till samma boende som maken, om det nu är så omöjligt att fixa en nattpersonal i Åmsele! Och jag kan inte låta bli att undra: om det händer något med någon annan av gamlingarna i Åmsele, måste dom ligga och kanske dö innan det kommer nå´n personal och hjälper dom?
Tosan
Nu är ju serviceboendet i åmsele just ett serviceboende. De klarar sig själva men får hjälp med typ mat och städning och så om jag fattat det rätt.
Men hon var ju rätt skröplig redan när jag var hemma hos dem i Mårdsele för ett antal år sen, Seth har ju fram till nu varit rätt pigg och kunnat ta hand om henne. Men jag har svårt att tro att hon klarar sig själv i Åmsele. Blir så förbannat beklämd.
Blåklockan i Rusksele är ju inte heller så långt "hemifrån" för deras del, men då är det ju Lse kommun och det går ju inte.
Läste nån kommentar om att de skulle flytta hem till nåt av barnen och få hemtjänst. Det kan jag ju tala om att hemtjänsten kan du fetglömma i Lse om du bor hos anhöriga.
Åh vad arg jag blir!

Däremot blir jag glad att expressen tar upp det, de brukar annars va rätt ointresserade om det som händer här uppe.
mamamaggan
Stackars gamlingar!! Varför ska de flyttas omkring som kollin ?

Man tycker väl att de borde ha pratat med dem innan besluten tas om vem som ska bo var. Hur kan man sitta och besluta ovanför deras huvuden ?

Varför finns det inte boenden där både de som behöver mycket vård och de som behöver mindre kan få bo ? Det är väl pengarna som styr igen. Usch !
Tosan
Ja, visst handlar det om pengar!
Hoppas verkligen Vindelns kommun får på huvet för det här. Synd bara att de inte är ensamma om att göra så här...
mamamaggan
Nej det är ju det som är så grymt att de inte är ensamna om det här. Fy fan säger jag bara!!!!!!!
Tosan
Nej man får ju hoppas nån djävel har vett att ge en en cyanidtablett när man blir gammal och inte klarar sig själv längre... För om det är så här illa nu, hur är det då när vi blir gamla?
mamamaggan
Finns nog ingen som gör det tyvärr så man får nog försöka fixa något själv.
Tosan
Ja antagligen
Bee
Nej, man kan inte annat än bli förbannad!! Här har vi två människor som lovat inför Gud att leva tillsammans tills döden skiljer dom åt. Döden - det måtte vara kommunbyråkrater!
Citat från Christer Lundgren, Socialnämndens ordförande i Vindeln: "Sedan vet inte alltid gamla vad som är bäst för sig själva och deras partner".

Det är så man kan smälla av! Det är tyvärr inte första gången detta händer. Härnere i Göteborgstrakten är det rätt vanligt att socialbyråkrater tycker sig stå över de löften människor avgivit inför Gud och skiljer äkta makar åt. Och så kanske dom bara har en kort tid kvar i livet. Det är så grymt!
Tosan
Ja, det måste va fruktansvärt att inte få följas åt de sista åren, eller kanske tom månaderna.
Visst kan det va så att gamlingar inte alltid vet sitt eget bästa, särskilt om de är dementa, men anhöriga brukar iaf upptäcka det ganska snart.
Och vad det sedan har för betydelse i detta sammanhang kan jag bara inte förstå. Låt dem bo kvar och ge dem ett larm ifall nåt händer på natten, eller flytta båda till ett dygnet- runt bemannat boende...
Eva-Helene

CITAT (Tosan @ 03-08-2007, 22:40) *
Låt dem bo kvar och ge dem ett larm ifall nåt händer på natten, eller flytta båda till ett dygnet- runt bemannat boende...

AMEN!!!!
Netha
Blev så förbannad men också ledsen när jag läste artikeln... svor ve och förbannelse över dem som tagit beslutet att skilja dem åt. sad.gif mad.gif
I Sverige tycks man mer gå efter principer och pengar än att ha lite empati och sätta sig in i hur de "drabbade" tänker, känner och mår.
Det är sååå fel och jag känner mig maktlös... vet bara att jag är lika rädd som såååå många i vårt land... rädd att bli gammal och vårdberoende...
utlämnad till politikers och tjänstemäns godtycke om vad de anser mig vara värd att satsa på.
Mår illa så jag nästan kräks när jag tänker på det. sad.gif

Tosan
Ja visst är det tragiskt!
Jag blir kanske åxå extra berörd då jag känner till paret och deras barn. Dessa varma människor som kämpat hårt i hela sina liv...Och det här är tacken.
Netha
CITAT (Tosan @ 03-08-2007, 23:00) *
Ja visst är det tragiskt!
Jag blir kanske åxå extra berörd då jag känner till paret och deras barn. Dessa varma människor som kämpat hårt i hela sina liv...Och det här är tacken.

Förstår att du som känner paret reagerade ännu hårdare än vi som bara läst artikeln och ändå blev både arg och ledsen.
Kan du inte försöka tipsa Rapport, Aktuellt, TV4 Nyheterna och hoppas att någon av dem tar upp fallet.
Då kanske paret har en chans att få tillbringa sina sista år tillsammans.
Tosan
JAg tror faktiskt att familjen försöker få fram det så gott det bara är möjligt. Bara att det var i expressen tyder på det, det är inte lätt att få med nåt härifrån.
Själv har jag lite dåliga erfarenheter av att tipsa media... Bättre då att de som har alla fakta gör det.
Netha
CITAT (Tosan @ 03-08-2007, 23:24) *
JAg tror faktiskt att familjen försöker få fram det så gott det bara är möjligt. Bara att det var i expressen tyder på det, det är inte lätt att få med nåt härifrån.
Själv har jag lite dåliga erfarenheter av att tipsa media... Bättre då att de som har alla fakta gör det.

Förstår så väl att vi i norr inte har lika stort värde i rapporteringssyfte i media, men om man får något TV-bolag att ta upp fallet så tror jag att
effekten mångdubblas.
Hoppas och håller tummar för att det gamla paret åter får förenas. wub.gif
Biggan_
Det är för jäkligt att det får gå till på det viset! ranting.gif
Det är bara så länge vi arbetar och betalar skatt vi är värda något, sedan vi har gjort vår plikt, d.v.s arbetat, betalt in skatter och i bästa fall satt barn till världen så blir vi för dyra i drift. Skamligt är vad det är! Jag har haft förmånen att vara frisk o kry i hela mitt liv men ålderdomen slipper man väl inte ifrån.
Bee
CITAT (Biggan_ @ 03-08-2007, 23:39) *
Jag har haft förmånen att vara frisk o kry i hela mitt liv men ålderdomen slipper man väl inte ifrån.

Lev osunt här och nu. Man skall inte spara vare sig pengar eller sig själv till något okänt i framtiden, kommunens äldre"vård", tex.
Tosan
Nej vi människor är ju bara mjölkkor för staten. Större delen av lönen går ju till skatter och avgifter!
Nej lägg pengarna i madrassen om man ska spara och se till att varenda öre är slut när man väl sitter där beroende av kommun och stat.
Lillja
Det värsta är ju att vi indelas i fack åldringar på hemmet
barn på dagis sen vi mittimellan äldre o yngre umgicks mera
förr, min dotter jobbar på ett äldreboende o när hon var
barnledig o hon var tvungen att gå dit så tog hon med sig
grabben o gamlingarna blev så glada levde upp, en tant
sa dom att de var första gången de hade sett henne skratta.
Tosan
Ja det är sant.
Mina svärföräldrar har just flyttat från en lägenhet med servicemöjligheter. I bottenvåningen på huset var ett vanligt äldreboende, och de flesta av lägenheterna hyrdes av äldre med mer eller mindre servicebehov.
När jag kom dit när jag var gravid blev jag nästan attackerad av gamlingarna som tyckte det var så underbart att se en stor mage och berättade om sina egna, barnens och barnbarnens graviditeter smile.gif Hur virriga de än var så klarnade iaf allting just då. Likadant sedan sonen föddes, en tant har nästan skrämt honom så han skyndar sig igenom hallen och till hissen så hon inte ska hinna ikapp honom, för hon tror att han ska hälsa på henne tongue.gif
Men nu när svärfars flyttade så är alla lägenheter hyrda av soc, så nu har de väl sett småttingar för sista ggn i det huset, tyvärr.
Snöflinga
Man kan undra om de som tagit beslutet själva har anhöriga ... Så sorgligt, hoppas att skriverierna kan påverka så att det gamla paret får vara tillsammans igen. Tosan, du kan väl berätta hur det går ....
Tosan
Ja bara det faktum att det tas upp i kvällspressen brukar sätta fart på tjänstemännen i småkommunerna.
Ska absolut rapportera om jag hör nåt, brukar ju träffa sonen till paret då och då.
Tosan
Nu har Gunborg och Seth fått flytta ihop igen biggrin.gif

http://umea.expressen.se/Ume%25C3%25A5/1.8...illsammans-igen

http://www.vk.se/Article.jsp?article=141623
Cacki
bravo.gif yahoo.gif bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon