Full version: Hur föröka hassel?
annikakatrin
Hej
Mina svärföräldrar har hassel på sin tomt och jag vill ha på min men hur gör man? Jag har just insett trädgårdens sjusning så jag är nybörjare på det här med att odla osv.
Jan Lindgren
Hej!
Det enklaste är att så. Sticklingar lär inte gå, försök med avläggare.
MVH
Jan Lindgren
e_sedell
Sticklingar från hassel är inte speciellt svårt.

Dock brukar det finnas småplantor i hasselsnår som man kan gräva upp och flytta. Bäst är det när de är avlövade, men det går nu också om du får med tillräckligt med rötter.
Chamomille
Vi har fullt med små-plantor överallt på tomten... De måste väl komma från nötterna??? Jag kan skicka till dig, men min sambo försökte med flera småplantor, att flytta till gotland till goda vänner i Klinte, men ingen tog sig. Vet ej varför?
Jan Lindgren
Hej!
Eric, berätta hur du gör för att rota sticklingar av hassel. Jag har aldrig försökt men det vore bra med lite tips.
MVH
Jan Lindgren
e_sedell
Jag sticker i luftig sandblandad jord. Ganska långa, ca 15-20cm, sticklingar, vedartade tidigat på försommaren. Det är då jag har lyckats bäst. Stället lådan ganska skuggigt och håller den fuktig. Sparar några få blad. Men det är ju ingen exakt vetenskap, det är nog inte omöjligt att ta sticklingar nu heller.

Ja, det är säkert fröplantor. När jag flyttat hem från skogen har jag tagit ganska stora plantor, syftet har just varit att det ska hända lite mer på en gång. Jag har inte brytt mig om vilken tid man ska ta dem, utan flyttat dem mitt på sommaren. Förra året flyttade jag två plantor ungefär vid den här tiden. Jag klippte ned till 1/3 ungefär, men trotts det tappade den bladen. Tyvärr hann de skjuta nya vilket ledde till svaga knoppar inför detta år. De har i år skjutit nya skott ungefär 10cm.

I år flyttade jag också en planta, tidigare, början eller mitten av juli ungefär. Då fick jag med betydligt mer rötter. Den fortsatte till och med växa något när jag hade planterat den och ser frisk och fin ut.

Men vill man vara säker ska man alltså flytta när de har bladat av, samt försöka få med skapligt med rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon