Full version: Kanin expert här?
annikakatrin
Hej
Vi har bestämt oss för att köpa kanin, vi tänkte ha den mestadels ute, funderar nu på det här med bur. Några tips på vad man ska tänka på och hur de ska se ut?
Malvia
Hej
Burar finns på Granngården och större djuraffärer.

det finns mått som måste uppfyllas och regler för att ha kanin

Bra tips och råd finns på Svenska Kaninavelsföreningens hemsida skaf.info

Vad för ras tänkte du skaffa?
sanakan
Hej! Jag har haft kanin i 9-13 år sammanlagt. Det är mitt absoluta favorit-husdjur och jag tänkte skriva ner några saker jag tycker är viktigt.

Jag rekommenderar verkligen att bygga buren själv, då alla burar jag sett på tex Plantagen och granngården är otroligt små. Alternativt köpa en stor bur från någon som redan har byggt en.

Det bästa är att på sommaren ha en rektangulärt byggt bur med väggar, tak och botten av hönsnät. På sidorna kan hönsnätet vara ganska finmaskigt, medan man kan välja en storlek på öglorna av cirka 3 cm till botten, så att gräset lättare kommer upp. De triangel-formade burarna tar bort mycket plats för kaninen och är dessutom opraktiska när det gäller skötsel. Vi hade en rektangulär bur med luckor i taket upptill, en lucka i varje ände. Luckorna var så stora att man kunde ställa sig i buren, och om man ville krypa in i buren, till exempel när det var nödvändigt att få tag i kaninen. Buren var cirka 80 x 200 cm med höjd 70 cm och kunde lätt flyttas runt på gräsmattan. Här ser man halva buren:
http://karibor.dreamhosters.com/annat/blan...r/landet1-2.jpg

Det är också viktigt att skaffa en mörk bolåda med en öppning, där kaninen kan gå in i och gömma sig. En sådan är också lätt att bygga själv, och sedan fylla med halm som kaninen kan plocka med. Sen gillar kaniner att hoppa upp på saker för att få utsikt, så vi hade några specialbyggda pallar i buren som kaninerna älskade att sitta på. (se bilden ovan)

Vill man göra något extra roligt för sina kaniner kan man ha en öppning i sommarburen som leder ut till en hage av hönsnät (utan botten, men med hönsnätet nedgrävt eller nedvikt en bit vid marken). I denna större hage kan man låta kaninerna springa av sig, gräva och leva loppan. Dock under uppsikt, eftersom de kan gräva sig ut eller bli tagna av rovdjur. Våra kaniner var aldrig så lyckliga som när de fick slippa hönsnätet och vara i den hagen! De gjorde glädjesprång, grävde i flera timmar tills dom utmattade lade sig i sin uppgrävda jordhög, rullade runt och njöt!

Bilder av kaniner i hagen:
http://karibor.dreamhosters.com/annat/blan...os-i-hagen2.jpg
http://karibor.dreamhosters.com/annat/blan...der/landet2.jpg

Kaniner får vinterpäls och mår inte dåligt av att vara ute på vintern, men för att undvika förkylning och för mycket drag, samt att kaninen blir blöt av snö, är det bra att ha en vinterbur till kaninen. Denna bör vara på ben, och kan bestå i en stängd del med mörk bolåda med öppning i ena delen, medan den öppnare delen har tak, men 1-2 sidor av hönsnät. Sådana klassiska vinterburar har du säkert sett. Tyvärr har många sina kaniner i sådana burar jämt, vilket enligt mig är alldeles för litet.

När det gäller vinterburar är sågspån med ett tjockt lager halm över ett bra underlag. Och mycket halm inne i bolådan. Kaninen ska inte sitta direkt på spånet, då detta är mycket uttorkande för kaninens fötter och päls. En kanin som sitter på sågspån tvättar sig och kliar sig oftare än de som slipper...

Kaniner är djur som är vana att leva i frihet och att röra på sig mycket. Tyvärr har de enligt mig blivit ett av de vanligaste "barn-husdjuren" och många tror att de burar som finns i zooaffärerna räcker som rörelseutrymme för kaninen. Jag brukar jämföra det med att stänga in en människa i en klädkammare....

De är dessutom djur som lever i grupp och att ha en ensam kanin innebär att man får en mycket ledsen och deprimerad kanin. Det allra bästa är att ha en hona och en kastrerad hane, oftast tycker de mycket om varann och man kan se hur de sitter och kelar med varandra.

Fodret ska bestå av fri tillgång till bra hö. Detta är kanines basföda. Man kan komplettera med kaninpellets (som ju också är hö). Man ska undvika de "kaninblandningar" som finns i mataffären, då dessa består av en massa havre och frön som är alldeles för näringsrika för kaninen, vilket leder till magproblem. Kaninen kan ses som en liten häst. Vatten och hö är basfödan, men denna måste kompletteras med färska grönsaker för vitaminer och mineraler. Alltså funkar det bra med hö, en ren pelletsblandning, och några bitar frukt varje dag (äpple, rönnkvistar, maskrosblad, päron, morot). Gärna också några kvistar (rönn eller björk, ej ek) som de kan gnaga på för att slipa ner tänderna.

Om man först köper en hona, och senare får tag på en kastrerad hane, så är det bra att låta kaninerna vänja sig vid varandra genom att ha burarna bredvid varandra några veckor. Efter flera veckor introducerade vi vår kastrerade hane till honan på en neutral plats. Vi släppte ner båda kaninerna i kaninhagen och dom bråkade säkert en timme, jagade varandra och höll på. Sedan kom dom allt närmare varandra dagarna efter, och efter 5 dagar satt de och slickade varandra och lämnade aldrig varandra igen ^__^

Jag kan varmt rekommendera boken "Kaniner" av Monika Wegler på ICA-förlaget. Även de andra böcker hon skrivit brukar vara bra.

Mina tips kan sammanfattas med:
> Gå inte på det som handeln och zoohandeln säger om tillräckligt stora burar. Kaniner ska ha stor plats och som belöning för detta får man en glad kanin som lever länge.
> Ge inte kaninen det foder och "godis" som ofta finns i mataffärer och zooaffärer. Ge den hö och vanliga kaninpellets och komplettera detta med lite frukt och grönt varje dag (några bitar).
> Skaffa två kaniner och inte bara en.

Min käraste kanin (Den svartvita på bilden) blev 9,5 år. Tyvärr dog hennes make före henne på grund av fel på tänderna (en vanlig sjukdom hos kaniner). Då var hon väldigt ledsen och åt inte på flera dagar. Hon var min lilla älskling! Nu väntar jag tills jag har trädgård innan jag köper två nya igen... Lycka till!
Hajjen
CITAT (sanakan @ 06-08-2007, 17:21) *
De är dessutom djur som lever i grupp och att ha en ensam kanin innebär att man får en mycket ledsen och deprimerad kanin. Det allra bästa är att ha en hona och en kastrerad hane, oftast tycker de mycket om varann och man kan se hur de sitter och kelar med varandra.

Hej
Det där stämmer inte. Kaniner är kolonidjur, inte flockdjur. De klarar sig mycket bra med att vara själva, så länge de får sällskap av ägaren.
Jag har haft kaniner oavbrutet i 11 år, och föder själv upp i rätt stor skala.

Bur tycker jag du ska bygga själv, alternativt köpa en. Köp inte en gallerbur, jag avskyr såna som djuraffärerna säljer.
Mått beror såklart på hur stor kanin du ska ha. Men jag anser att ju större bur desto gladare kanin!

Mvh Martina
swecul
Jag har tre st holländska kaniner, i en "bur" på ca 25 kvm, ok, det är mer ett hägn, 2 meter högt så jag kan gå in i det också!
Tänkte bara säga att hönsnät finns av sämre och bättre kvalité, vi har därför satt kompostgaller längs med hela väggarna, då kommer garanterat inget in eller ut!
Hajjen
CITAT (swecul @ 09-08-2007, 15:52) *
Jag har tre st holländska kaniner, i en "bur" på ca 25 kvm, ok, det är mer ett hägn, 2 meter högt så jag kan gå in i det också!
Tänkte bara säga att hönsnät finns av sämre och bättre kvalité, vi har därför satt kompostgaller längs med hela väggarna, då kommer garanterat inget in eller ut!

Nu blev jag nyfiken smile.gif Från vem har du köpt dom? Lite nyfiken, eftersom jag föder upp holländare själv smile.gif
sanakan
jag är fullt medveten om att kaniner lever i kolonier och inte i flockar, därför skrev jag att dom lever i grupp. menade därmed inte flock! en flock består ju av en eller flera ledarindivider som de övriga djuren är underordnade, detta gäller ju inte för kaniner, som lever i grupper där både par och ensamma individer ingår.

jag är av åsikten att kaniner INTE ska hållas ensamma. självklart klarar sig en kanin med endast en människas sällskap, och kan få ett friskt och långt liv även så! men enligt min erfarenhet är kaninen lyckligare när den får vara tillsammans med andra djur av samma art, och umgås med dessa på ett kaninaktigt sätt (lukter, tvättande, ligga och gosa tillsammans, osv.).

den gång jag tog hand om en kanin som bara hade mig som sällskap mådde han självklart bra ändå, men det är skillnad på att må bra och att leva på ett naturligt sätt. jag anser att kaniner endast med andra kaniner kan leva på ett naturligt sätt.

swecul
CITAT (Hajjen @ 09-08-2007, 17:27) *
Nu blev jag nyfiken smile.gif Från vem har du köpt dom? Lite nyfiken, eftersom jag föder upp holländare själv smile.gif

Ja du...dem kommer ifrån en uppfödare ute på värmdö...
bifogar en bild på hur vårt hägn ser ut.
annikakatrin
Hej
Tack för alla svar:) Vi har inte bestämt oss för någon särskilld ras och vi hade tänkt oss två kaniner. Var faktiskt inne på hornbach och killen där rekomenderade INTE sina egna burar då de var för små för att ha kaniner ute i. Han var iaf ärlig:) Jag letar beg bur på blocket ch nu vet jag iaf hur stora de ska vara, tack!
sanakan
ert hägn ser superbra ut, ungefär något sådant, där man kan gå in och där kaninen är säker tänkte jag själv fixa när jag har ett hus och skaffar kanin nästa gång...kan ta ett tag tyvärr sad.gif
Hajjen
Jag har btw två tjejer tillsalu. Som jag säljer endast tillsammans. Väl hanterade, vana att springa löst och riktigt sociala och goa, som holländare är.

Sofiia
Håller definitivt inte med om att man behöver ha flera kaniner. Jag har haft kanin i 15 år säkert och det som jag har märkt med min Bengt att han är extra sällskaplig av sig. Dvärg kaniner och dvärg vädurar vill ha mycket kontakt med människor. Här kommer en bild på Bengt:[attachment=6901:benkku.jpg]

Han lever nog! han bara sover smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon