Katarina70
Hej! Jag har planterat två underbara klematis i en stor trälåda, och skulle så gärna vilja att dom övervintrade. Hur ska man göra? Vi har en källare som är kall på vintern, är det bästa att flytta hela lådan inomhus eller kan man linda bubbelplast och säckväv runt trälådan och ha kvar den ute?

Tacksam för svar!

//Katarina
Mariann
Jag övervintrar en Clematis i en vanlig stor keramik kruka ute i friggboden, den får stå på tjock frigolit och får också lite sånna skivor omkring sig. Detta är nu 4 sommaren....
Sailor Pluto
Ställde min kruka med klematis på en inglasad altan över vintern, och den har både växt och blommat i år smile.gif . Lindade lite fiberduk löst runt krukan och själva klematisen bara. Så nog tror jag att du kan ha dem utomhus om du packar in dem lite smile.gif . Såvida det inte är någon väldigt känslig sort förstås g.gif . Är du osäker är det ju bara att du tar in lådan över vintern för säkerhets skull. Fast om planteringskärlet är stort så blir det kanske lite jobbigt...
Leia
CITAT (Sailor Pluto @ 04-08-2007, 15:14) *
Ställde min kruka med klematis på en inglasad altan över vintern, och den har både växt och blommat i år smile.gif . Lindade lite fiberduk löst runt krukan och själva klematisen bara. Så nog tror jag att du kan ha dem utomhus om du packar in dem lite smile.gif . Såvida det inte är någon väldigt känslig sort förstås g.gif . Är du osäker är det ju bara att du tar in lådan över vintern för säkerhets skull. Fast om planteringskärlet är stort så blir det kanske lite jobbigt...

När du ställer den så, hur länge på hösten ger du den vatten? Och från när på hösten tar du in den?
Sailor Pluto
Ställde in den redan i början på september, bara för att den var lite i vägen när jag skulle städa smile.gif . Den fick vatten som vanligt tills den självmant började se lite trött ut (sedan fick den mindre och mindre skvättar varje gång). Kan inte säga någon exakt tidpunkt, men det var när temperaturen började sjunka ordentligt om nätterna. Efter att den gått helt i vila fick den några oregelbundna mini-vattningar. Vet inte om det spelade någon roll, ville bara inte att jorden skulle bli helt uttorkad. Tydligen så gjorde jag inga större fel iaf, eftersom den kom tillbaka så fint i år smile.gif .
HelénE
Jag har under flera års tid, hmmm hur länge... g.gif tja 5-6år i vart fall, haft 2 klematisar i kruka på balkongen. Ens var en jackmanis och andra en alp-klematis. Ena stod i en stor självvattnande plastkluka, och andra i en vanlig hink.

Utan att ens få minsta vintertäckning, klarade de sig år efter år. Jag vattnade dem så länge det behövdes, tills det blev minusgrader ute, och börja sen vattna dem sparsamt när jorden tinat.

Nu har vi flyttat till hus, så de har fått flytta med, och överlevt första vintern i det fria.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon