mamamaggan
04-08-2007, 07:33
Köpte pelargoner från Odla bl a Appleblossom rosebud. Nu blommar en av dem med helt vita halvfyllda blommor. Någon annan som köpte dem ? Hur ser era blommor ut i så fall ?
mamamaggan
07-08-2007, 22:00
Ingen som köpte denna från Odla och fått den att blomma ?
Lemonne
08-08-2007, 20:01
Jo, min blommar, lite seg dock - precis som mina andra rospelargoner. Mina är vita, med limegult och rosa i själva rosen. Men jag vill minnas att odla sålde vita rospelargoner också, kanske du har fått fel?
Jag beställde den vita rosenknoppspelargonen 'Kronprinsessan Mary' från Odla i våras. Den ena blommar sen ett tag tillbaka. Den andra är fortfarande "stickling-liten" och den tredje har jag gett bort.
Den som blommar:
[attachment=6085:vit_rosenknopp_1.jpg]
Närbild på blomman
[attachment=6086:kronprin...san_mary.jpg]
Den fortfarande lilla
[attachment=6087:vit_rosenknopp.jpg]
mamamaggan
08-08-2007, 21:35
Jo jag kanske har fått fel , den som blommar är helt vit. Frågan är också om det är en rosenpelargon öht. Min blomma ser inte tillnärmelsevis ut som din Betty utan som en vanlig med ett extra varv blomblad inuti.
Får vänta och se hur de andra ser ut innan jag kontaktar Odla.
Sarahgbg
10-08-2007, 18:25
Jag har också köpt pelargon-sticklingar, flera olika sorter.
Visst har det varit lite klent med solen (bor i Göteborg) men jag tycker ändå det är lite konstigt.
Bara EN ENDA av alla mina har för en vecka sedan börjat blomma!
Dom är alla friska och ser helt OK ut.
Så när som på bristen på blommor ...
Gjort är gjort men nu vet jag i alla fall att jag inte köper några nästa år.
Sarah
Jag köpte 4 sorter, som jag är mycket nöjd med.
Samtliga blommar.
Bicolor Änglapelargon
Burgundy Änglapelargon
French Vanilla zonalpel.
Lotusland brokbladig pel.
Lemonne
10-08-2007, 20:22
Detta beställde jag:
Hängpelargon 'Mexica Tomcat'
Hängpelargon 'Okka'
Rosenknoppspelargon 'Appleblossom'
Stjärnpelargon 'Red Flash',
Stjärnpelargon 'White Flash'
Änglapelargon 'Orange'
Orderna kom i början på juni och samtliga blommar och är jättefina. Jag är helnöjd och kommer definitivt beställa mer från odla. Liknande kvalitet har jag inte varit med om tidigare, inte på postorder i alla fall!
Det enda jag har att anmärka på är att den ena av mina 3 mexica tomcat är helt vinröd och inte spräcklig så som den ska vara. Felmärkning sker, och en felmärkt av 18 tycker jag inte är hela världen. Dessutom fanns inte denna i odlas sortiment, så jag tror inte ens det var odla som stod för felmärkningen...
Att tillägga är att mina (zon II) började blomma för bara 2-4 veckor sedan, beroende på vad det var för sort (rospelargoner och hängpelargoner är lite mer segstartade än andra). Det var ju trots allt sticklingar, de måste ju rota sig först, de går ju inte att jämföra med stora plantor.
Enl. min erfarenhet så blommar pelargonen först då krukan är full av rötter .
Limeblossom
12-08-2007, 17:09
Då kapar jag lite i tråden och undrar om någon har fått blåa Blue Wonder? Och kan visa bild på den...mina är då mera rosa än blå, men jag hade inte räknat med blåa heller men kanske lite mera lila iaf. Och den "franska vaniljen" har inte blommat än men det är knoppar på gång
Margith
12-08-2007, 18:49
CITAT (Limeblossom @ 12-08-2007, 18:09)

Då kapar jag lite i tråden och undrar om någon har fått blåa Blue Wonder? Och kan visa bild på den...mina är då mera rosa än blå, men jag hade inte räknat med blåa heller men kanske lite mera lila iaf. Och den "franska vaniljen" har inte blommat än men det är knoppar på gång

I mitt album "Pelargoner" har jag bild både på Blue Wonder och French Vanilla. Färgerna på mina bilder stämmer överens med verkligheten. Båda mina plantor är några år gamla.
Lady Hamilton
12-08-2007, 19:21
Ja även mina pelargoner blommar både French Vanilla (grädd vit) och Bleu Woonder (rosa/lila)
edit (nu ser jag att de ser exakt ut som dina Margith

och då är det onödigt att lägga in någon bild)
Limeblossom
14-08-2007, 21:31
Margith, dina Blåisar är då mera lila än mina, dom drar mera åt rosa, får hoppas på mera färg ett annat år

Vaniljen hittade jag inte på bild..? Men min ska strax slå ut så jag får väl glo på den

Du hade många väldigt vackra pellisa iallafall, tack för titten!
Margith
14-08-2007, 21:41
Pelargoner kan få lite olika nyans beroende på hur soligt de står.
Så här såg min Vanilla ut.
Då det gäller French Vanilla läste jag att färgen blir intensivare om man ger den rikligt med näring.
Jag ger mina pellisar samma mängd närding vid varje vattning.
Är rädd för att öka på näringen och då bara få blad och blomningen uteblir.
Vad säger ni pellis-experter ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.