Full version: Underblomman
Anki.P
Hej. Har ni hört talas om "Underblomman" tror den kommer från Argentina. Jag har i alla fall fått den därifrån. Den har jag haft nu i 3 år. Blommorna är så roliga för dom kommer i olika färger varje år, den här bolmman är nog den mest annorlunda.... halva rosa och halva gul. Fröet till den här var från en röd blomma. Annars brukar dom vara enfärgade eller tigrerade i gul, rosa, vit , röd. confused.gif Hörde i våras att dom pratade om den här blomman som en ny sort på Trädgårdsmässan.
Åsa, mälardalen zon 2
Den är inte speciellt ny den har sålts på trädgårdsmässorna så länge jag kan minnas de såldes även på den tiden trädgårdsmässan var i sollentuna, MEN de har ofta haft lite fel namn på växten den har sålts under namnet japansk underblomma trots att växten inte ens kommer från asien utan från V tropiska Amerika. Tror även den sålts i handeln under klockan fyra blomma (direktöversättning från engelska namnet)

Man kan hitta både frön och knölar i handeln, Impecta har ex. frön till en spräcklig variant (sorten tivoli)
Kamilla z 7
Så läcker,själv har jag sått 'Lime' i år,den har härlig färg men ingen blomma än,tyvärr
Eva i Skåne
Jag har fröer till gula, vita och cerise om någon vill ha. Dom är jättelätta att dra upp från frö så jag bryr mig inte om att spara knölarna.
Dock är mina alltid enfärgade, men dom blommar rikligt när dom kommer igång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon