Sommartorparn
Dessa svampar dök upp runt en gammal stubbe i gräsmattan. Ett par dagar senare var dom vissnade till svart slem, så jag hann inte få några riktigt bra bilder. Detta skedde mitt i juli. Enligt vad jag har googlat mig till så ska honungsskivlingen visa sig först på hösten. men kan man lita på det?.........

Någon som kan säga vad det är för svampar?
Är detta honungsskivling 1

Är detta honungsskivling 2?

Boxer
Nej, det är inte honungsskivling. Den ser ut så här
Sommartorparn
CITAT (Boxer @ 04-08-2007, 13:02) *
Nej, det är inte honungsskivling. Den ser ut så här

Tack för svaret, men jag ser inte din bild utan bara ett X
confused.gif
Eva-Helene
Nu blev jag nyfiken! Fruktade honungsskivlingen? Ursäkta min okunskap, men varför då fruktad confused.gif
Sommartorparn
CITAT (Eva-Helene @ 04-08-2007, 14:49) *
Nu blev jag nyfiken! Fruktade honungsskivlingen? Ursäkta min okunskap, men varför då fruktad confused.gif

Den kan ta livet av dina träd.
Här kan du läsa, exempelvis:
tråd om honungsskivling

PS kan du se någon bild i Boxers meddelande?
Eva-Helene

CITAT (Sommartorparn @ 04-08-2007, 14:53) *
PS kan du se någon bild i Boxers meddelande?

(Nää, jag ser bara grått, grått, grått)
Snöflinga
Jag ser små gulknottriga svampar i klunga på Boxers bild smile.gif
Sommartorparn
Nu ser jag svampar på Boxer's bild. rolleyes.gif

(Men i mitt meddelande där jag citerade Boxer så är det fortfarande bara ett rött X. Nån som vet varför det är så ibland med bilder?)

Hur som helst.....Jag har också googlat och sett en massa bilder på honungsskivlingen och dom kan se ganska olika ut. Från guldgul till mörkbrun. Och jag är fortfarande inte säker på vad det är jag har.......

Om jag ställer frågan såhär: Hur ser man att detta inte är honungsskivling, och vad kan det annars vara för en svamp?
Piccante
CITAT (Sommartorparn @ 05-08-2007, 21:44) *
Nu ser jag svampar på Boxer's bild. rolleyes.gif

(Men i mitt meddelande där jag citerade Boxer så är det fortfarande bara ett rött X. Nån som vet varför det är så ibland med bilder?)

Hur som helst.....Jag har också googlat och sett en massa bilder på honungsskivlingen och dom kan se ganska olika ut. Från guldgul till mörkbrun. Och jag är fortfarande inte säker på vad det är jag har.......

Om jag ställer frågan såhär: Hur ser man att detta inte är honungsskivling, och vad kan det annars vara för en svamp?

Just nu hade det varit bra om jag hade fullföljt svampkursen jag gick förra hösten ranting.gif men jag hoppade tyvärr av whist.gif Det är inte honungsskivling för de ser ut som på bilden tidigare. Det diskuteras lite mellan forskare har jag förstått om det är en eller flera arter honungsskivlingar eller bara underarter men alla ser nästan likadana ut.

De små du har kan kanske vara trådskivlingar? tycker hatten ser trådig ut. Ska återkomma när jag har kollat i svampböckerna.
Piccante
Vid närmare eftertanke så borde det ju givetvis vara bläcksvamp! eftersom de faller sönder till svart gegga efter ett tag. Enligt svampboken vanliga i gräsmattor, på murken ved och stubbar. Ätliga men smakar nog inget vidare och innehåller ett ämne som ger samma effekt som antabus ihop med alkohol upp till en vecka efter man har ätit.
Sommartorparn
CITAT (Markus_H @ 05-08-2007, 22:26) *
De små du har kan kanske vara trådskivlingar? tycker hatten ser trådig ut. Ska återkomma när jag har kollat i svampböckerna.

Båda bilderna visar samma svampar men i olika stadier av sönderfall. De var ljugula innan de svartnade. Hade lätt kupig hatt. Sedan var det detaljer som jag inte han kolla såsom om dom hade ring eller om hatten var fransig i kanten....
OK bilderna är inte särskilt bra............. Finns det andra svampar som sätter sig i ring kring stubbar?

Tror inte på bläcksvamp som är gråvit med toppig hatt, inte gul med plan hatt som dessa. Jag tror det var regnet som fick dom att falla sönder så fort.

(Den där stubben skulle ha tagits bort för länge sedan, men nu fick jag lite panik, så jag får försöka ta den i höst....)
Eva i Västerås
Tror nog det är bläcksvampar ändå.
Det finns en sort till, som liknar grå bläcksvamp men är gulbrungrå...
Kommer inte ihåg just nu vad den heter, men såna hade vi vid förra huset där vi tagit bort träd i gräsmattan,liksom grå och fjällig bläcksvamp.
Först kom de grå, sen de gulbruna, sen den fjälliga.
Sommartorparn
Ja, jag får väl tro er......... Då är det ingen anledning till stubb-panik nu då!?
Tack för era inlägg!:bravo:

(ingen som vet svaret till att jag ibland inte ser bilder annat än som ett rött X? Detta är väl närmast en datorfråga, men eftersom det hände i den här tråden så passar jag på att fråga...)
buffy
Här är ännu en bild på honungsskivling, jag tycker att denna bilden är mer rättvisande.

Bra info om svampar hittar man på www.svampguiden.com

här är bilden, förlåt!
Lonicera
Precis så såg svamparna ut på en stubbe samt stören som jag hade humle klättrandes på förra hösten. Jag greps av fullständig panik fear.gif w00t.gif och stubbe samt humlestör rök snabbt som attan iväg till tippen. Jag har gått och sneglat på syrenhäcken som är placerad bredvid den föredetta stören. Den ser ut att må bra så jag hoppas att det förblir så. Syren är annars den art som honungsskivling är väldigt 'förtjust' i att ha död på.

Gossen Ruda
Mitt stalltips är Grynig bläcksvamp, Coprinus micaceus. Förekommer på fet jord vid basen av trädstammar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon