sofiat
Hej!
Jag är helt och hållet nybörjare på det här med trädgård. Jag har nyligen köpt hus och på framsidan av huset i sydväst-läge har jag en fyra meter lång rabatt (1 meter djup) som står och väntar på att bli fylld med något.
Men vad...?
Jag bestämde mig för en tid sedan för att varva boxbum med någon vacker pion. 3 av varje kanske. Eftersom jag vill ha "stilrent" och gärna buskar i rabatten. Jag tycker inte så mycket om ett virrvarr av allt möjligt. Men en vän sa till mig att mitt förslag lät så trist, och nu vet jag inte alls hur jag ska göra. En trist rabatt kanske är lite trist ja, men jag kommer inte på något bättre!
Kanske kan jag få hjälp här?
Jag tycker som sagt om stilrent, gärna buskar, men självklart också vackra blommor i rosa eller vitt. Kort sagt - gärna buskar som är vackra i sig och som har vackra blommor någon gång på året. Det skulle ju vara roligt att kanske varva en vårblommande buske med en sensommar blommande buske... ?

Tacksam för hjälp!
Mvh Sofia
fruberglund
Nybörjare är vi alla från början wub.gif

Jag tycker du ska göra som du vill! Vill du ha stilrent med Buxbom och Pioner så ska du ha det och skita i vad andra tycker är tråkigt eller inte. Huvudsaken är ju att DUinte tycker det är tråkigt och att du är nöjd och tycker det är fint att titta på smile.gif

Om du sen efter nån säsong själv skulle tycka att det är tråkigt så är det ju bara att sätta dit något mer sen.

Buxbom är ju alltid vackert tycker jag, även på vintern. Pioner har så vackra blommor men blommar tyvärr över fort. De har dock ett fint bladverk som funkar bra ihop med andra växter och fyller ut rabatten bra. Vill du variera rabatten kan du ju sätta ettåriga växter emellan, vad du väljer beror på vad du känner för just det året men stommen med Buxbom och Pioner har du ju alltid kvar tummenupp.gif

Vill du ha mer tips hjälper vi gärna till, en bild är inte fel heller så man vet hur det ser ut. Lycka till!
kerstin z5-6