sofiat
Hej!
Jag är helt och hållet nybörjare på det här med trädgård. Jag har nyligen köpt hus och på framsidan av huset i sydväst-läge har jag en fyra meter lång rabatt (1 meter djup) som står och väntar på att bli fylld med något.
Men vad...?
Jag bestämde mig för en tid sedan för att varva boxbum med någon vacker pion. 3 av varje kanske. Eftersom jag vill ha "stilrent" och gärna buskar i rabatten. Jag tycker inte så mycket om ett virrvarr av allt möjligt. Men en vän sa till mig att mitt förslag lät så trist, och nu vet jag inte alls hur jag ska göra. En trist rabatt kanske är lite trist ja, men jag kommer inte på något bättre!
Kanske kan jag få hjälp här?
Jag tycker som sagt om stilrent, gärna buskar, men självklart också vackra blommor i rosa eller vitt. Kort sagt - gärna buskar som är vackra i sig och som har vackra blommor någon gång på året. Det skulle ju vara roligt att kanske varva en vårblommande buske med en sensommar blommande buske... ?

Tacksam för hjälp!
Mvh Sofia
fruberglund
Nybörjare är vi alla från början wub.gif

Jag tycker du ska göra som du vill! Vill du ha stilrent med Buxbom och Pioner så ska du ha det och skita i vad andra tycker är tråkigt eller inte. Huvudsaken är ju att DUinte tycker det är tråkigt och att du är nöjd och tycker det är fint att titta på smile.gif

Om du sen efter nån säsong själv skulle tycka att det är tråkigt så är det ju bara att sätta dit något mer sen.

Buxbom är ju alltid vackert tycker jag, även på vintern. Pioner har så vackra blommor men blommar tyvärr över fort. De har dock ett fint bladverk som funkar bra ihop med andra växter och fyller ut rabatten bra. Vill du variera rabatten kan du ju sätta ettåriga växter emellan, vad du väljer beror på vad du känner för just det året men stommen med Buxbom och Pioner har du ju alltid kvar tummenupp.gif

Vill du ha mer tips hjälper vi gärna till, en bild är inte fel heller så man vet hur det ser ut. Lycka till!
kerstin z5-6
Håller med -min enda invändning är att buxbom och pioner är fint,o men pion är kortvarigt blommande -sedan blir det två gröna buskar bara
Parterr av boxbom runt låga rosor, remonterande ev med pion beroende på hur stora du kan göra rutorna" eller vilken form du nu tänkt
Och inget är ljuvligare än tulpaner inom låga buxboms häckar på våren -enkelt och stilrent, sedan blommar rosorna hela säsongen
Ophelia
Väldigt bra att ge sig ut och besöka andra trädgårdar samt läsa en del böcker för att få lite upplevelse och intryck.
mojan
Snart dags att sätta lökar för blommning i vår. biggrin.gif Du kan ju fundera på lite lökväxter så du har något vackert att titta i vår. Lökarnas blad som gulnar efter blomning och ska vara kvar och vissna ner kan du dölja med lite större växter. Snödroppar och snöklocka (vita), vita krokus, rosa, små botaniska tulpaner, klockhyacint i vitt och rosa, rosa och vita hyacinter osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon