Full version: Hallon i norr.
Tosan
Tänkte köpa hallonbuskar till våren. Men började fundera på om det är bättre att plantera i höst. Plantorna är krukodlade så för den skull ska det ju inte spela nån roll, tänkte mest på vad som funkar bäst här uppe i kalla norr. Några erfarenheter?
Skogsbrynet
Hej du kan plantera krukodlade hallon, när som helst. Bättre nu så de hinner rota sig på plats innan kylan tar vid och då startar plantorna bättre till våren. Du kan välja Mormorshallon, Älandsbro Asker samt Muskoka som alla tål ett hårdare klimat. Börja med att bara ta en planta av varje sort, så ser du hur den trivs hos dig. Andra året efter plantering kan du själv ta skott från moderplantan och behöver inte köpa en massa plantor. Lycka till
Tosan
Tack för svaret!
Ska kolla vad jag hittar för nåt, den sort jag tittat på hette nåt helt annat, nu minns jag inte vad. Men då ska jag absolut gräva ner ett par st snart! biggrin.gif
Skogsbrynet
Du kan kolla www.hallonplantor.se så kan du läsa på om de nämnda sorterna
Tosan
Tack, det ska jag göra å så tar jag mig en tur till handelsträdgårn imorrn och ser vad de har. biggrin.gif
Visst är det ni som har Herberts Hallon? Synd att de inte verkar finnas här sad.gif Men jag hoppas att jag får tag i bra buskar här åxå, som smakar hallon. Om inte annat kanske man kan korsa med mina halvvildingar som smakar underbart, men växer sååå dumt till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon