|
Alexander-VG-zon3
04-08-2007, 19:16
hejsan hejsan
har haft ett par rosor ute nu i nån vinter men dom fryser ner ganska hårt och kommer aldrig tillbaka så bra och blommar ytterst lite . så i höst efter nån frost natt så tänkte jag gräva upp dom och plantera dom i krukor och ha dom som krukrosor istället . i källar kommer dom garanterat inte frysa . men började sen fundera över hur kallt ska rosor ha det på vintern ? behöver dom dagar under vintern som är under +5c eller en annan speciell temperatur som dom måste ha för att sova?
har ca +12c +10c i källaren på vintern under natten , är det för varmt för rosor ?? eller skulle det funka ändå . kan iför sig sätta dom i källarfönstret på norr sidan där det blir kallare men ändå det är många garder över 0c även i fönstren går nog aldrig under +5c .
AnnammA
05-08-2007, 00:48
Det händer att jag vissa vintrar gräver ner en del av mina rosor i vårt kallväxthus. Men då är det rosor som jag har grävt upp för att de inte verkar må så bra eller rosor som jag odlat i kruka under sommaren och inte grävt ner på ngn stationär plats än. Ett tag hade vi många av våra stamrosor i kruka, och tog in dem i garaget över vintern, men det var ingen bra förvaring, eftersom det blev för varmt för dem, och de fick ohyra och annat otrevligt. Numera är alla stamrosor nedgrävna runt huset och i trädgården och med lite inlindning av säckväv vintertid har de flesta överlevt en del år; den äldsta är en " Fairy" från år 2000, och den blommar på bra i år med... Vad är det för slags rosor du har problem med övervintring, Flaxx? Vi bor ju i samma zon, om jag förstått rätt, så jag kanske kan tipsa om ngt... Det låter lite varmt faktiskt att ha dem i källaren, men jag har kanske fel?
Hälsn
AnnA
Alexander-VG-zon3
05-08-2007, 10:20
tyvärr vet jag inte vilken ros det är . vet bara att den fryser ner hårt kommer upp 10-15cm som senare dör hälften och blommar kanske med en eller 2 blommor . tänkte har jag den i kruka så kanske jag får kvar mer tillväxt och den kan bli större och ev blomma bättre . har garaget med där jag kan sätta ,men där vet jag inte om där blir lika kallt ute eller lite mildare för annars är där säkert kallare än källaren .
kerstin z5-6
05-08-2007, 17:42
Vill du testa ska du har dem under lysrör -den temp du nämner är ok -blada av dem mycket innan du tar in rosen , och preparera krukan med provadopinne -hela vintersäsongen -de behöver ingen vila Hur vintertäcker du -kanske det vore en nnan idee?
Alexander-VG-zon3
05-08-2007, 18:04
måste jag löva av dom om jag utsätter dom för lite frost på hösten ??
täcker dom inte alls på vintern . lysrör kan jag tyvärr inte fixa i källaren . men om jag har dom i kruka ska jag gräva upp dom nu eller efter nån frost natt ? när dom väl blommar har dom jätte vackra blommor därför vill jag dom ska bli större och inte frysa ner m.m.
kerstin z5-6
05-08-2007, 18:27
I början eftersträvade jag så härdiga och tåliga rosor som möjligt för att slippa täcka -nu har jag förstått att kläng och klätterrosor läggs ner, täck med vinterväv och pysslas om på alla möjliga sätt även i z1...det var ju det jag trodde man skulle slippa  Täck när tjälen kommit-hos dej i december januari -med vinter väv eller granris -så slipper du så grav nerfrysning, intorkning, vindskada -enklare än att ta in Kupa det vägrar jaag  men du som har unga muskler  kan ju ge dej på sånt med ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2007, 19:27)  Kupa det vägrar jaag  men du som har unga muskler  kan ju ge dej på sånt med ... Om man nu i motsats till dig kupar (jag har ju bara tre än) Hur högt bör man då kupa? Hela rosen? Halva? några cm? Hade tänkt göra det enkelt för mig och bara lägga på lite från komposten, behöver ändå fylla på lite.
Alexander-VG-zon3
05-08-2007, 19:13
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2007, 19:27)  I början eftersträvade jag så härdiga och tåliga rosor som möjligt för att slippa täcka -nu har jag förstått att kläng och klätterrosor läggs ner, täck med vinterväv och pysslas om på alla möjliga sätt även i z1...det var ju det jag trodde man skulle slippa  Täck när tjälen kommit-hos dej i december januari -med vinter väv eller granris -så slipper du så grav nerfrysning, intorkning, vindskada -enklare än att ta in Kupa det vägrar jaag  men du som har unga muskler  kan ju ge dej på sånt med ... japp det blir ju enklare än att ta in . får prova skydda den mer . har ju halva trädgården att skydda, men ett par rosor kan väl med få skydd . tusen tack
Förvarar stam och andra krukrosor i garget som är mörkt och håller ca + 3-7 grader, det går utmärkt, jag vattnar lite på dom varje månad, bara sparlåga. Plocka ev. bort bladen om dom har någon ohyra, annars städar man upp noga i krukor och på golvet när alla blad ramlat av. Man klipper inte in dom, utan det tar man på våren.
kerstin z5-6
05-08-2007, 19:54
Om du kupar måste det ske först när marken är tjälad-vilket innebär att den jord eller sand du ska kupa med -måste vara tinad  påse i garage tex .. kupa över platsen för ympstället -jorden runt rosen samt en bit upp på grenarna
Hmmm, hoppas inte snön lägger först då...  men tina jord är ju busenkelt iaf. Nåja, får väl se vad väderförhållandena säger. Alltså, jag har ju alltid trott att man ska täcka innan tjäle, ända tills du kom å berätta motsatsen.Men man lär sig nåt nytt varje dag
kerstin z5-6
05-08-2007, 20:55
Täcker man rosor innan tjälen ,har täckningen ingen effekt .. täckningen/kupningen är till för att rosorna -NÄR de somnat och översta lagret jordyta -inte mer -är tjälat, ska slippa djup tjäle -vinterväv slippa uttorkande vindar stark sol på frusna rötter osv Täcker du innan tjälen -blir det varmare om fötterna -de fortsätter växa avmognar inte och fryser i värsta fall ihjäl-dessutom blir täcket då perfekta råttbon .. Kupning eller markräckning + skydd med vinterväv är optimalt ...
Ja det är ju logiskt...När man tänker efter, och det gör jag ju inte så ofta  Iaf inte längre än näsan räcker...
Potentilla
05-08-2007, 21:15
Gick just in på forumet för att fråga om vinterförvaring av rosor och fann denna tråd. Jag lånar den ett tag, det känns onödigt att skapa en ny.
Jag har en Rosa mundi i en flätad pilkorg fodrad med dubbla plastsäckar (och dräneringshål i botten), ca 40 – 45 liter. Jag tänker övervintra den inne på en glasveranda i en oeldad sommarstuga. Vad säger ni om det, kan det fungera? När i så fall bör man ta in den och när ska den ut på våren? Ska den vattnas?
kerstin z5-6
06-08-2007, 16:11
Rosa mundi klarar z6 galant -om du vill förvara den som du beskriver bör du ha den fuktig så länge det är + grader iine på glasverandan -och du kan stäla ut den mycket tidigt -beroende på din zon- redan i mars april Fast ännu enklare är att jordslå den ute -gräva upp o sätta tillbaka
Nu har jag en ny svår fråga... Jag kommer att få några rosor i höst, unga kanadensare... Visst borde de klara sig i kallbänk i vinter mot en garagevägg (mitt lilla potatisland)? Om man kan gräva ner sticklingar så så borde det ju funka när de är lite större åxå väl?
Potentilla
06-08-2007, 20:13
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-08-2007, 17:11)  Rosa mundi klarar z6 galant -om du vill förvara den som du beskriver bör du ha den fuktig så länge det är + grader iine på glasverandan -och du kan stäla ut den mycket tidigt -beroende på din zon- redan i mars april Fast ännu enklare är att jordslå den ute -gräva upp o sätta tillbaka Tack för ditt utförliga svar. Skulle det gå att jordslå den i en halvmultnad lövkompost? Jag bor i zon 3 – 4.
kerstin z5-6
06-08-2007, 20:44
Ja i z3 blir halvmultnad lövkompost nog bra  Tosan vad är höst ?? Kommer de senare än början september ger jag inga garantier .. men antagligen går det, särskilt om det rör sig om rotäkta Vilka sorter ?
JAg vet inte riktigt när de kommer... förhoppningsvis innan septembers slut iaf  Men jag tror nog jag kan hålla den bänken ofrusen med lite vilja tills de kommer ... vore ju jobbigt å behöva använda dynamit. De är rotäkta, sorter mer osäkert, men cuthbert grant och Wasagaming var iaf med.  *favvisar* Nåja har inte mycket att välja på annat än att prova, såvida de inte skulle må bättre i källarn, men det tvivlar jag ju på. Vågar man inget vinner man inget
Potentilla
06-08-2007, 23:52
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-08-2007, 21:44)  Ja i z3 blir halvmultnad lövkompost nog bra 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|