aizza
Darn!
Min fina kejsarkrona/brandlilja eller vad folk nu vill kalla denna blomma ser så hemsk ut.
Jag har fått klippa ner flera stänglar idag, såg då ett litet rött kryp eller larv på den.
Den efterlämnar sig bara döda blad och någon som ser ut som små larvbajshögar.
Vad kan det vara för någon, och vad ska jag göra med dem?
Ursäkta de dåliga bilderna, men mina föräldrars kamera hade behövt pensioneras....

krypet:

IMG_4038.JPG

så här ser blommorna ut:

IMG_4039.JPG

Jan Lindgren
Hej!
Det ser ut som liljebaggar. Använd Provado som är det enda systemiska gift du får använda utan utbildning.
MVH
Jan Lindgren
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är liljebaggar och det är bara att klämma ihjäl dem man gör nog större skada än liljebaggen ifall man klipper ner växterna då blir ju inte lökarna så fullmatade till nästa års blomning. De där bajshögarna är liljebaggens larver de maskerar sig genom att täcka sig själv med avföring.

Myrr sägs också funka (provadokapslarna är inte tillåtna att använda utomhus i marken tror egentligen inte att provadosprayen är det heller men den ligger inte kvar i naturen så länge som kapslarna att det skadar daggmaskar mm.)

Liljebaggar är mycket vanliga på många håll och man brukar behöva plocka och klämma ihjäl dem från tidig vår och framåt, de gillar liljor, kungsängslilja, kejsarkrona främst men de kan även gå på sådant som gräslök.
Jan Lindgren
Hej!
Kollade plaskan. Provado är godkänt för prydnadsväxter. Gäller alltså både ute och inne. Fick en gång förslag från bayerrepreresentant att använda Provado insektspinnar till mina rhododendron. Något orealistiskt med tanke på det stora antal jag har.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon