alvastina
04-08-2007, 19:25
Nu har jag fått en mer eller mindre tomatdjungel. Det är körsbärstomater och plantor som jag sått av köpe tomater "Romatica". Mycket både kart och blommor men också väldigt kraftigt bladverk som skuggar och som kanske tar näring. Har för mig att jag både hört att man ska klippa ur bladverk ur tomater och vissa som säger att man inte ska göra så, för att få sötare tomater. Vad stämmer är det någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2007, 20:30
Man måste inte göra någonting, bladen samlar in näring till växten från solljuset (fotosyntesen) MEN odlar du exempelvis i växthus kan det vara bra att plocka bort lite blad för att få in luft i plantorna det minskar risken för svampangrepp (svampar gillar stillastående fuktig luft). +Det kan ju vara bra att få in lite ljus till frukterna, men man ska försöka att inte plocka bort mer än nödvändigt på plantorna just nu, till hösten då det blir fuktigare kan det hända att man behöver plocka bort mer då brukar en del blad få svampangrepp som man bör ta bort.
alvastina
05-08-2007, 11:26
Tack Åsa för svar. Tomaterna står dels i pallkrage och på friland vid södervägg. Nu låter jag tomaterna vara och fortsätter bara att tjuva. Än så länge har de klarat sig från svampangrepp. Hoppas bara på mer värme så de mognar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.