Full version: favoritträd?
gröna tjejen
vad har ni för favoritträd allihopa?? berätta smile.gif
själv köpte jag en ullungrönn, "dodong" i höstas, och den daddar jag med som en liten bebis wub.gif
köpte den på ulriksdal som ett spö bara, och denna säsong har den utvecklat massor av grenar! bravo.gif
tänk att ett träd kan göra en så lycklig... smile.gif självklart talas vi vid varje dag giggle.gif
på önskelistan står också en strimlönn, glanskörsbär, katsura.pärlrönn. astridrönn. rosemarierönn, näverhägg......listan kan göras hur lång som helst....
ängsvädd
Det får nog bli ett vilt träd: sälg. Jag tycker den har så fina grågröna blad, även stammen har fin färg. Och fjärilarna och många andra arter uppskattar den. Den kallas ofta för skräpträd och blir avverkad, men den har stor betydelse för naturen så något skräpträd är den inte...

Kan moderatorn flytta tråden till trädforumet smile.gif
Krolliljan
blodbok
Boxer
pärlrönn, kinesisk sekvoja, silverlönn, tulpanträd, hybridplatan, kärrek, ornäsbjörk och himalayabjörk smile.gif
gröna tjejen
den kinesiska sekvojan såg jag för första gången på botan i uppsala, jag blev helt förtrollad happy.gif
Mollis
Jag är lite svag för min rönnsumak, den är så gracil på nåt sätt....

/Mollis
gröna tjejen
ja, de är riktigt vackra med sina sammetsaktiga kolvar.... yes.gif
Boxer
CITAT (Mollis @ 05-08-2007, 09:16) *
Jag är lite svag för min rönnsumak, den är så gracil på nåt sätt....

/Mollis

Jaaa! Den glömde jag. wub.gif
Boxer
parkaralia, brödgran, Caragana arborescens 'Pendula' (helst knotig och gammal),
Hannele
CITAT (gröna tjejen @ 04-08-2007, 21:48) *
vad har ni för favoritträd

Jag kanske är lite tråkig, men jag vill även ha vanliga nordiska träd i vår lilla trädgård på 810 m² på berget; rönn, ek, björk, oxel, asp, ask, lönn, gran, tall, en, salix med videkatter, nypon... Eftersom det inte funkar, så får jag stamma upp och formklippa, har asp-boll, uppstammad nypon, platt julgran och annat.

[attachment=5913:8070aspBergenia.JPG] 20-årig asp-boll.
mamamaggan
Håller mig också till de vilda inhemska träden. Mitt favoritträd är ek. För mig finns nog inget vackrare träd än en riktigt gammal ek. Här finns det hagmarker med gamla ekar och där tycker jag om att strosa omkring.
Eva-Helene
Mina favoritträd är: Cembratall, lönn, thuja, ornäsbjörk, hägg och gran.
jegi
Svårt det där...
Själv har jag rätt många som inte hunnit bli så mycket än (Robinia, Katalpa, korkträd, vingnöt, Ginkgo, Rönnsumak, prunusar av skilda slag, lönnar, valnöt, Brödgran, magnolior m fl) MEN av för två år sen fick jag ett felmärkt träd för som senare visade sig vara en Maackia Amurensis och den har faktiskt blivit en favorit.

gröna tjejen
manchurisk valnöt är också en favorit.... och så skulle jag vilja ha ett "näsduksträd", men det funkar nog inte i blåsiga
solhagen i zon 3... no.gif
Betty
Min Maackia amurensis är en given favorit för mig - och så är jag väldigt svag för min raketsnabbväxande Prunus pensylvanica 'Oulu', ett häggkörsbär som har växt från blygsamma 1½ meter till ca 4 meters höjd på två år.
Cilla
Jag har många favoriter och de varierar beroende på var jag är. I Washington är min favorit Judasträdet, i Vermontska skogarna sugar maplen, i Mexico ett träd jag nu inte minns namnet på, i Kroatien Magnolian, på många ställen fascineras jag av bredvingade tallar, pinjeträd, Eucalyptus, päron och citrusträd...

Men så länge jag bor i södra Sverige så är det ett träd som jag absolut vill leva med nära eller på egna tomten: Eken. Så mycket att jag inte skulle välja en tomt som inte hade det trädet och de marker som eken träden skapar och uppstår i. Den är så dramatisk i alla årstider, grenarna är som eldsflammors rörelser när de är avlövade, lövdrivorna under dem på hösten har dete härligaste prasslet som finns, blommorna på våren är rodnande spretiga och ollonen dunsar som hagel på hösten. De är nordens elefanter eller lejon, tunga, långsamma och mäktiga. Alla ekar är också så individuella, man får inte nog av att se på dem.

Bilden jag har i min signatur är den största av de ekar jag lever med och ser på varje dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon