Kvarnvik
Jag drabbades av lite ommöbleringslusta när solen kom fram och jag hade fått tag på lite nya växter. Kanske inte det bästa att börja flytta om nu om det blir varmt, men när det regnar hela dagarna har man ju ingen lust...

Så här såg det ut innan:
[attachment=5885:_IGP1838liten.JPG]

[attachment=5886:_IGP1840liten.JPG]

[attachment=5887:_IGP1841liten.JPG]
Kvarnvik
Och så här ser det ut nu:
[attachment=5889:_IGP1851liten.JPG]

[attachment=5888:_IGP1845liten.JPG]

[attachment=5890:_IGP1852liten.JPG]

Det jag inte gillar är liljorna som jag beställde från Eurobulb som inte alls fick den färg jag hade tänkt mig, tycker att denna grisrosa nyans är skitful bland mina blommor, finns det någon som vill byta till sig dem mot något annat i liljeväg till hösten så skickar jag gärna iväg dem för byte...

Så här var det meningen att den skulle se ut:
http://www.eurobulb.nl/index.php/details/2...ink+Twinkle.htm
zaaritha
Säjer det--igen:Fint!
Kvarnvik
tack!
fruberglund
Finfin rabatt och vilket fint hus ni har!

Tänk bara på att det kan bli väldigt torrt intill grunden om ni har utskjutande tak. Dessutom är det ju inte bra för grunden med all fukt rabatten avger men det har du säkert hört redan. Vi har en rad plattor innanför rabatten men det blir nog en väldigt smal rabatt om du ska ha det iofs.

Får nog ta en sväng till torget och kolla växter nästa år, i år har jag varken tid, lust eller lediga rabatter laugh.gif
Kvarnvik
Tack fruberglund!
Jag har en man som tjatar om detta med växter nära fasaden hela tiden så jag har inget som står nära grunden. Huset är för övrigt inte alls särskilt fint smile.gif , men jag hoppas att det ska bli så småningom. Vi har bott här i tre år nu och har först nu kommit igång med renoveringen. Det är min mans farföräldrars hus och ingen hade bott här på riktigt på ca tio år innan vi flyttade in. Eftersom vi ska storrenovera har jag inte gjort så mycket i trädgården, inga nya rabatter el likn. Man vet ju aldrig när det ska in en byggställning eller en grävmaskin. Så den här rabatten på framsidan är egentligen den enda + några pallkragar. Rabatten var förresten bara en enda stor kvickrotstuva med några kärleksörtsplantor i när vi flyttade in. Det tog en dag att rensa upp. Det är ganska plottrigt i rabatten men det är mest för att jag använder den som samlarhörna, ser jag nåt jag vill ha till vettigt pris så köper jag ett par plantor och stoppar ner dem där det finns plats, därför behövs det lite omflyttningar emellanåt.

Här är en bild på huset så kan ni se att vi har en del att göra innan det är "fint", kan tillägga att vi bara bor på undervåningen, på övervåningen finns inte ens någon centralvärme indragen och tur är väl det med den vädringen som är i balkong"dörren". Men 5 ickefungerande kakelugnar har vi!
[attachment=5926:_IGP1861.JPG]
gröna tjejen
vilket härligt hus! smile.gif
Kvarnvik
Jodå, ett riktigt kråkslott är det...
linusm
Fint hus!

Lite tips;
http://www.byggnadsvard.se/ smile.gif
www.byggahus.se
fruberglund
Åhhh, jag älskar gamla hus med torn, ser så mysigt och trolskt ut happy.gif Tänk vad fint det kan bli när det är färdigt!
kerstin z5-6
Åh -vilket vackert hus :)det kommer att bli så fint .när ni är klara smile.gif
Leia
Åh, vad avundsjuk jag blir på ditt hus!!! I det vill jag också bo!!!!!
Kvarnvik
Ni kan få bo här och renovera, så kommer jag och flyttar in när det är klart bravo.gif Skämt åsido så trivs jag jättebra här, det är bara det att ALLT ska göras om. Byta tak, fönster, golv, isolera, dra om el, bygga ut kök/farstu, bla bla bla bla, osv. Men nu har vi ju iaf börjat. Inte på huset dock, utan med pannrummet som ska vara i lillstugan med kulvert in till huset. Konstigt nog finns det trots att huset är på nästan 200kvm ingen plats att ha pannrum (Ingen källare). Men visst ska det bli jättefint när det är klart, om sådär 30 år...

linusm
CITAT (Kvarnvik @ 05-08-2007, 21:31) *
när det är klart, om sådär 30 år...

Anar en viss bitterhet smile.gif

Renovera hus är skitskojj, jag har två sådana projekt själv wink.gif
Kvarnvik
Det är väl komma igång som är det svåra. När det är så mycket som ska göras så man inte vet var man ska börja. Sen verkar ju de flesta tro att husrenovering = Tapetsera om och kanske måla taket. Alltså, ingen här i tråden men bekanta. När vi flyttade in målade jag över vissa tapeter som var anskrämliga för att slippa se eländet och vips så trodde kompisar att de rummen var renoverade och klara... fast fönstren knappt sitter fast i bågarna och isoleringen är lika med noll smile.gif

Men ja´e´int´bitter, vi har ju valt att ta över och flytta in här, det är bara det att jag ser värmelösa vintrar med spis stående mitt i köket och vatten bara på toaletten framför mig. Jag var 9 när mamma och pappa renoverade vårt hus och vi bodde i sovsal i "finrummet" med råttfällor under sängarna thumbdown.gif Men mina systrar var 5 och 1 så det var förmodligen inte värst för mig...

Jag har sett fram emot den här renoveringen jättelänge, men nu har det dröjt så länge att komma igång att jag har insett att det kommer att ta jättelång tid innan det är färdigt och att det inte är någon idé att läsa inredningstidningar för allt som jag ser kommer att vara omodernt när det blir dags...

Därför försöker jag hålla trädgården någorlunda fin så länge så behöver jag inte bry mig om hur det ser ut inne...
Bee
Underbart vackert hus! Jag håller med dig om att det är oftast det som inte syns i en renovering som är det viktigaste, typ el, VA och sånt. Fast sån prylar gör ni väl inte själva?

Byt inte fönstren om ni inte måste! Dom gamla är ju en del av husets charm och karaktär.
Länken till stället som linusm gav är bra när det gäller äldre hus.
linusm
Ska ni inte renovera kakelungnarna så hör av er till mig smile.gif
Dock tycker jag ju att ni ska renovera dem.

Vart det kring jnkpng ni håller till?
Stort lycka till!
Kvarnvik
Förnstren behöver verkligen bytas, men det blir likadana fast kopplade fönster, men absolut inget treglas med ful silverkant runtom utan vanliga träfönster tillverkade på Svenarums snickeri. Angående kakelugnarna så förhandlar vi (Maken och jag) just nu om huruvida alla ska renoveras eller om det bara ska vara eldningsbart i de vi tror att vi kommer att ha användning för. Offerten för alla fem var 190 000:- och det tycker jag är lite saftigt för myseldning. Men givetvis ska alla vara kvar, det är fint att elda med ljus i dem också. Om jag får bestämma så blir det kanske en eller två på undervåningen och en på övervåningen (vi har alltså 5 st) Med tanke på att vi var strömlösa och hade 13 grader inne i tre dygn vid stormen Per så är det garanterat att vi ska ha några fungerande kakelugnar.
linusm
Bilderna gör väll inte fönstren rättvisa, men varför inte bara renovera fönstren och skaffa (moderna) innefönster, istället för att byta ut handgjorda, kanske munblåsta glas, med ordentligt virke i ramarna?

Då får ni pengar över som ni kan lägga på en renovering av det värme-system ni redan har i huset, nämligen kakelungnarna. smile.gif Slipper ni mys-elda menar jag. Däremot tycker jag 190 papp låter i högsta laget för reperationen, men jag har ingen aning, egentligen, men 20 papp kakelungen låter mer rimligt.

Har ni inget annat värmesystem idag så glöm inte bort den kostnaden.
Isolering av vinden är annat som är bättre att lägga pengar på en byta ut gamla vackra fönster smile.gif

Dessa, http://qvarnarp.com/ (http://www.byggnadsvardqvarnarp.se/) , kommer nog gärna ut och gör en besiktning av fönster, ungnar och allmänna råd inför er renovering. Dem håller till i eksjö.

Nu känner jag mig nästan elak blush.gif
Kvarnvik
Jag tror att vi har ganska bra koll på den här renoveringen i teorin. Det är inte bara kakelugnarna som ska fixas, ny skorsten ska göras och rör ska sättas osv. Den första offerten på arbetet vi fick in var på 230 000 så jag tycker nog att det här ar "billigt". Fönstren är verkligen bortom räddning, ungefär hälften av dem kan man nog köra en kniv igenom och vi har faktiskt påbörjat en renovering av dem en gång och gett upp. Jag förstår att du vill hjälpa till, men vi har ältat den här renoveringen i fem år snart och vänt ut och in på hur vi ska göra och har gått från att ha allt i originalskick till att nu ha bestämt oss för att göra det så gammaldags som möjligt utan att göra det alltför obekvämt. Alltså blir det kopplade förnster i trä. Det är dock roligt att träffa på någon som argumenterar för att göra det "gammalt" istället för det som vi brukar stöta på, folk som tycker att "Koppalade fönster, det är ju jättejobbigt att putsa på alla sidor, ska ni inte ha fina aluminiumfönster med treglas istället, det är ju underhållsfritt".
linusm
CITAT (Kvarnvik @ 06-08-2007, 21:16) *
Jag tror att vi har ganska bra koll på den här renoveringen i teorin. Det är inte bara kakelugnarna som ska fixas, ny skorsten ska göras och rör ska sättas osv. Den första offerten på arbetet vi fick in var på 230 000 så jag tycker nog att det här ar "billigt". Fönstren är verkligen bortom räddning, ungefär hälften av dem kan man nog köra en kniv igenom och vi har faktiskt påbörjat en renovering av dem en gång och gett upp. Jag förstår att du vill hjälpa till, men vi har ältat den här renoveringen i fem år snart och vänt ut och in på hur vi ska göra och har gått från att ha allt i originalskick till att nu ha bestämt oss för att göra det så gammaldags som möjligt utan att göra det alltför obekvämt. Alltså blir det kopplade förnster i trä. Det är dock roligt att träffa på någon som argumenterar för att göra det "gammalt" istället för det som vi brukar stöta på, folk som tycker att "Koppalade fönster, det är ju jättejobbigt att putsa på alla sidor, ska ni inte ha fina aluminiumfönster med treglas istället, det är ju underhållsfritt".

Då tog du mina inlägg på rätt sätt smile.gif
Kvarnvik
Skönt att det blir så nångång ibland, tycker att det är problemet med forum annars, att man aldrig kan ha olika åsikter utan att bli osams. Just det här med fönstren är vi ju ganska på det klara med hur vi vill ha det, men om det när vi kommer igång med renoveringen på riktigt dyker upp några frågor så kanske jag skickar en fråga eller två till dig, du verkar ju ha koll... Lägger till dig på min vännerlista om det är ok, så jag inte tappar bort dig...

Såg i din profil att du är ny här, välkommen hit!

Vi kanske ska starta en småpratstråd om det här med hus och renovering?
Evin
Jag tänkte på dina rosa liljor. Kanske de hade passat bättre om du hade blandat upp dem med någon mörkröd lilja. Tycker att de är fina i rabatten och kan tänka mig att de blir som fina "ljus" om de får stå tillsammans med något.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon