Full version: Överlevande rosor
AnnammA
Jag håller på och röjer&rensar bland papper och allehanda ting, och där dök den upp: en lista på vilka rosor vi hade för 10 år sedan, med inköpsår, plantskola och planteringsplats. Kul!
Jag har, sedan några år tillbaka, börjat skriva trädgårdsdagbok, och där för jag listor varje år på vilka rosor som tillkommit, plantskolor, planteringsplats mm. Innan trädgårdsdagboken hade jag mina roslistor på lösa listor, här och var(ngn gång införda på en gammal dator, som sedan kapsejsat), och det är en sådan jag nu har hittat.
Listan går tillbaka till 92, och det var då vi blev med hus och trädgård, och de äldsta rosorna, som lever här i dag är så pass gamla, förutom vår "Flammentanz" som enl grannar som bodde här när huset byggdes -65, blev planterad vid nybyggnationen.
Här är alltså några av trädgårdens överlevare:
*Bonica(-92)
*Buff Beauty(-93)
*Fairy (-92)
*Ghislaine de Féligonde(-95)
*Louise Odier(-93)
*Mme Isaac Pereire(-94)
*Queen Elizabeth (-92)
*Westerland (-94)
Och under åren har det tillkommit en del till, andra har trivts sämre och gått ur tiden, och nya kommer att komma givetvis... wub.gif

Hälsn
AnnA
kerstin z5-6
De som dog -var de ympade rosor ??
Kajsa
Och så bor du i en mycket snäll zon, Louise Odier och Bonica är zon 5 rosor dom bör bli långvariga, övriga mer ömtåliga. Mina första rosor Queen Elizabeth och Peace blev inte så gamla, en kall vinter och adjöss.
Digger
Trädgårdsdagbok, SMART! Jag har länge undrat hur jag ska dokumentera var olika växter finns, hur gamla de är osv osv men att regelbundet skriva upp alla händelser i en trädgårdsdagbok är ju lösningen på detta och är jättesmart! Ska omedelbart börja på en sådan! Märkligt att jag inte tänkt på detta tidigare men jag har aldrig ens hört ordet förut.
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2007, 18:43) *
De som dog -var de ympade rosor ??

Jo, det var mestadels ympade rosor,(de som överlevt sedan 92 är också ympade rosor) och sedan läste jag senast i veckan i en artikel att efter c:a 7 år får man vara beredd på att man får byta ut en del av sina rosor...En del rosor(läs: moderna!)lever tydligen inte längre...
En annan aspekt på att en del av mina rosor inte överlevt kan vara att jag har en förmåga att vilja ändra om och flytta om en del av rosorna(och även andra växter)...Och sedan att det kan vara milda höstar här nere i Skåne, med påföljande vargavinter, slabb omväxlande med kyla, som gör att en del rosor ger upp.

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon