Jag har ett äppelträd som spretar åt alla håll. Frukten är dessutom väldigt dåligt. Jag har varken tid eller kunskap att beskära det själv.... nån som vet vart man kan köpa tjänsten i Jkpg-trakten?
Sen, mitt plommonträd... det är också spretigt och behöver beskäras... förra året fick jag dock massor av fin frukt... i år finns det inte ett enda... Jag tror att det är likadant för grannen. Nån som har nån idé?
Det går tydligen någon sjuka (svamp?) över stora delar av Sverige i år som drabbat plommonträden. Det lär ska bero på den milda vintern.
Många plommonsorter ger mycket frukt vartannat år, inget konstigt. Var det dessutom dåliga förhållanden vid blommningen så blir det ännu mindre.
Man löser inte brist på fruktsättning med beskärning. Om du beskriver trädens status tydligare eller ännu hellre sätter in bilder så kan du få tips.
CITAT (KURT @ 05-08-2007, 13:11)

Många plommonsorter ger mycket frukt vartannat år, inget konstigt. Var det dessutom dåliga förhållanden vid blommningen så blir det ännu mindre.
Det är nog svaret... för jag tror det var tomt året innan också...
Åsa, mälardalen zon 2
11-08-2007, 21:52
Vill man jämna ut skördarna på plommonsorter som ofta sätter mycket frukt vartannat år är det kartgallring som gäller de år då det är mycket, då brukar man få något mer frukter följande år jämfört med om man inte gör någonting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.