Full version: Luftrötter
Carina H
Hej!
Köpte för ett litet tag sedan två ficusar med rätt stora "ludna blad". På lappen i krukan står det bara Ficus Benjamina Variete, så jag antar att det är en lapp de sätter i de flesta ficusar. Nu har de fått luftrötter och jag tycker det ser jättefult ut. Kan jag ta bort dem utan att skada växten? eller vad gör jag?
Tack för hjälpen, i förskott!
smiley_small_hug.gif
Carina
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att det var rätt etikett i krukan? Ficus benjamina sorter brukar ju inte ha så speciellt stora blad, ludna brukar de inte heller vara + så mycket luftrötter brukar de inte ha heller.

Kanske någon bild på växten??

Carina H
ÅÅÅ vad du var snabb med att svara. Det är jag glad för. Har försökt fixa två bilder. Se om du förstår vad jag menar.....
Tusen tack!
Carina blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inte någon benjaminfikus iallafall, den ser mera ut som någon slags Ficus benghalensis (nytt namn enligt SKUD = Ficus drupacea) brukar kallas banianträd men har det svenska namnet bärfikus och den brukar odlas p.g.a att den kan få dekorativa luftrötter (ska nog egentligen kallas styltrötter tror jag), vilket är något man efterfrågar speciellt om man sysslar med bonsaiodling.

http://images.google.se/images?svnum=10&am...us+benghalensis
Carina H
Ja, en sån verkar det vara. har kollat länken du skickade. Tror du den "far illa" ifall jag tar bort luftrötterna? Jag tycker inte de är särskilt dekorativa.

Tack, tack!
Carina
sqrulan
smile.gif Oj,vilken fin växt,men så stora luftrötter den kan få.

Monstreran får ju också långa luftrötter som inte är särskilt

snygga,jag läste att man kunde stoppa ner dom i en vatten flaska.

Då skulle den suga vatten och näring genom dessa och därmed

växa fortare,fast hur sant det var vet jag ej.

Jag har inte försökt själv heller. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ta bort rötterna ofta skjuter växten ner dessa styltrötter för att få bättre stöd och förankring, men verkar den vara lite ranglig kan man ju sätta dit en blompinne istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon