Full version: Vinranka, sticklingar
baccillen
Hejjssan.
Jag skulle snarast behöva veta vad jag skall göra med de bitar som jag klippte av min väns vinranka.
Hur får de rötter? Skall jag sätta dem i vatten och vänta eller direkt i fuktig sand- jordblandning?

Hjääääälp wacko.gif
sqrulan
Jag bytte till mej Zilga vin sticklingar av Lady hamilton i vår,dom satte jag i jord blandad med vitmossa/några i vatten/några
i vanlig krukväxt jord.Med plastpåse över.

Dom som jag satte i jord med vitmossa rotade sig bäst så det rekomenderar jag,hur det nu så sent på sommaren kommer att
fungera vet jag inte.
Kanske finns andra knep.

Men nu undrar jag: Bor i zon 7/8,ska jag sätta dom i växthuset / utomhus eller annat nu i höst???

Jag tar tacksamt emot andras erfarenheter och goda råd,jag vill ju att dom lever nästa år 000.gif
Lady Hamilton
Jag skulle rekommendera dig att sätta dem utomhus men skydda dem lite från för mycket fukt och tidig vår sol Kylan klarar de hur lätt som hellst, förutsatt att du skottar snö över plantorna
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Tack snälla,då ska jag försöka att hitta en bra plats. g.gif Lite svårt eftersom

det är fullt överallt,oj,oj.

Ska försöka att få ner dom i jorden till veckan så att dom hinner rota fast sig

innan vintern.

Sista frågan:Hur höga blir dom här uppe,ska jag planera in en spaljevägg av

nåt slag?Och grenarna finns kvar som en alpklematis hela tiden.Eller dör den

ner som örtartad humle?? Ursäkta dessa dumma frågor. shy.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det enklaste sättet att föröka vin är att ta sticklingarna när du höstbeskär. Det är bara att sticka ner bitarna i jorden så rotar de sig på våren.
MVH
Jan Lindgren
Tosan
Nu är jag bara inne på mitt första år med vinrankor, som bara klarar z3!!! Men de överlevde vintern med dåligt täcke och har vuxit runt halvmetern i sommar. Vad jag förstår så kan de med täckning komma tillbaks på fjolårskvistarna och kan ju då bli ganska stora, så jag tänker försöka lägga ner och täcka mina ordentligt i höst så kanske de blir en meter nästa sommar rolleyes.gif Nån form av spalje behöver man nog oavsett vilken druva man väljer. Den ska ju lixom klösa fast sig i nåt.
Lady Hamilton
Plantera Zilga sticklingarna mot en spalje Grenarna sitter kvar Nya blad bildas på våren
linusm
Om vi börjar från början smile.gif

Hur klipper jag en vinranka bäst? Jag har en vinranka (och andra växter, ett gäng rosor och syrener bl.) som växer och frodas bra nere i blekinge, denna vill jag ta sticklingar på för att kunna plantera här uppe i kronoberg. Hur tar jag/klipper jag sticklingar på den?

Ska jag även på hösten klippa ner vinrankan?
sqrulan
CITAT (Lady Hamilton @ 05-08-2007, 20:03) *
Plantera Zilga sticklingarna mot en spalje Grenarna sitter kvar Nya blad bildas på våren

Tack Lady Hamilton,då gör jag så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon