Nu börjar det bli roligt att bygga hus. Till nästa sommar kommer jag att kunna anlägga växttaket!
Taket är ca 80 kvm stort, men jag ska börja att odla på 30 kvm. Som underlag blir det som med mina andra växttak - 15 cm löstorv i säck och så ca 10 cm jord. Det blir finfin avrinning med 25 graders takvinkel. En norrsida som kräver sina skuggtåliga växter och en nock och sydsida som kommer att få sol hela dagen och en del vind.
Den här gången ska det inte bara bli blom. Nu ska jag bygga liten stig med sten och plantera buskar och klätterväxter också. Funderar på att anlägga ett litet stenparti på taket och göra någon liten kulle som har lite tjockare jordunderlag än 25 cm jord också.
Tänk er ett tak med en slingig stenstig som blommar hela växtsäsongen och har låga liksom höga växter.
Vilka perenner, buskar och slingerväxter kommer ni att tänka på för takets norr- respektive sydsida? Vad får ni för idéer om nockväxter?
Cilla
Kanske den här länken kan ge dig nått Cilla
Svenska gröntak
Hej och tack Ronny,
Jo den har jag besökt och snackat med många gånger. De har härliga sedumväxter och lågväxter för tuffa klimat som väggrenar också.
Men alla som håller på med gröntak odlar så PLATT och LÅGT. Jag har ganska höga växter på nocken på lillstugan, och det är himla kul när de som en tuppkam växer upp på försommaren.
På det nya taket kommer det att spreta uppåt än mer. Buskar som den mindre forsythian och annat ska det bli. Har också en fundering på att kanske sätta en låg lepagehäck i päron på nocken. Men det beror lite på hur mina ympade träd utvecklas här.
Cilla
Alpiner i Halmstad
21-11-2002, 20:37
Vi odlar inte på tak fast alla delar av vår trädgård sluttar åt något häll. Sol och skuggsidor förlänger blomningstiden för en och samma växt om man planterar den på olika sidor. Vi har en hemsida med bilder och en växtbeskrivning över växter som vi haft, har eller söker. Du är välkommen att titta in.
M.v.h. Bernt
Alpiner i Halmstad.
Mycket intressant och mycket matnyttigt här Bernt! Jag spar er sida till vårens planer. Tack!
Bland annat gav er hemsida mig idén om att använda makadamblandning på en del av taket. Era stenpartier är urvackra, jag ska studera dem närmre när jag i vår ska bygga upp ett sådant invid huset.
Jag tar mig en gång per år till Särdal. Skriver er en rad nästa gång för att höra om det passar att jag tittar in hos er!
Cilla
Bernt,
"Vi har märkt att jordtemperaturen runt rötter och stubbar inte varierar så mycket under soliga vårdagar som i ett rent stenparti." skriver ni på hemsidan, bland många andra intressanta erfarenheter.
Det har jag också märkt, och det varar länge, också när stubben är helt svampig. Min ginst, clematis och taklök som växer vid stubbar klarar sig bättre än de som växer på andra ställen. Kanske är stubbarna och rötterna lite av luftisolerare?
Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.