Elisabeth P
05-08-2007, 15:01
Jag är bara i startgroparna på mitt ros - ha - begär. Men något som jag ändå funderar över innan jag köper på mig av alla underbar rosor är just hur ni gör när rosorna börjar vissna och se skräpiga ut?
Klipper ni bort allt överblommat?
Finns det olika sorter som har mer eller mindre benägenhet att just "skräpa"?
gröna tjejen
05-08-2007, 15:28
om rosen remonterar så klipper jag bort det som har blommat över. jag brukar ta bort ungefär två bladpar under själva blomman. då skjuter rosen snart nya fina skott. men på honungsrosen tex, så låter jag det vissna vara kvar bara. annars klipper man ju bort de fina nyponen.
kerstin z5-6
05-08-2007, 17:39
Går en runda klipper överblommat och nerregnat brunt varje dag bara

fin sax gör det roligare

tidiga pimpineler med fina nypon lämnar jag som de är
Gillar du inte bruna trasor .. undvik Salet och Tornedalsros -de är värst på det ..
Elisabeth P
05-08-2007, 18:12
Tack
Då kan jag lungt fortsätta att klippa
Jag tycker inte om när det blir risigt och ser skräpigt ut. Bra nu vet jag vilka jag ska undvika.
Fairyrosorna vissnar gräsligt fult också. Jobbiga och stickiga att rensa (jag tror jag har ca 50 stycken för jag älskar dom egentligen). Dom är förlåtna för maken till pålitliga superblommare.
Elisabeth P
07-08-2007, 22:19
Fairyrosor har jag redan, men de tycker jag inte är så farliga. Då är det klart värre med en annan (som jag dessvärre inte vet namnet på). Även min vita swany (eller hur det nu stavas) kan se något eländig ut.
Erika i Sandviken
08-08-2007, 08:56
Som alla sagt så klipp bort det som vissnat,OM du inte vill ha nyponen.
Men rosor som skräpar väldigt lite är ju typ: Romanze,Freisia,Chinatown,Chicago Peace,Troika,Westerland,Blue Parfume,Flora Danica,Louise Bugnet,Louise Odier,Schneewitchen osv osv
Jag har klippt bort allt överblommat för det såg så skäpigt ut.Jag går miste om nyponen på Maidens Blush och de andra jungfrurosor,tyvärr.Nästa år ska jag inte vara så nitiskt med klippningen,men det ser ja så skräpigt ut innan allr brunt har trillat ner.Men i den röda rabatten med bla apotekerrosen och Great Western har jag inte klippt och gör det inte heller.
Klipper bort så mycket jag förmår, The Fairy rosorna ser skräpiga ut dom klipper jag in ganska mycket, men att klippa in alla tar tid, försöker komma runt alla remonterande rosor, för då laddar rosen om, blir det en mild höst blir det många nya rosor att glädja sig över.
Rosor som är sjuka stritar, rost, svartfläcksjuka klipper jag också in en del och plockar bort alla fula blad, tristgöra som lönar sig.
Elisabeth P
18-08-2007, 14:19
Skönt att höra att det är okej att klippa bort allt skräpigt.
Tack så mycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.