Netha
Idag hade jag en liiiten lövsångare på besök, den var nästan helt orädd så jag fick fota henne (?) i minst 5 min. smile.gif

[attachment=5942:Lövsångare.jpg][attachment=5943:Lövsångare_2.jpg]
[attachment=5944:Lövsångare_4.jpg]
Eva-Helene
Och h*n visste hur en fotomodell ska bete sig! yes.gif
Snöflinga
Klart det är en hon rolleyes.gif Sötisen ... Måste vara härligt att ha så mycket fåglar runtomkring sej, som du har smile.gif Här är det konstigt kvittertyst ... visst finns det fåglar men aldrig så lite som nu. Vet ej vad det beror på dunno.gif Våra vänner som varit i skogen och plockat svamp, sa att det var ovanligt lite fågelkvitter där också ... lite läskigt, tänker på den där filmen "Naturen slår tillbaka" eller vad den nu hette sad.gif
Netha
Jag känner mig priviligierad som har alla dessa fåglar i närheten. Flera ggr/dag är de närmare hundratalet som äter samtidigt.
Ser roligt ut när de skrämmer sig själv och plötsligt "brummar" det till när alla lyfter och flyger till rönnarna vars grenar böjer sig för deras tyngd. smile.gif
Ibland är de nära att landa på ens huvud... innan de tvärvänder.

Visst är det underligt att det är så lite fåglar på en del håll, kanske har det med miljön att göra..?
Här väcks vi varje morgon före fem
av det intensiva kvittrandet... sedan dröjer det till strax efter fem så sätter skatorna igång med sitt kraxande... då vet vi att en grannes katt är ute...
de bryr sig bara om den katten... jagar henne ända hem och sitter sedan nedanför deras balkong och retas. giggle.gif
Castea
smile.gif

Fin!
Berith
CITAT (Snöflinga @ 05-08-2007, 20:06) *
Klart det är en hon rolleyes.gif Sötisen ... Måste vara härligt att ha så mycket fåglar runtomkring sej, som du har smile.gif Här är det konstigt kvittertyst ... visst finns det fåglar men aldrig så lite som nu. Vet ej vad det beror på dunno.gif Våra vänner som varit i skogen och plockat svamp, sa att det var ovanligt lite fågelkvitter där också ... lite läskigt, tänker på den där filmen "Naturen slår tillbaka" eller vad den nu hette sad.gif

Läste att det kunde bli dåligt med fågelsång nästa år. Många insekter hade försvunnit på grund av allt regnande, och därmed var det många fåglar som inte klarade av att föda upp årets kullar.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 05-08-2007, 20:32) *
Läste att det kunde bli dåligt med fågelsång nästa år. Många insekter hade försvunnit på grund av allt regnande, och därmed var det många fåglar som inte klarade av att föda upp årets kullar.

sad.gif Har de fött upp sina kullar nu, alla arter? Det kanske är idé att börja mata dem nu om man inte gjort det innan? Jag kan "ingenting" om fåglar. Är ungarna nu i det stadiet att de ska klara av att föda sig själva? I så fall lär ju de behöva hjälp på traven om det är ont om insekter.

Kort sagt, är det en hjälp för fåglarna att börja mata dem nu?
Netha
Att mata fåglar är aldrig fel. smile.gif
Börja du att ge dem lite godis... det skadar inte.
Berith
CITAT (Netha @ 05-08-2007, 21:43) *
Att mata fåglar är aldrig fel. smile.gif
Börja du att ge dem lite godis... det skadar inte.

Tveksamt. Tror inte det är nyttigt för ungarna att bli uppfödda på bröd, dom behöver nog insekter och annat sånt för att få en bra start i livet.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 06-08-2007, 06:51) *
Tveksamt. Tror inte det är nyttigt för ungarna att bli uppfödda på bröd, dom behöver nog insekter och annat sånt för att få en bra start i livet.

Problemet är ju att det råder stor brist på insekter, så att de kanske svälter ihjäl! Åtminstone i den delen av landet där det regnat mycket, och där bor jag. Jag har läst att vissa fågelexperter skriver att bröd är bra föda. Jag börjar mata idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon