Full version: Tysklandsresa
Ralf
Har precis återkommit från resa till Tyskland

Här är några fotografier från "Kleingarten" som det heter( ja finns andra benämnignar oxå. Finns säkert, precis som här olika sorters koloniträdgårdar.
Det jag slogs av mest var dock att det odlades lite eller inga grönsaker alls. Och lotterna var rasande välskötta.

[attachment=5950:Bremen.jpg]

[attachment=5951:Bremen__5_.JPG]

[attachment=5952:Bremen__8_.JPG]

På flygplatsen så duade jag flygplatspolisen. Oj vad arg han blev för det. Måste vara nån sorts komplex i det landet för att dom förlorat TVÅ världskrig eller hur? Lika skönt att komma hem är det alltid i alla fall.
Ophelia
Det är inte speciellt många länder där man är du med varandra så det har inte med vinst eller förlust i något krig utan mer allmän hyfs och vett samt viljan att försöka vara lite artig när man besöker andra länder. För övrigt är jag mycket förtjust i att resa i Tyskland och har bara stött på hjälpsamma människor.
Berith
Välkommen hem! Jättefina bilder. tummenupp.gif Ser ut som om dom har väldigt stora lotter? Mycket gräsmatta....
Castea
smile.gif

Bremen, va?! Tycker jag känner igen väderkvarnen. Får ta trädgårdsrundor nästa gång jag kommer dit.
Tezzla
Härliga bilder! Jag åker till Tyskland om en vecka och det ska bli sååå skönt.

Angående det där med "ni och du" så instämmer jag med Ophelia. Tycker personligen tyskar är ett trevligt och gemytligt folk och jag tycker det är synd att de fotfarande ska behöva få höra gliringar om världskrigen som skedde långt tillbaka i förra seklet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Ralf @ 05-08-2007, 20:07) *
På flygplatsen så duade jag flygplatspolisen. Oj vad arg han blev för det. Måste vara nån sorts komplex i det landet för att dom förlorat TVÅ världskrig eller hur? Lika skönt att komma hem är det alltid i alla fall.

I Tysland, Österrike och många andra länder säger man inte Du till främmande människor. Och sånt skall man veta om man reser till ett annat land.

Att dom har förlorat 2 världskrig har inte det minsta med det att göra. Jag tycker du skall läsa på lite innan du reser nästa gång

Elisabeth
*Molly*
Idag 7/8 finns en artikel i Dagens Nyheter av DN:s korrespondent i Tyskland Jan Lewenhagen.
Han skriver om hur känsligt det är att säga du till någon i Tyskland.

www.dn.se/insidan

Ralf
Efter som jag själv är tysk o har följer vad denna man skriver, så kan jag säga att han mkt ofta missförstår det han skriver om.
Nej denna nation måste nog ändra sig själv och börja bli ödmjuka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Ralf @ 07-08-2007, 10:26) *
Efter som jag själv är tysk o har följer vad denna man skriver, så kan jag säga att han mkt ofta missförstår det han skriver om.
Nej denna nation måste nog ändra sig själv och börja bli ödmjuka.

Och vad har "du" och "ni" med ödmjukhet att göra? Jag tror du själv behöver bli lite mera ödmjuk. Du bestämmer, som tur är, inte över en hel nation och hur dom skall använda sitt språk

Edelweiss
Krolliljan
Fina bilder
Ralf
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-08-2007, 18:09) *
Och vad har "du" och "ni" med ödmjukhet att göra? Jag tror du själv behöver bli lite mera ödmjuk. Du bestämmer, som tur är, inte över en hel nation och hur dom skall använda sitt språk

Edelweiss

Hövlighet är en ömsesidighet.
Man ska behandla folk med respekt oavsett vilka de är, hur de klär sig eller hur de uttrycker sig.
Man ska se till innehållet i det som framförs.
Att verkar högfärdig är bara ett sätt att vara nedlåtande.

herkules
CITAT (Ralf @ 12-08-2007, 20:13) *
Hövlighet är en ömsesidighet.
Man ska behandla folk med respekt oavsett vilka de är, hur de klär sig eller hur de uttrycker sig.
Man ska se till innehållet i det som framförs.
Att verkar högfärdig är bara ett sätt att vara nedlåtande.

bravo.gif

fina bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon