Babieca
Hej,
I år har jag fått en vinranka i kruka. F.n. står den i solen och mår fint men jag funderar på hur den vill ha det i vinter. Någon som vet?
Frostfritt vet jag men ska den klippas ner? Funderar på vinodlingar i Frankrike som har vinstockar som är ca metern höga, de klipps väl ner?
Mvh,
Anna
RibesRubusVitis
Det är inte de meterhöga vinstockarna som klipps ner, utan bara de nya rankor som vuxit fram under året och som varit uppbundna i väntan på blomning och druvklasar. Där kapas nästan allt på vintern, så att bara en eller två knoppar återstår och kan ta vid nästa år.
Däremot kanske man i mycket hårt vinterklimat måste ha mycket korta ”stockar” och ganska unga stammar som kan läggas ner mot marken och täckas för att inte frysa ihjäl.
Om du vet vilken sort du fått, kan du också ta reda på hur den klarar sig i din klimatzon. Kan du inte ha den utomhus i jorden, bör den åtminstone ha så stor kruka som möjligt. Det blir lika kallt i en kruka, men inte lika häftiga temperaturväxlingar i en stor kruka som i en mindre. Du kan också minimera växlingarna genom att isolera krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon