ajn_odla
Hej!
Vi har precis köpt en stuga, och både jag och min fru är noviser när det gäller trädgårdsväxter.

Mot vägen finns det rosenbuskar bild 5- 9 och när de blommar blir blommorna vita, det sker flera gånger under sommaren. En del av dessa ser inte ut att må så bra bild 9.

Går det att få dessa växter att bli högre och bredare. Vad ska jag i såfall tänka på. Ska jag gräva upp runt buskarna och lägga matjord där så att gräset inte tär på buskarna?

Kan jag sätta dit någon form av pinne som stöttar upp växterna? Kan jag ta skott och plantera för att får buskarna att breda ut sig i sidled? Hur lång tid tar det att får dem att växa till ca 1.5 meter i höjdled? Vi har stugan i Hälsingland växtzon 4.

[attachment=5956:DSC00744.JPG] 1, ser ut som studentnejlika, brinnande kärlek

[attachment=5957:DSC00746.JPG] 2, är en pion

[attachment=5958:DSC00748.JPG] 3, ser ut som stormhatt

[attachment=5959:DSC00749.JPG] 4, rosenspirea

[attachment=5960:DSC00750.JPG] 5, Rosorna verkar vara vresrosor

[attachment=5961:DSC00751.JPG] 6, Rosorna verkar vara vresrosor

[attachment=5962:DSC00752.JPG] 7, Rosorna verkar vara vresrosor

[attachment=5963:DSC00754.JPG] 8, Rosorna verkar vara vresrosor

[attachment=5964:DSC00755.JPG] 9, Rosorna verkar vara vresrosor

[attachment=5965:DSC00756.JPG] 10, vinbärsbuske

[attachment=5969:DSC00758.JPG] 11

[attachment=5968:DSC00759.JPG] 12, ser ut att vara en krollilja

De andra bilderna visar några växter som jag inte vet vad det är förutom vinbärsbusken, bild 10. Vad är det för buskar och finns det några tips om hur jag ska sköta dem så att de blir stora och fina. Vad heter de, och hur höga kan man förvänta sig att de blir? Ska de blomma och i såfall vilken färg får de?
Tosan
Svårt att se vad det är när inte bilderna går förstora... Men nr 2 skulle kunna va en pion.
Däremot tycker jag att de flesta ser ut att behöva en upprensning runt om, och lite gödning och jordpåfyllning till våren.
Buskarna kan du städa ur döda grenar nu, och beskära och frisera bättre till våren.
Hmm, kanske inte mycket hjälp, lite allmänna tips bara, men det finns säkert fler med bättre svar här inne.
ajn_odla
Hej!
Jag har använt allt diskutrymme som jag får använda för att ladda upp bilder på den här sajten
men gå till

http://hem.bredband.net/b152970/blommor/

för att se högre upplösning på bilderna.
Krolliljan
Nr 2 är nog en pion ja. Rosorna verkar vara vresrosor. Nr 4 är väl en rosenspirea.Den sista är kanske ngn lilja.
Men som Tosan skrev, du ska nog gräva ur runt växterna och jordförbättra. Jag hade gjort det bums. Att få lite egen jord och utrymme från gräset verkar vara det mest akuta, tycker jag.
cia73
Nr 1 ser ut som studentnejlika, brinnande kärlek.
Nr 2 är en pion.
Nr 3 ser ut som stormhatt.
Nr 4 rosenspirea.
Nr 12 ser ut att vara en krollilja.

Kan du göra en ny rabatt med ogräsfri jord och kompost och flytta dessa växter dit? Det kan vara den enklaste lösningen. Om du tar bort gräset runt rosorna och fyller på lite med gräsklipp eller kompost så har du en tät häck efter ett eller två år. Rosen sprider sej med rotskott så du behöver inte föröka den, det gör den själv om den trivs. smile.gif
Eva-Helene
När du tar bort gräset, glöm inte att ta tillvara smultronplantorna och ge dom en egen plats, t.ex. som kantväxt i rabatter!
Cilla
Generalreceptet för att ta hand om växter nu i augusti är att VATTNA! Mer behöver man ofta inte göra nu och gödsling mm är till och med dumt för de flesta växter. Hålelr man vattnat klarar man dem, och det finns lång tid kvar att kolla vilka arter det är och vad de eventuellt behöver till våren.
ajn_odla
Tack för alla bra svar. Om jag har förstått saken rätt ska jag:

* städa ur döda grenar från buskarna nu på en gång
* vänta till våren med gödning och jordpåfyllning.

>> Kan du göra en ny rabatt med ogräsfri jord och kompost och flytta dessa växter dit?
Jag vill helst låta dem stå där de står i dag.

>> När du tar bort gräset, glöm inte att ta tillvara smultronplantorna och ge dom en egen plats, t.ex. som kantväxt i rabatter!
Det ska jag göra. Är deras rötter känsliga när man gräver upp dem är det något jag ska tänka på när jag utför detta moment?

Jag har nu samlat ihop lite info om växterna:

=======================================================================
Namn: Studentnejlikan är ett prakexempel på att kärt barn har många namn: Brinnande kärlek, Jerusalemsblomster, Malteserkors, Studentkärlek
Ursprung: Ryssland
Växtens höjd: 100 cm
Växtsätt: Upprätt
Blomningstid: juni-augusti och klipps ner efter blomningen
Ljusbehov: Sol
Jordmån och läge: anspråkslös vad gäller jordmån. Bäst fungerar lätt jord, gärna sandblandad och näringsrik . Dräneringen är viktig, blir det för blött kan studentnejlikan få problem med övervintringen. Annars är den mycket härdig
Visserligen har studentnejlikorna kraftiga stjälkar, men här behövs stöd om plantorna inte ska lägga sig när det stormar och störtregnar.

Namn: vresroshybrid: Blanc Double de Coubert'
Ursprung: Frankrike. Där har den odlats sedan 1892. Namnet kommer från odlarens hemby
Blomfärg: Vit
Höjd: 150-200 cm
Blommar: Slut juni-senhösten
Ljusbehov: sol
Växtzon I-VII

Kommentar: Blombladen blir bruna när det regnar. Efter en dag i solsken blir blommorna också fula. Dessutom släpper

den inte vissna blomblad så den ser ganska skräpig ut, men, innan dess är blommorna vackra, och doften härlig.

Blanc Double de Coubert måste beskäras och föryngras regelbundet för att inte bli gles nertill, Korta ner grenarna "när björkarna har musöron". Gödsla alla rosorna med kogödsel och/eller Biobalans. Se till att de inte lider av torka.

Den blommar med halvfyllda till fyllda, vita blommor med en vacker sidenlyster. Blommorna blir dessutom stora i diameter. Blommorna sprider en stark och härlig doft som känns på långt håll. Få men stora scharlakansröda nypon. Dessutom får bladverket en härlig höstfärg.

Rosor trivs bäst i soliga och skyddade lägen.

Namn: Rosenspirea, Spiraea x bumalda
Familj: Rosaceae
Typ av växt: Lövfällande buske
Höjd: 60-100 cm
Växtsätt: Täckande
Växtzon: 1-3
Blomtid: Maj-juni; Juli-augusti
Blomfärg: Vit, röd och rosa
Jord: Anpassar sig till många olika väldränerade jordar
Ljusbehov: Full sol
Bevattning: Håll jorden måttligt torr
Beskäring: Formklipps på vintern eller tidigt på våren om man vill ha blommor, annars när som helst under växtperioden.
Lämplig för: Häckar, bäddar och avgränsningar

Beskrivning: En perfekt buskväxt som inte riktigt klara sig som fristående eftersom den är lite gles, något den väger upp

genom att ha ganska stora blad. Hemligheten med att få den bra är att inte klippa för mycket åt gången och planera lite i förtid.

Rund buske med styva upprätta grenar, med karminröda blommor, i grupper, häckar. Humusrika jordar i soliga-

halvskuggiga lägen

Övrigt: Attraherar fjärilar, är hjortsäker

=================================================================

Namn: Pion, Bondpionen
Typ av växt:
Höjd: 30-60 cm
Växtsätt: bredväxande
Växtzon: zon 8
Blomtid: maj ända fram till början på juli
Jord: näringsrik, väldränerad, något fuktig och något lerblandad jord
Ljusbehov: halvskugga
Bevattning: väldränerad
Beskrivning: Pionen tillhör ett förhållandevis litet släkte med ca. 30 arter vedartade buskar, halvbuskar och örtartade perenner. Den kom

förmodligen till Europa på 1600-talet från Orienten.

De olika arterna, dvs. de vilda brukar vara först ut, de börjar blomma från mitten på maj, beroende på växtzonen.
Den gamla välkända bondpionen, P. officinalis, liksom hybridbondpionen, P. x festiva, som är en korsning mellan föregående

och P. peregrina, samt de sena arterna blommar i början på juni. Sedan har vi den stora gruppen hybridpioner, som är korsningar mellan flera arter.

De tidigaste av dessa blommar i slutet av maj och de senaste vid midsommar. Luktpionen, P. lactiflora, blommar kring midsommar, sena sorter i början av juli.

De örtartade pionerna är tåliga och trofasta växter som passar i många lägen. De kan vara så tåliga att det enda som visar att

här någon gång har funnits ett torp är en blommande pion mitt bland det allmänna förfallet!

Den vill helst ha en djup, näringsrik, väldränerad, något fuktig och något lerblandad jord som gärna får innehålla kalk. Tänk

noga på var du skall ha dina pioner innan du planterar, då de inte tycker om att flyttas. De kan blomvägra i flera år efter en flytt.

Plantera dem gärna i halvskugga, så varar blomningen längre. Hösten är bästa planteringstiden, men även vårplantering är

möjlig.

Namn: Stormhatt
(Aconitum napellus)
Produktnummer: 1186
Grupp: flerårig
Ursprung: allmogeperenn, kvarstående
Bestånd: gammalt bestånd
Användning: ängar, trädgårdar, snittblomma, torrblomma, fjärilsväxt
Växtens höjd: 80-150 cm
Växtsätt: Upprätt
Blomningstid: juli-september
Blomningsålder: fr o m 2.-3. året
Jordmån och läge: halvtorr-frisk, näringsrik, sol-skugga
Räcker för ca: 1 m²
Sådd: sås på hösten direkt på växtplatsen, kräver kallbehandling
Giftig: giftig

En av våra äldsta kulturväxter. Kan ofta ses förvildad runt gamla torp. Den har djupt handflikiga blad som är få och smala med

en mörkgrön färg. Klasar av hjälmformade, mörkt blåvioletta blommor i juli-augusti. Vindkänslig.

Nordisk stormhatt är, liksom övriga stormhattar (Aconitum), mycket giftig. Hela växten och speciellt frön och rötter innehåller

stora mängder akonitinliknande ämnen. Allvarliga förgiftningar och dödsfall har inträffat. Förgiftningssymtom kan komma

snabbt och vara alltifrån en brännande känsla i mun och svalg till synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och

andningsförlamning. Vid intag av växten eller delar av den åk omedelbart till sjukhus och kontakta giftinformationscentralen

Namn: Krollilja
(Lilium martagon)
Produktnummer: 0400
Grupp: flerårig
Ursprung: vildperenn, förvildad
Bestånd: mycket gammalt bestånd
Användning: ängar, lundskogar, parker, trädgårdar, doftande snittblomma, fjärilsväxt
Växtens höjd: 60-120 cm
Blomningstid: juni-juli
Blomningsålder: i flera års ålder
Jordmån och läge: halvtorr-frisk, halvskugga-skugga, kalkgynnad
Räcker för ca: 1 m²
Sådd: sås på hösten eller våren på uppluckrad mark

Tillhör de härdigaste liljorna
Härstammar från Mellaneuropa därifrån den hämtats till Sverige möjligen redan under medeltiden, men senast under 1700-talet
Utmärkt nektarväxt isynnerhet för nattfjärilar. De mörka blommorna sägs locka betydligt mera fjärilar än de vita.
Krolliljan kommer från Syd- och Mellaneuropa, där den växer vild på ängar, i skogar och bland buskar. I slutet av 1500-talet kom den till norra Europa. Ibland kallas krolliljor för turkmössor, vilket beror på att kronbladen böjer sig kraftigt bakåt så att blomman påminner om en turban. Artnamnet martagon är ett turkiskt ord för turban.
I Sverige har krolliljan odlats sedan 1600-talet och kan odlas i hela landet. Den förvildar sig gärna och blommar i juni och juli med mörkrosa eller vita blommor. Det finns även en mörkt vinröd varietet, som kallas brun krollilja. Löken är starkt gul och har använts både som föda och medicin.
Förökning sker främst via frön. Man kan själv göra många nya lökar genom att sätta lökfjäll. Ta upp en lök strax efter blomning, ta bort två lager med lökfjäll och sätt tillbaka moderlöken. Sätt lökfjällen i en kruka med sandblandad jord med basen nedåt, lökfjället till hälften täckt med jord. Ställ in krukan i hobbyväxthus under vintern eller sänk ner krukan i jord utomhus. Sätt en lök per kruka nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon