Full version: Taggig gurka
Gnuttis
Har planterat gurka för första gången i år. Plantorna verkar trivas väldigt bra. Blommar för fullt och överallt ploppar nya smågurkor fram.
Det var jättekul i början när allt började skjuta i höjden, gurka verkade så lättodlat.

Nu är de största gurkona ca 7 cm långa och de är fulla av små svarta taggar som är sylvassa. Inget som man alltså vill stoppa i munnen -fear-.gif
Den beskrivning jag fått är att gurkan ska passa både till inläggning och till att äta den som den är, men att äta denna taggiga frukt?! , skulle aldrig falla mig in.

Gurksorten ska vara av "Paris market" Någon som har erfarenhet av denna sort. Kommer taggarna växa bort? Det trodde jag i början, men nu tvivlar jag stark.
Snälla någon, har jag gjort något fel eller ska det vara så här?
blink.gif
Tosan
Jag satte nåt liknande för några år sen. Taggarna på dem blev med tiden trubbiga, men den smakade pyton sick.gif
I år har jag slanggurka och hoppas på att kunna äta den
Chamomille
Borsta bort dom bara. Det låter som "Västeråsgurka". Dom har också taggar. Jag tar diskborsten och borstar bort....
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta kan man även ta och dra baksidan från en vanlig matkniv längs gurkan för att få bort dem, är det någon sort typ äppelgurka som har ganska tunna taggar kan man även bara dra över ytan med en trädgårdshandske. Många inläggningsgurkor + äldre sorters gurkor är taggigare och många tycker de har godare smak än många moderna helt släta gurkor, men smaken är ju olika. Det som är vanlgt att man gör fel med de taggiga gurkorna är att man skördar dem för sent många av dessa sorter behöver pollinering = de kommer att utveckla kärnor + de blir lätt beska ifall man låter dem sitta kvar för länge (+ ojämn vattning kan också ge beska frukter men det finns ganska många bitterfria sorter i handeln både bland taggiga och släta sorter)
Gnuttis
Tack så mycket för svaren.
Prövade igår kväll att pilla bort några taggar för hand, det gick utan allför mycket problem. Så ikväll så får jag jag ta och skörda min första gurka och rensa bort te sista taggarna och ta och provsmaka.
Det finns ju en risk att jag låtit gurkan sitta kvar för länge så får väl se hur den smakar. g.gif

Paris Market ska passa som både inläggningsgurka och att äta som den är, finns det något sätt att veta när en gurka är klar att äta? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon