|
Eva i Skåne
06-08-2007, 14:19
Myggplågan brukar vara värst före midsommar har jag alltid hört och det brukar stämma, men vi hade inte särskilt mycket mygg under försommaren. MEN NU!!! Det går knappt att sitta ute utan att hela tiden vifta vilt omkring sig trots att man är illaluktande av MyggA.  Jag, som inte ens brukar bli stucken i vanliga fall. Det måste vara efter allt regnande innan i sommar som det nu kläckts mängder av elände  Jag har läst att det kommit en aggressiv myggart till nordöstra delarna av Skåne, en sort som normalt bara håller i till i norra delarna av landet. Det måste vara denna "stickling"  som tagit sig till mellanskåne också. USCH! Jag har köpt mig en batteridriven myggdödare, en sån som ser ut som nåt litet spelracket, och den har bränt upp många myggor, men inte tillräckligt. Den är lite rolig kan jag berätta, antagligen är det nåt fel i den för den smäller som ett knallpulverskott de flesta gånger en mygga bränns. Pang, pang.  Lite barnslig är jag nog
Alexander-VG-zon3
06-08-2007, 14:26
den som finns i nordöstra skåne ÄLSKAR mig ,, är total sönder biten och bulorna varar längre än vanliga mygg svullnader/bulor och det kliar nåt så hemskt mycket . nu i veckan hade jag 4myggor på mig på samma gång . kan inte ha fönstret öppet längre på nätterna så jag får sova i +30c om nätterna nu . ska förska skaffa mygg nät eller nåt .
Jag har också en sån  Den funkar jättebra på mygg, flugor och annat, trots avsaknad av tennislektioner! //Mollis
Jasså det är dääär dom är!!  Undrade just vart alla myggen tagit vägen, knappt sett mer än någon enstaka mygga öht den här sommaren. Hoppas de trivs så bra där nere så att de stannar där, vi vill inte ha tillbaka dem...
Alexander-VG-zon3
06-08-2007, 14:32
CITAT (Betty @ 06-08-2007, 15:30)  Jasså det är dääär dom är!!  Undrade just vart alla myggen tagit vägen, knappt sett mer än någon enstaka mygga öht den här sommaren. Hoppas de trivs så bra där nere så att de stannar där, vi vill inte ha tillbaka dem...  ska meddela dom det att det finns gott om plats där uppe .
CITAT (flaxss @ 06-08-2007, 15:32)  ska meddela dom det att det finns gott om plats där uppe .
Lady Hamilton
06-08-2007, 15:17
 Som jag alltid har sagt Myggen trivs bättre Söderut Det är en "myt" det där med Norrlandsmyggen.................. Och ni får gärna behålla myggorna
Alexander-VG-zon3
06-08-2007, 15:25
CITAT (Lady Hamilton @ 06-08-2007, 16:17)  Och ni får gärna behålla myggorna  nedå jag har fullt upp med att meddela om platserna uppe i norrland .
kerstin z5-6
06-08-2007, 15:48
Eva-Helene
06-08-2007, 15:55
Eva i Skåne
06-08-2007, 22:26
CITAT (flaxss @ 06-08-2007, 16:25)  nedå jag har fullt upp med att meddela om platserna uppe i norrland . Tack Linus för att du stöttar mig. Vi får försöka ordna en gruppresa norrut för alla myggen
Lady Hamilton
06-08-2007, 22:46
Tyvärr så har vi Norrlänningar redan övertygat Myggen om att det är MYCKET bättre om de stannar hos er i Söder..  ......de har betydlig större chans att överleva. Vi har ju så förbaskat kalla o snörika vintara här Risken att de fryser i hjäl är överhängande
Björken
07-08-2007, 00:17
Bara ni inte låter dem mellanlanda i Glasriket som så många andra turister gör. Vi har tillräckligt många sådana gäster här i år hos oss så det finns ingen plats över på någon camping. Bara så ni vet. Skicka myggen med direktflyg eller något liknande.
Chamomille
07-08-2007, 02:48
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2007, 15:19)  Myggplågan brukar vara värst före midsommar har jag alltid hört och det brukar stämma, men vi hade inte särskilt mycket mygg under försommaren. MEN NU!!! Det går knappt att sitta ute utan att hela tiden vifta vilt omkring sig trots att man är illaluktande av MyggA.  Jag, som inte ens brukar bli stucken i vanliga fall. Det måste vara efter allt regnande innan i sommar som det nu kläckts mängder av elände  Jag har läst att det kommit en aggressiv myggart till nordöstra delarna av Skåne, en sort som normalt bara håller i till i norra delarna av landet. Det måste vara denna "stickling"  som tagit sig till mellanskåne också. USCH! Jag har köpt mig en batteridriven myggdödare, en sån som ser ut som nåt litet spelracket, och den har bränt upp många myggor, men inte tillräckligt. Den är lite rolig kan jag berätta, antagligen är det nåt fel i den för den smäller som ett knallpulverskott de flesta gånger en mygga bränns. Pang, pang.  Lite barnslig är jag nog   En sån har vi med. Jätteskoj....  Pang pang...
Alexander-VG-zon3
07-08-2007, 18:02
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2007, 23:26)  Tack Linus för att du stöttar mig. Vi får försöka ordna en gruppresa norrut för alla myggen  oja redan fixat det ,, den är på väg nu dom åkte kl 7 i morse
*kränger på mina myggjagare och ger flygfäna en klack i sidan, så de åker all världens väg*
Eva i Skåne
07-08-2007, 20:37
CITAT (flaxss @ 07-08-2007, 19:02)  oja redan fixat det ,, den är på väg nu dom åkte kl 7 i morse Nu var du egoistisk Linus  för det verkar som du missade alla "mina". Det blev väl fullbelagt med dom som bodde hos dig. Jag har försökt skjuta iväg några hundra idag, pang pang, men Boxers myggjagare kan kanske ta hand om de som finns kvar. Framme i tåspetsen kan det kanske bli plats till en del
Mina tre elracketar har fått vila i sommar (också) knappt sett nån mygga och inte fått ett enda bett.  Vi har stängt gränsen någonstans vid Dalälven... tror jag det var... inga mygg kommer förbi.
Jag svär också över myggen i sommar. Måste ha myggmedel på mig mitt på dagen och trots att jag håller mig i solen! Är lite allergisk så jag får "enorma" bulor. Tycker inte grodorna äter så många som de borde.
Lady Hamilton
07-08-2007, 21:29
CITAT (Netha @ 07-08-2007, 22:05)  Mina tre elracketar har fått vila i sommar (också) knappt sett nån mygga och inte fått ett enda bett. Vi har stängt gränsen någonstans vid Dalälven... tror jag det var... inga mygg kommer förbi.  Japp Netha  Men vad vi fick kämpa innan vi fått upp hela staketet  men det var det värt Vi får komma i håg att göra samma sak till våren igen
CITAT (Lady Hamilton @ 07-08-2007, 22:29)  Japp Netha  Men vad vi fick kämpa innan vi fått upp hela staketet  men det var det värt Vi får komma i håg att göra samma sak till våren igen  Yess! Plank och spikar redan i beredskap
Jaha det är där myggen är alltså! Det måste de ha varit i alla år jag bott här för vi brukar inte ha särskilt mycket mygg. För torrt här kanske. Ger man sig däremot ut på hjortronmyrarna kan det nog finnas en och annan mygga. De enda myggbett jag fått i sommar fick jag när jag var på semester i södra Sverige.
Snöflinga
07-08-2007, 21:42
Konstigt, här en bit utanför Örebro har det varit praktiskt taget myggfritt hela sommaren  (kanske därför det är sorgligt kvitterfritt) Någon enstaka har vi väl sett bzzz:a vidare söderöver  Getingar och broms är också en icke saknad bristvara ... däremot rycker mördarsniglarna allt närmare
Skalbaggar och spindlar har så gott som lyst med sin frånvaro i sommar... likaså de flesta andra småkryp vi brukar ha här. Inte en endaste snytbagge har vi sett i sommar... de brukade vara flitiga gäster. De enda småkryp som funnits i otal, är de små.. vilka jag tror är dansflugor... men de var också här bara en kort period. Och så har vi gott om fågelsång... och småfåglar (ja skator och kråkor också och 8 st duvor)
Spindlar finns det massor av här....urrrk..men inte särskilt mycket av andra småkryp. Väldigt lite getingar, inte en enda broms eller nyckelpiga har jag sett heller vad jag minns.
Jooo flaxss och Eva det var möjligen inte så att ni gav myggorna fel karta för jag tror att varenda en har landat här. Det går snart inte att gå ut  till och med mitt på dagen i solsken får jag myggbett. Det är inte kul
CITAT (Netha @ 07-08-2007, 22:05)  Vi har stängt gränsen någonstans vid Dalälven... tror jag det var... inga mygg kommer förbi.  Snacka om ”taskig timing” . I morgon bär det av söderut. Ända ner till Skåne var det tänkt. Vore det inte på sin plats att informera allmänheten om vad som pågår. /Anki
Japp, de måste absolut fått fel karta - för här uppe i Norrbotten är de då inte!
Men var det verkligen nödvändigt att säga åt dom att ta den västliga rutten via västsverige? Vi har dom i överflöd här och dom är inte särskilt ljusskygga som dom brukar vara. Dom kan lika gärna komma och bitas mitt på dagen i solskenet som på kvällen. Men nu har vi fått Lumor*, dvs den myggdödande tennisracketen  Pang, pang * Egenpåhittat namn. Ref Nationalteaterns "Kåldolmar och Kalsipper", älskad dubbel-lp för barn på 70-talet.
Lady Hamilton
09-08-2007, 13:08
CITAT (Anki V @ 08-08-2007, 22:31)  Snacka om "taskig timing" . I morgon bär det av söderut. Ända ner till Skåne var det tänkt. Vore det inte på sin plats att informera allmänheten om vad som pågår. /Anki  Oj! Förlåt Anki  Men vi hade fått den uppfattningen att du hade "semestrat" klart Men till nästa år kan du väll "publicera" din semester "rutter"  så att vi kan anpassa efter det då.....................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|