Full version: Priset på växthus?
Pius
Vad kostar egentligen ett växthus? Ungefärligt för ett "så stort man får ha utan bygglov".

Glas - Plast, vilket är bäst?

Vinterväxthus, har jag läst om hos Willab, tål det alltså några minusgrader?

Skulle i framtiden gärna vilja ha växthus, men man kan ju lära sig allt först, innan jag skaffar. confused.gif

Hej från PIus

PS Jag nygammal här hos Odla.nu, brukar hålla till hos AoT, men de ville inte starta ett växthusforum så då flyttar jag hit med mina frågor istället. DS
KURT
Glas är vackrast, men plast är bättre om man skall ha det vintertid. Om man "bara" skall odla i växthuset så kan man ju också bygga ett växthus av kraftig byggplast. Otroligt mycket billigare, men inte lika vackert.
Fenja
Min sambo och son byggde ett växthus till mig i våras, av impregnerat trä och krafig uv-beständig byggplast. Det är runt 10 kvm och 2,60 m i taknocken, ett fönster, en dörr, vädras ur lätt och håller temperaturen bra. Det kostade i runda slängar 4000 kronor.
Mvh
Fenja
Margith
Hej Pius, vad roligt att se dig här tummenupp.gif

Glas eller plast... tror det är en smaksak. Visst är glaset snyggare, du ser både in och ut, men jag föredrar nog plasten iaf.
Plasten är tåligare, lättare och det blir inte lika varmt inne i växthuset.
Glas har jag hört att man ofta måste krita eller skugga med nån typ av gardiner för att stänga ute lite av hettan... hur mycket ser du in eller ut då?

Förresten, när du har ställt in dina pelargoner i växthuset på våren: hur mycket utsikt tror du att du har då? På 10 kvadrat? a0a.gif

Jag har sett att Willab har ett plastglas nu som är väldigt likt glas, det tror jag att jag hade satsat på om jag skulle köpa växthus idag. Kan du se in i växthuset tycker jag att det lättare smälter in i trädgården.

Glöm inte att lägga till markbearbetningen i priskalkylen! Det är mycket jobb och kan bli väldigt dyrt!

Vinterväxthus... pratar vi inte om nån typ av energiglas då? g.gif Meningen är alltså att du ska kunna värma upp växthuset hela vintern utan att ruinera dig på elräkningen.
Lurar du på mer plats för vinterförvaring av pelargoner? shy.gif

Pius
CITAT (Margith @ 06-08-2007, 21:42) *
Hej Pius, vad roligt att se dig här tummenupp.gif

Glas eller plast... tror det är en smaksak. Visst är glaset snyggare, du ser både in och ut, men jag föredrar nog plasten iaf.
Plasten är tåligare, lättare och det blir inte lika varmt inne i växthuset.
Glas har jag hört att man ofta måste krita eller skugga med nån typ av gardiner för att stänga ute lite av hettan... hur mycket ser du in eller ut då?

Förresten, när du har ställt in dina pelargoner i växthuset på våren: hur mycket utsikt tror du att du har då? På 10 kvadrat? a0a.gif

Jag har sett att Willab har ett plastglas nu som är väldigt likt glas, det tror jag att jag hade satsat på om jag skulle köpa växthus idag. Kan du se in i växthuset tycker jag att det lättare smälter in i trädgården.

Glöm inte att lägga till markbearbetningen i priskalkylen! Det är mycket jobb och kan bli väldigt dyrt!

Vinterväxthus... pratar vi inte om nån typ av energiglas då? g.gif Meningen är alltså att du ska kunna värma upp växthuset hela vintern utan att ruinera dig på elräkningen.
Lurar du på mer plats för vinterförvaring av pelargoner? shy.gif

Hallå där!

Jaså man hittar gamla bekanta här. blomma.gif

Jag planerar för framtiden, har ännu inte hittat jobb på Gotland så jag kan flytta hem, men jag fortsätter jobba på det.

Om du har Willabs katalog så stod det "vinterväxthus" på ett ställe, fast inte begrep jag vad de menade. Om plasten/glaset är så tjockt så det tål kylan bättre eller vad de menade, för tanken är just som du misstänkte, vinterförvaring av pellisarna. a0a.gif Vi har inte så kallt på Gotland men däremot blåser det något förfärligt ibland, så det måste stå pall för småstorm. laugh.gif

Vet du något om murad grund? Jag tycker det ser så himla tjusigt ut. Dessutom är jag begåvad med en sambo som är hantverkare så det vore nog inte något problem för honom tror jag.

Det där med priset verkar så olika, jag beställde Willabs och Classicums kataloger, det sistnämnde var fruktansvärt dyrt tycker jag. Men det blir en annan femma. rotfl.gif

Hej från Pius
emmapemma
Pius - när jag jämförde priserna på liknande växthus hos Classicum och Willab, blev slutpriset ungefär detsamma. Skillnaden är att Willabs priser inte avser sockeln, + att willabs lägre växthus (alltså i serien Euro-serre) har en väldigt låg dörr, så de rekommenderar den förhöjda varianten med ytterligare 10% på priset (om man inte köper under kampanj).

Classicums Serralux och Willabs Euro-serre är ungefär desamma.

Iår ingår säkerhetsglas i Willabs variant. Jag har inte kollat ifall de har höjt priset pga det, men om priserna är desamma, skulle jag nog ha valt den varianten idag.

Murad grund är säkert jättebra ifall du ska ha växthuset som vinterförvaring.

/Emma
Pius
CITAT (emmapemma @ 07-08-2007, 09:47) *
Pius - när jag jämförde priserna på liknande växthus hos Classicum och Willab, blev slutpriset ungefär detsamma. Skillnaden är att Willabs priser inte avser sockeln, + att willabs lägre växthus (alltså i serien Euro-serre) har en väldigt låg dörr, så de rekommenderar den förhöjda varianten med ytterligare 10% på priset (om man inte köper under kampanj).

Classicums Serralux och Willabs Euro-serre är ungefär desamma.

Iår ingår säkerhetsglas i Willabs variant. Jag har inte kollat ifall de har höjt priset pga det, men om priserna är desamma, skulle jag nog ha valt den varianten idag.

Murad grund är säkert jättebra ifall du ska ha växthuset som vinterförvaring.

/Emma

OK! Ja jag är urdålig på att lusläsa och få ihop totalpriset. Men hur mycket kan man säga att ett 10 kvadrat kan kosta? 30 tkr? eller mer?

Pius
vindspel
Här ser du mitt billiga växthus. Ingen vinterförvaring där inte rotfl.gif
Mu i myllan
Hej,

Jag kalkylerade och funderade länge och väl innan jag bestämde mig för mitt glashus. Det är Willabs MaxiSerre på mur. 10 kvm. Kostnaden med lackerad stomme var 23.00. Väljer man olackat blir det 2/3 av priset. Med allt markarbete och inredning har det gått på c:a 32.000. Väl värt varenda öre.[attachment=6028:DSCN2903.JPG]
Har isolerat marken under och runt kanten med frigolit och ska fodra hela huset med bubbelplast i vinter. Ställer också in ett par värmefläktar med termostat. Dessutom kommer jag att ställa in ett litet plasthus för de känsliga växterna. Räknar med att det blir hyfsat billigt att hålla värmen.
Testade samma variant i uterummet i vintras. Bottnade med frigolitplattor och byggde ett växthus ine i rummet av bubbelplast. Visserligen var det en mild vinter men hade ställt termostaten på 5 gr och den gick absolut inte dygnet runt ens när det var smällkallt. Alla växter överlevde!
Pius
CITAT (vindspel @ 07-08-2007, 12:00) *
Här ser du mitt billiga växthus. Ingen vinterförvaring där inte rotfl.gif

Är det Rusta eller ÖB laugh.gif

Jag har en av varje men det från Rusta är bättre. Det från ÖB hade jag förankrat för dåligt så alla pellisarna som stod därinne låg i en salig röra när det blåste omkull, då var jag inte glad. ranting.gif Men femtielva sticklingar fick jag på köpte.

Pius

CITAT (Mu i myllan @ 07-08-2007, 12:31) *
Hej,

Jag kalkylerade och funderade länge och väl innan jag bestämde mig för mitt glashus. Det är Willabs MaxiSerre på mur. 10 kvm. Kostnaden med lackerad stomme var 23.00. Väljer man olackat blir det 2/3 av priset. Med allt markarbete och inredning har det gått på c:a 32.000. Väl värt varenda öre.[attachment=6028:DSCN2903.JPG]
Har isolerat marken under och runt kanten med frigolit och ska fodra hela huset med bubbelplast i vinter. Ställer också in ett par värmefläktar med termostat. Dessutom kommer jag att ställa in ett litet plasthus för de känsliga växterna. Räknar med att det blir hyfsat billigt att hålla värmen.
Testade samma variant i uterummet i vintras. Bottnade med frigolitplattor och byggde ett växthus ine i rummet av bubbelplast. Visserligen var det en mild vinter men hade ställt termostaten på 5 gr och den gick absolut inte dygnet runt ens när det var smällkallt. Alla växter överlevde!

Tack för ditt svar, nu börjar jag begripa. thanks.gif Men isolera marken under? En del brukar väl ha växter som växer rakt ner i backen? Fast skall jag ha pellisar där, så kan jag ju isolera.

Nu vet jag i alla fall hur mycket pengar det ungefärligen kan gå på.

Pius
Mu i myllan
Man kan,om man vill, isolera en del av golvet och ha en yta öppen för markodling. Det blir visserligen jätte myckat mer jobb med att byta ut jorden. Nematoder som får fäste et c men en del tycker det är värt jobbet. Jag får stora självan när jag ser ohyra och vill kunna bära ut växten bums. Då är det bra om de växer i hinkar eller krukor.
Jag kommer att använda mitt för att övervintra pelargoner, änglatrumpeter, citron, oliv och fuchsior. När de ska ut i solen ska hinkarna med gurka och tomat och andra grönsaker in så det lär aldrig vara tomt. Vindruvan står där året om förstås.

Allt beoende på vad man har för prioritering och intressen
Allis
CITAT (Pius @ 07-08-2007, 08:56) *
OK! Ja jag är urdålig på att lusläsa och få ihop totalpriset. Men hur mycket kan man säga att ett 10 kvadrat kan kosta? 30 tkr? eller mer?

Pius

Oh, jösses va dyrt!!! På www.kubex.se kan du få ett betydligt billigare växthus. Jag själv har ett Emma 5 med isolerplast.
skogstroll
Jag har ett 5,2 kvm från Willab runt 4.000, det var vad jag hade råd med. Står på en bergknalle och har djupa odlingsbäddar där tomaterna stormtrivs. Med facit i hand kanske man skulle tagit plast istället, för glaset är redan paj på ett (dumt) ställe...
Cilla999
Hej

Jag köpte mitt växthus från Glasbackens växthus "http://www.glasbacken.se/index.htm".

Mitt är 13,5 kvm med isolerplast, priset på växthuset var 16 580 kr. Har sedan lagt ut ca 2 500 kr på grund m.m.
Förra sommaren genomsökte jag marknaden, och jag tyckte att de var de billigaste växthusen, om man ville ha isolerplast och det ville jag. Jag hade lite tur och fixade frakten billigt. Det krävs lite snickarkunskaper för att få ihop det, men det var det värt.

Växthuset 028.jpg

Växthuset 032.jpg

Växthuset 046.jpg

Växthuset juli.jpg

Tosan
Ta en titt här http://www.riktigbygghandel.se/
Jag köpte mitt därifrån, 6 kvm för 3500:- men då är det bara tunn plast i rutorna. K-rauta har exakt samma med kanalplast för 4900:-
I vilket fall tyckte jag mitt var oerhört prisvärt, för att inte tala om lättbyggt, satte ihop hela själv på 2 dar, fick lite hjälp med takrutorna bara
muppan
CITAT (Mu i myllan @ 07-08-2007, 12:31) *
Hej,

Hej,

Väldigt intressanta tips, jag ringde Willab och han avvrådde från vinterväxthuset utan rekommenderade de vanliga (det känar du på i längden sa han) Så nu har jag fastnat för en med mur valde mellan den du har och gothic, gothic är stabilare så det blir nog den. fick även tips om värmefläkt och att Markisolera väl och ha bubbelplast under vintern.

Har du belysning eller slipper man det? Behöver du skugggardin så att det inte blir så varmt?

Vill ha all tips som går att uppbringa...

Kicki
Mu i myllan
Har skuggardin som jag gjorde själv av ett glesvävt polyestertyg från IKEA. Sydde öglor av brickor till muttrar. Blev billigt och bra, 300:- för 7 m.

Inget extraljus ännu i alla fall. Har aldrig behövt det tidigare för att driva plantor från frön. Tack vare låg temperatur och stora söderfönster samt ett uterum med mycket ljusinsläpp. Kanske blir det annorlunda nu men jag tänker testa första året. Elen är ju inte gratis.

Gotic: Skillnaden är främst att muren är dubbelt så hög. och att rutorna är hälften så smala. Har sett båda i verkligheten och för att det ska se naturligt ut med så hög mur får man nog gå upp en hel del i storlek, mitt är bara 10 kvm. Dessutom skuggar muren en del om man vill ha plantor i hyllor på våren. Det blir ganska mörkt nere vid golvet.
Välj den breda varianten, 309, under alla omständigheter. Det blir rackarns trångt ändå i ett 10 kvm. Jag har inte plats för mina möbler sedan i början av juli. 23 hinkar och 5 stora krukor(5l) + en bamsekruka till vinet samt en arbetsbänk/hylla och sen var det proppfullt när de började växa till sig. Hade en 7 cm bred hylla i början men den fick inte plats till slut. Särskilt busktomater tar plats så de kan kvitta nästa år. Ska ha några ampeltomater istället så att inte golvet blir så belamrat. Har du möjlighet så välj större än 10. Det är inte så jättedyrt med bygglov och fullt blir det ändå. Ångrar att jag inte la på 5.000:- och fick 14 kvm.
[attachment=6700:Växthus2...0824_001.PNG][attachment=6701:Växthus2...0824_002.PN
G]
krellus
CITAT (Mu i myllan @ 24-08-2007, 11:00) *
Har skuggardin som jag gjorde själv av ett glesvävt polyestertyg från IKEA. Sydde öglor av brickor till muttrar. Blev billigt och bra, 300:- för 7 m.

Hur fäste du detta mot själva konstruktionen?

Jag och min fru köpte växthus via www.hobbydrivhus.se
De är klart billigare än de flesta. Vi valde härdat glas som väggar och polykarbonat som tak.

Någon som känner till en site som säljer "tillbehör" som passar växhus oavsett märke?
CurlySue
sen har ju Skånska byggvaror kanonbra växthus, min kollo-granne har köpt sitt där, samma modell som jag kommer köpa till våren. kompiskram.gif
Det är hela 22 cm högre på takfotshöjden(145 cm mot 123 cm på willabs), Takåsen är 23 cm högre, willabs är dock ngt bredare... men tror att med ett högre växthus så får du bättre klimat...och 23 cm högre på takfoten gör rätt mycket skillnad på vad som får plats.
Då vi eg. bara får ha ett växthus på 5-6 kvm så vill man ju gärna kunna utnyttja ytan maximalt... angel_not.gif
Hoppet är att få plats med ett pyttelitet litet bord...och en litenliten stol så man kanske kan sitta 1 person och mysa därinne...
men det är väl ett önsketänkande....eller? confused.gif
Någon som har erfarenheter av någon av modellerna??
http://www.skbv.se
[attachment=6878:odla60.JPG]

Willabkusinen:
[attachment=6879:sunseeker6_4.JPG]
Digger
CITAT (Mu i myllan @ 24-08-2007, 11:00) *
Det blir rackarns trångt ändå i ett 10 kvm.

Ajdå! Är nu i valet och kvalet, ska man vänta på ev nya regler som medger 15kvm eller ska man slå till med dagens regler på 10kvm? Det hinner ju ändå inte växa nåt i år så man kan kanske vänta men politiska beslut är minst sagt tröga.
kollba
CITAT (sarah68 @ 30-08-2007, 17:01) *
Det är hela 22 cm högre på takfotshöjden(145 cm mot 123 cm på willabs), Takåsen är 23 cm högre, willabs är dock ngt bredare... men tror att med ett högre växthus så får du bättre klimat...och 23 cm högre på takfoten gör rätt mycket skillnad på vad som får plats.

Beror väl på vilken modell du väljer...
Mitt Euro Serre (från Willab) har 201 cm takfotshöjd.
CurlySue
ja, men nu jämförde jag två likvärdiga växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon