Full version: VATTNA nu!
Cilla
Ni som följer inläggen här har sett att många fått uppleva att deras träd dött i år, strax efter knoppsprickning eller just när bladen utvecklats.

Det beror i de flesta fall på att förra och förrförra sensomrarna var torra. Och nu ser det ut att bli ytterligare en torr sensommar.

VATTNA
- alla träd och buskar som planterats de senaste 3-4 åren
- alla träd och buskar som ni vet står på torra ställen och som ni bryr er om

Så slipper ni torkdöden nästa år!
Rafael
Riktigt intressant! Kan du förklara lite närmare hur det hänger ihop?
Cilla
När träden lider av torka använder de lagrade reservenergier för att överleva. Någon gång tar denna slut, och det är inte ovanligt att träd som haft torrt en eller ett par säsonger dör efter bladsprickning säsongen därpå. Då är reserverna slut.

Ett mindre träd har mindre reserver än ett större, och nyplanterade träd (minre än 3 säsonger på stället) har ännu mindre eftersom rotsystemet inte utvecklats helt. Träd lagrar energier både i ved och rötter, och ju mer förgrenat rotsystem trädet fått desto större chans är det att det kunnat hitta vätska någonstans. Men det tar alltså lite tid innan rötterna blir vidsträckta.
Digger
CITAT (Cilla @ 06-08-2007, 16:19) *
VATTNA

Puh, sprang ut direkt när jag såg varningen, har nu vräkt på vatten på äppelträdet! Även övriga växter fick en dos, det verkar vara lite torrt nu för nu har det ju inte kommit ordentligt regn här på en vecka!
Rafael
Förstår sisådär. Det med energilagring, storlek på rotsystemet, etc är solklart. men varför dör de precis efter bladsprickning? Just då ska ut den energi som inte längre finns? Även om det skule vara regnigt då?
Lady Hamilton
giggle.gif Även jag sprang ut å vattnade mina träd som jag planterade i fjol
Tosan
CITAT (Lady Hamilton @ 06-08-2007, 21:57) *
giggle.gif Även jag sprang ut å vattnade mina träd som jag planterade i fjol

Min lilla "fruktträdgård" får klara sig till iaf imorrn... Efter den senaste tidens regnande var marken ordentligt fuktig idag när jag grävde ner mitt nya blåbär tongue.gif
Cilla
Också jag, som med mina egna träd ibland kan vara lite slarvig, vattnade igår och hela natten fick spridare stå på... När man jobbar med träd blir det inte tårta på tårta men träd på träd och man blir inte alltid ett gott exempel i den egna trädgården. ;-)

Jag komemr inte ihåg hela processen kring varför torra träd ofta dör strax efter knoppsprickning, även om den våren är blöt. Men generellt är det så att torka tar reservenergier, och kommer torkan på sensommaren tas energierna förstås då och då blir det mindre till det som kräver MYCKET energi, närmligen knoppsprickning våren därpå.

Träd har en enorm förmåga att lagra energi, det är den som används när träd tas ned eller faller och kommer upp som stubb- elelr rotskott, och det är den som används när träd blivit stympade elelr för hårt kapade och måste skicka vattenskott. Bara till knoppsprickning av befintliga knoppar går mängder av energi, och träd som måste utveckla gren först, knoppar sedan och sedan knoppsprickning får naturlitgvis använda ännu mer av sina reserver. Det är också möjligheten att lagra energi som gör att häggarna kan klara sig vissa år när de bara får ha blad en kort tid innan häggspinnmalen tar dem.

Träd som är vuxna och står i god jord har enorma resurser att klara problem såsom djur som äter upp deras blad, torka som kommer, stormar som bryter av deras grenar mm. Men när de drabbats så har de till nästa gång lite mindre kapacitet. Likadant med träd som kapas och beskärs varje år så att det får vattenskott. Om de inte får behålla vattenskotten under en eller några säsonger innan man gallrar så är man där igen och tar ytterligare reserver, och stressar trädet att återigen skicka nödskott.
Sommartorparn
Kanske dags att bolla upp den här tråden?!
Aqvakul
Jag är känd för att vattnat hysteriskt. Nu fick jag "vatten på min kvarn". yahoo.gif
HelenJ
Men med tanke på att vi fått över 170 mm regn under augusti där jag bor kanske det inte är jätteakut att vattna just nu?
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 25-08-2008, 15:09) *
Men med tanke på att vi fått över 170 mm regn under augusti där jag bor kanske det inte är jätteakut att vattna just nu?

låter som du kan vänta någon vecka med att vattna...... flirting.gif
renate
Intressant tråd Cilla,lärde mig mer om träd, nu tillhör jag de lyckliga som fick en hel del regn,här är inte torrt och mina träd mår väl.
Christer i Falköping
Inte heller hos mig är det speciellt akut med vattningen. Har regnat rejält sedan senestern tog slut och en hel del innan det dessutom.
Christer.
Alexander-VG-zon3
och min trädgård får klara sig själv med eller utan vatten .
tepa
Hej Cilla

Stort tack för rådet att vattna. Nu har jag också vattnat mina åtta buskar plus mina sju små barrträd jag planterat ifjol och mina sex buskar planterade nu i sommar. Det har nog regnat en del här den sista månaden, fast inte på en dryg vecka.

Hälsn Tepa
Tjosan
Fniss.. Tråden gjordes för ett år sedan..
Hos mig har det iaf regnat mest hela tiden i år, därför blev jag fundersam på när Cilla skrev detta egentligen.
Men iaf är det bra info inför kommande torra sensommrar...
mimmi 1
haha, det förklarar saken.... satt och funderade på vart i allsin dar det har varit så torrt, som det har regnat den här sensommaren !!!!
Huggorm
Men försommaren var mycket torr åtminstone där jag bor, och jag oroar mig lite för att det skall få något slags effekt längre fram unsure.gif
Cilla
Här i Stockholms innerskärgård med omnejd var det snustorrt i över tre veckor i juli. Också juni var torr.
Jag fick själv några träd som dukade under, ett stort päronträd som haft ett antal andra problem också bland annat. Men å andra sidan fick jag bra tillväxt och fart på dem som jag hann vattna - de gillade värmen, den gassande solen och mina monsunvattningar...

I stort sett måste man alltid med unga träd stödvattna de första tre åren om man vill få fart på dem. Det blir en enorm skillnad på tillväxten beroende på hur man vattnar. Jag förvånas varje år över vad bevattning kan göra, trots att jag hållit på med träd ett bra tag.

Har ni med unga träd kollat årets tillväxt? Träden har slutat växa nu (de flesta för flera veckor sedan).
Träd växer från grenarnas spets och ut, så yttersta spetsen är den yngsta. Längre in kommer junis tillväxt, och där den lilla ringen runt grenarna syns är gränsen mellan förra årets avslut och detta årets början på tillväxten (för många träd startar grentillväxten i juni i zon 2-4).

När man ser detta kan man jämföra, och inte sällan växer de träd (av samma art) som man vattnat mycket mer än de som stått där slangen eller minnet inte räckt!
Sommartorparn
Jag har kämpat på med att vattna min häggmispelhäck. Borde ha vattnat i somras när det var så torrt, men..... Redan i mitten av augusti började den visa höstfärger och tappa blad. Jag försökte febrilt att få den på andra tankar, men det verkar som att när en buske väl ha bestämt sig för att gå i vintervila p.g.a. torka, så är det svårt att få den att ändra sig.
Cilla
Ja, när höstfärgerna börjar visa sig i augusti ser/får man inte samma effekt av bevattning som om torkan och bevattningen kommer tidigare på säsongen. Men det är inte för sent att vattna i augusti och nästa säsong får man belöningen av en bevattning som inte till synes gav omedelbar effekt. Så länge som plantan har något grönt kvar har den nytta av bevattning vid torka.

När bladen faller på en etablerad buske/träd i augusti har den iallafall fått ha blad en del av säsongen och de flesta härdiga buskar klarar också tidiga bladfall. I städers gatumiljöer kan man se att många träd får höstfärger och bladfall långt tidigare än samma arter i trädgårdar i samma stad. Stadsträden mår sämre och får kortare liv, men de kan leva också med en mer begränsad sommar.

Nyplanterade träd och buskar som får mycket tidiga bladfall kan det vara värre med, men så länge det finns grönt/gult strax under barken på grenarna så lever grenen och man kan lova den förbättringar inför nästa bladsäsong.
Digger
CITAT (Cilla @ 04-09-2008, 01:52) *
Har ni med unga träd kollat årets tillväxt? Träden har slutat växa nu (de flesta för flera veckor sedan).

Jag prang precis ut och mätte lite på trädet nyfiken som jag är! Det är ett Gravensteiner på A2 som nu stått i backen i tre år (planterat 2005). Höjden är nu 3,1m (jisses vad det har dragit iväg!) och bredden på det bredaste stället 1,5m. Jag kollade tillväxten på de nedre grenarna som nu är underst efter uppstamningen som är avslutad och den ligger på 50cm i år verkar det som! Diametern på stammen är ca 5cm någon decimeter över marken. Dom understa grenarna utgår från stammen på 1,6m höjd, tror det är lagom??

Det känns som om trädet tagit fart i år. Det kan kanske ha samband med uppstamningen? Tidigare har jag inte beskärt någonting men i år kapade jag två grenar nedtill i våras och en till i juli efter tips från Cilla. Förra månaden tog jag bort en topp eftersom det verkade bli två toppar. Nu ser den riktigt fin ut med frodiga och kraftiga blad. Den har varit angripen av bladlöss som myrorna släpar upp men den verkar klara det också trots att flera blad skrynklades ihop i somras. Stödvattnade ordentligt när det var som varmast. Det kom inga blommor i år.

Vore kul med besked om detta är normal tillväxt!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 07-08-2007, 09:03) *
Också jag, som med mina egna träd ibland kan vara lite slarvig, vattnade igår och hela natten fick spridare stå på... När man jobbar med träd blir det inte tårta på tårta men träd på träd och man blir inte alltid ett gott exempel i den egna trädgården. ;-)

Jag komemr inte ihåg hela processen kring varför torra träd ofta dör strax efter knoppsprickning, även om den våren är blöt. Men generellt är det så att torka tar reservenergier, och kommer torkan på sensommaren tas energierna förstås då och då blir det mindre till det som kräver MYCKET energi, närmligen knoppsprickning våren därpå.

Träd har en enorm förmåga att lagra energi, det är den som används när träd tas ned eller faller och kommer upp som stubb- elelr rotskott, och det är den som används när träd blivit stympade elelr för hårt kapade och måste skicka vattenskott. Bara till knoppsprickning av befintliga knoppar går mängder av energi, och träd som måste utveckla gren först, knoppar sedan och sedan knoppsprickning får naturlitgvis använda ännu mer av sina reserver. Det är också möjligheten att lagra energi som gör att häggarna kan klara sig vissa år när de bara får ha blad en kort tid innan häggspinnmalen tar dem.

Träd som är vuxna och står i god jord har enorma resurser att klara problem såsom djur som äter upp deras blad, torka som kommer, stormar som bryter av deras grenar mm. Men när de drabbats så har de till nästa gång lite mindre kapacitet. Likadant med träd som kapas och beskärs varje år så att det får vattenskott. Om de inte får behålla vattenskotten under en eller några säsonger innan man gallrar så är man där igen och tar ytterligare reserver, och stressar trädet att återigen skicka nödskott.

jag funderade fram och tillbaka !! jag själv vattnar aldrig växterna på hösten även efter torra höstar eller torra sommar . ingen har dött vid lövsprickningen av mina växter däremot långt efter lövsprickningen har nyplanterat dött om dom inte fått vatten . dels suger ju inte växtena åt sig vatten om det är för svalt . och jag har en torrjord . vattnar man för mycket kan det ju även vara en nackdel för känsliga växter som vill ha det torrt innan första frosten kommer .

men när växterna får nya blad , så börjar det väl med att växten suger upp vatten och ''sedan'' får nya blad . regn är det ofta gott om på våren och då borde den inte ha någon brist på vatten då den helt enkelt kan skaffa nytt ,, det var en vår som var torr då märkte jag att en del buskar fick bladen senare när det började regna och var liksom i vila lite längre . ett träd som är i torka får höstfärger och tappar bladen och överlever oftast på så viss . och under vintern har väl trädet inget vatten i grenar för då skulle det väl frysa i sönder ?

sedan är det ju skillnad hur väl etablerad plantan är .
Cilla
50 cm tillväxt på ett äpple satt 2005 är god tillväxt som visar att trädet har det bra. Det är vad man bör eftersträva också. Har man mindre tillväxt kan man jordförbättra för att få igång tillväxten för att garantera sig om att äppelträdet kommer att klara sig opå platsen och dessutom bli ett träd inom rimlig tid.

Det är ett genomsnitt man gör när man talar om trädens tillväxt, dvs man kollar skott nere, uppe, på södersidan och norrsidan, och uppskattar genomsnittet. De lägst sittande grenarna brukar normalt växa minst, så säkert är den genomsnittliga tillväxten högre i ditt träd, vilket är bra tillväxt. Jag brukar säga att från 50-100 cm tillväxt vill man ha de första åren på äpple, iallafall de flesta sorter.

På Gravensteiner tycker jag att 1,6 meter till lägsta krongrenarna är lite lågt, men det beror mycket på hur de är vinklade och vad platsen tål i form av grenverk som böjer sig ned så att man inte kan gå under. Hade det varit Åkerö eller transparente Blanche hade man kunnat behålla en sådan gren i ett ungt träd och ändå när trädet blir äldre kunnat gå under dem, eftersom de vill växa med krongrenarna uppåt innan de bildar krona.

Men gravensteiner vill gärna tidigt växa lite lutande. Om du tänker dig att det från de lägst sittande grenarna bildas ett grenverk som förgrenar sig ca 1 000 gånger och får grenar och frukt som väger ca 300 kilo och att de sträcker sig 5-6 meter ut från stammen åt alla håll - kolla om du tror att det innebär att du inte kan gå under trädet. Jag befarar det.

Det är ingen nackdel att stamma upp ett äppelträd. Som du märker sätter kronan ovanför de grenar man tog bort fart och man får snabbt en krona på högre höjd, som minskar risken att man eller någon annan senare måste grovakapa.

Flaxss - om dian träd fungerat utan stödvattning i september så är det bara att fortsätta. Men träd har vätska i grenarna året om. Med den energi i form av kolhydrater, socker, som de skapar på sommaren fryser inte vätskan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 19-09-2008, 12:27) *
Flaxss - om dian träd fungerat utan stödvattning i september så är det bara att fortsätta. Men träd har vätska i grenarna året om. Med den energi i form av kolhydrater, socker, som de skapar på sommaren fryser inte vätskan.

jo jag som inte tänker !! glömde bort det där med liknelsen med glykol i bilen .

men det borde ju ändå vara ett konstig fenomen att dom dör vid lövsprickningen!!?? . för dom tar ju upp vatten och sedan får nya blad väl ?

för våra gamla äppelträd och även dom som var planterade nyligen har aldrig fått extra vatten varken sommar eller vår eller höst . fick en gång vid plantering . dom har alla överlevt våren . och växer i samma torra jord .
Cilla
Jo, jag vet inte riktigt om jag begriper frågan, men fenomenet att träden torkar in under våren vid knoppspricning eller strax efter känner jag till. Dels kan en hel del grenar redan vara skadade av torkan säsongen därpå fast man itne ser det med blotta ögat. Delst använder trädet den energi den har för att utveckla blad, men får den inte hjälp efter att reserverna tagits så torkar bladen. Och dels regnar det visserligen på våren, särskilt i Göteborg kanske, men grundvattennivåerna står också lågt. Hur lågt och vad för roll det spelar är olika bveroende å var i landet man är och hur jordmånen är på stället.

Och att dina träd klarat sig utan stödvattning är väl ett gott tecken på att du har rörligt vatten i marken. För UTAN vatten klarar sig inte träd ens i Göteborg eller Skåne!
Alexander-VG-zon3
känns som om jag inte riktig förstår än confused.gif men men

nja jag har haft mycket som dött denna vår . för jag planterade en massa nytt föra hösten dels vattnade jag vid plantering dels regnade det hösten/vinter igenom . sedan var jag inte hemma i våras-somras och då fick dom ingen vatten så då torkade många ihjäl eller torkade in men det var ju efter att dom fått bladen . så jag vet inte om jag har så rörligt vatten .

men det gällde ju nyplanterat allt annat får inte vatten hos mig men klara sig bra ändå ,, och det är väl tur för mig tummenupp.gif

jag vet inte hur grundvattnet är i min trädgården ( nord-östra skåne ) . men så himla lågt kan det väl inte va efter snösmältning och en rening höst ? ,, jag tycker ju träd och buskar borde kunna hitta vatten någonstans .

Digger
CITAT (Cilla @ 19-09-2008, 13:27) *
På Gravensteiner tycker jag att 1,6 meter till lägsta krongrenarna är lite lågt, men det beror mycket på hur de är vinklade och vad platsen tål i form av grenverk som böjer sig ned så att man inte kan gå under.

Du har säkert rätt! Ok, då får jag planera en uppstamning även nästa år, tar väl två grenar på våren och en i JAS precis som i år. Trädet står väldigt soligt, i princip hela dagen. Ja, jag vill kunna gå under trädet utan att behöva ducka så kanske ska det upp 1-2 decimeter till då. Det känns lite synd att kapa så kraftiga grenar, dom undre är dom kraftigaste nu men bättre nu än senare när dom är ännu tjockare!

Har gröngödsel som växer i en stor cirkel runt stammen, det är riktigt fina blommor som drar till sig massor av humlor. Ska försöka hitta något att smeta på stammen för att förhindra myrorna att krypa upp, finns något tips på den fronten? Det är riktigt roligt med träd, speciellt när man ser hur dom växer och har sig. Min Pinje som också är tre år börjar få en del riktigt långa barr på vissa grenar, tidigare har de mest varit som tallbarr. Den är nästan självlysande grön! Ska bli kul att följa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon