Är det någon som vet vad jag kan göra med mina ännu omogna tomater som nu sitter på en helt vissen planta? Hur gör jag för att rädda tomaterna?
Dessutom undrar jag om någon vet varför vissa av mina plantor får gula blad och vissnar? Kan det vara så att jag har vattnat för lite eller för mycket?
Du kan kapa den vissnade plantan nere vid jorden och hänga den upp och ner så kan tomaterna mogna om de inte är alltför små.
Gödslar du dina tomater varje vattning? Eller har de små krukor? Det kan vara anledningar till att de gulnar.
Mvh
Fenja
Jag har bara gödslat tomaterna en gång i sommar, är det för lite?
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2007, 09:53
Ja det är för lite, tomater är näringskrävande växter och de vill även ha stor jordvolym. I mina 20 liters hinkar har jag nog gödslat någon gång i veckan åtminstone + jag har lagt på en del gräsklipp som också ger ifrån sig näring. I mindre krukor är det ännu mer noga med näringstillförsel där kan man ofta behöva ge gödning nästan vid varje vattning.
Om stammen är grön och toppen är grön så kan du bara låta frukterna sitta kvar då lever ju plantan, nytillväxten är i toppen de gamla bladen är de som sitter längre ned på plantan.
alvastina
07-08-2007, 19:28
Behöver man även gödsla så ofta om de sitter i pallkrage (6 plantor) eller står i friland? Jag har också bara gödslat en gång i år förutom att de fick en massa kogödsel när de planterades ut. Plantorna är enomt frodiga och växer så det knakar, en tomatdjungel har det blivit.
Jag har inte sködat några ännu, men det är en hel del gröna tomater och mycket blommor. Men de kanske ändå behöver en extra påfyllning av näring.
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2007, 09:56
Hur ofta man behöver gödsla när man odlar i marken kan variera beroende på jorden, väderlek mm. en sandjord + en massa regn innebär ju att näring lakas ur snabbt och liknande.
Man kan titta på hur stammen hos plantorna ser ut, när det finns en massa näring i marken blir nytillväxten tjock och grov är det lite sämre tillgång på näring brukar nytillväxten bli tunn.
Å så dumm jag är!
Har funderat så på varför mina tomatplantor gulnat så mycket, tänkt att det nog varit för lite sol.
Men jag har ju helt GLÖMT att gödsla dem i år
Alltså jag har odlat tomater i kruka i säkert 15 år, och alltid varit noga med gödsling, och så glömmer jag det nu.
Må man skylla på att man flyttat till hus och haft annat trädgårdsarbete att tänka på, än när man bara hade en balkong?
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.