Full version: Vita bakgrundsväxer
Jennie123
Hej,

Nästa år har jag tänkt mig en rabatt med vallmo (olika sorter), Jakobs stege och blåklint. Till detta vill jag gärna ha en bakgrund med vita blommor. Ge mig förslag på växt i lämplig höjd (över 80 cm då vallmon blir rätt hög). Blomningen måste ju inte vara exakt när de andra blommar men låååång blomningsperiod är ju kul förstås. Eller olika vita som blommar olika tid.

Jag hade en tanke om vit phlox (sommar/höst) men den blir väl inte så hög? Prästkrage är ju en klassiker i sammanhanget men jag vill ha något annat.

Det är ett mycket soligt och skyddat läge och jag bor i Stockholm.

Tack på förhand
Jennie
Boxer
Höstanemon, Vit hässleklocka, Stor blåklocka 'Snövit', Skölpaddsört, Styvklematis, Riddarsporre 'Galahad', Gråmalva 'Barnsley House', Drakmynta 'Alba', Kanadensisk pimpinell
Betty
Digitalis 'Alba' - vit Fingerborgsblomma, den blir ca 1½ m hög (minst).
Astrantia major - Stjärnflocka, finns i mycket ljus nyans, sgs vit

Finns även flera höga vita liljor att välja på.

Kom just på några fler höjdare:
Cacalia hastata - spjutkakalia, min är över 2 meter hög.
Cimicifuga racemosa - Silverax, kan bli upp till 2 meter hög
Lychnis chalcedonica ’Alba’ - vit studentnejlika, över en meter hög
Thalictrum aqil.'Album' - aklejruta, ca 1 m hög.
Inger GMT
Hej
Vita höga Blomstertobak är visserligen ettåriga men blommar långt in på hösten. Då får du dessutom den ljuvliga doften på kvällarna.
Hälsningar Inger
GMT Trädgård
fruberglund
Jag älskar Rudbeckian även kallad röd solhatt, den blommar slutet sv juli och framåt hösten. Den är bara så vacker och ett bra alternativ till prästkrage.

Är nog på gränsen i höjd men blir nog fin bakom Jacobs stegen eller blåklinten annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon